۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
نداشتن بازاریابی پاشنه آشیل توسعه مشاغل خانگی ایلام
یادداشت؛

نداشتن بازاریابی پاشنه آشیل توسعه مشاغل خانگی ایلام

ایلام-«نداشتن بازاریابی یکی از مشکلات و موانع بر سر راه توسعه مشاغل خانگی ایلام به شمار می رود» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای رسانه بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع امروزی است، مشاغل خانگی از جمله مشاغلی هستند که به علت سختی و سرمایه کمتر دارای اهمیت بیشتری می‌باشند و مدت‌هاست که به عنوان نوعی شغل با منبع درآمد نسبتا پایدار معرفی می‌شوند و می‌توانند راهکاری جدی برای کاهش معضل بیکاری به شمار بروند.

از جمله مزایای فعالیت در حوزه اشتغال خانگی می‌توان به عدم وابستگی به محلی ثابت جهت اجاره و کاهش هزینه‌های تملک دفتری، نزدیک بودن شخص به کانون خانواده خود و رسیدگی مناسب‌تر به آنها، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده در خصوص انجام کارها، امکان راه اندازی مشاغل خانگی به عنوان شغل پاره وقت، کاهش هزینه‌های رفت و آمد، انعطاف پذیری بالای مشاغل خانگی، تناسب این دسته از مشاغل با ویژگی‌های جسمانی افراد ناتوان و یا معلول و امکان داشتن هم زمان چند شغل و کسب درآمد بالا اشاره کرد.

از سوی دیگر مشاغل خانگی باعث توسعه فرهنگ کار در جامعه می‌گردد و امکان اشتغال زایی برای تمام افراد جامعه در هر رده سنی و جنسیتی فراهم می‌کند.

حمایت از مشاغل خانگی در استان ایلام به ویژه در مناطق روستایی تاثیر بالایی در راستای ماندگاری آن‌ها و عدم مهاجرت تعداد کثیری از روستائیان بر عهده دارد، زیرا استان ایلام از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود

امروزه این مشاغل با گسترش فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی دیگر به شکل سنتی ( ساخت زیورآلات سنتی، بافت زیر اندازهای سنتی و...) پیگیری نمی‌شود و می‌توان گفت بخش عمده‌ای از مشاغل خانگی را کسب و کارهای اینترنتی و مشاغل حوزه رایانه‌ای در بر می‌گیرد که همین امر نقش بسزایی در توسعه و گسترش این بخش داشته است.

ظرفیت‌های استان ایلام در حوزه راه‌اندازی مشاغل خانگی

لازم به ذکر است که استان ایلام نیز از جمله استان‌هایی است که از پتانسیل بالایی برای بهره‌گیری از مشاغل خانگی برخوردار است، زیرا اکثر مشاغل خانگی توسط زنان راه اندازی می‌شود و به عبارتی دیگر توجه به زنان و مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی معیاری مهم در توسعه مشاغل خانگی به شمار می‌رود، در این راستا بانوان استان ایلام به ویژه در مناطق روستایی و عشایری علارغم محرومیت و مشکلات متعددی که دارند با توجه به استعدادهای بی‌نظیر خود و تولید کالاهای مختلف از قبیل صنایع دستی، مواد غذایی و لبنی، فرش و گلیم بافی، گیوه بافی و... می‌توانند نقش چشم‌گیری در توسعه مشاغل خانگی، درآمدزایی، رونق اقتصادی و رفع بیکاری در استان ایلام داشته باشند.

قابل توجه است که عدم توان عرضه و نداشتن دانش بازاریابی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که مشاغل خانگی در استان با آن روبه‌رو هستند، که در این خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی این محصولات و ارائه آموزش‌های لازم برای بازاریابی در حوزه مشاغل خانگی است

به گفته کارشناسان علاوه بر مزایای ذکر شده حمایت از مشاغل خانگی در استان ایلام به ویژه در مناطق روستایی تاثیر بالایی در راستای ماندگاری آن‌ها و عدم مهاجرت تعداد کثیری از روستائیان بر عهده دارد، زیرا استان ایلام از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که از روستاهای بسیاری برخوردار است و اکثر این روستائیان نیز از شغل پایداری برخورداری نیستند، از این رو راه اندازی مشاغل خانگی در روستاهای استان ایلام می‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار و توسعه پایدار شود.

مشکلات عدم توسعه مشاغل خانگی

قابل توجه است که عدم توان عرضه و نداشتن دانش بازاریابی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که مشاغل خانگی در استان با آن روبه‌رو هستند، که در این خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی این محصولات و ارائه آموزش‌های لازم برای بازاریابی در حوزه مشاغل خانگی است.

نداشتن بازاریابی پاشنه آشیل توسعه مشاغل خانگی ایلام

از این‌رو ضمن این که مسئولان باید برای راه‌اندازی مشاغل خانگی برنامه داشته باشند، لازم است آموزش‌هایی در حوزه شناسایی بازار و چگونگی فروش به افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی ارائه شود تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب، بسته‌بندی چشمگیر و کیفیت ممتاز عرضه کنند تا دیگر مشکل فروش نداشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات این حوزه به خصوص برای جوانان، مشکلات مالی و کمبود سرمایه است که در این خصوص نیز با توجه به اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه، دولت و به ویژه بانک‌ها باید در زمینه پرداخت تسهیلات و حمایت از کارآفرینان قدمی بردارند.

مشاغل خرد و خانگی تحول اساسی و جدی در استان ایجاد می‌کنند، زیرا توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک راهکار موفق و زودبازده با صرف هزینه و زمان کم‌تر توانسته موفقیت‌های حائز اهمیتی را کسب کند که می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و نیز بهبود اثرات اقتصادی و اجتماعی نقش‌آفرینی حائز اهمیتی داشته باشد، بنابراین این حوزه نیز باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha