۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۲
باغداران: افزایش دو برابری نرخ مرکبات، به پای هزینه تولید نمی رسد؛ راضی، فقط در قیاس باشرایط ماضی
بازار گزارش می دهد؛

باغداران: افزایش دو برابری نرخ مرکبات، به پای هزینه تولید نمی رسد؛ راضی، فقط در قیاس باشرایط ماضی

ساری- قیمت محصولات باغی و مرکبات اگرچه در سال جاری افزایش یافت اما همچنان کشاورزان آن را در مقایسه با هزینه های تولید پایین می دانند.

بازار؛ گروه استان ها: با شروع برداشت پرتقال از باغات مازندران، فصل پرتقال چینی به روزهای اوج خود نزدیک می شود و این درحالی که باغداران همچنان از نرخ پایین محصول و افزایش هزینه های تولید گلایه دارد.

هم اکنون نارنگی در سر باغ کیلویی پنج تا هفت هزار تومان و پرتقال نیز ۹ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می شود که نسبت به نرخ محصول در مدت مشابه سال قبل رشد دو برابری را نشان می دهد اما باغداران عقیده دارند که رشد هزینه های تولید چندبرابری شده و نمی توان آن را تامین کرد.

بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغ مرکبات در استان مازندران وجود دارد که در ۹۷ هزار هکتار پرتقال و ۱۳ هزار هکتار نارنگی تولید می شود و مابقی نیز به کشت دیگر ارقام اختصاص دارد. این روزها بازار صادرات محصولات باغی و مرکبات نیز در مازندران داغ است و محموله های استان به بازارهای هند و روسیه رسیدند.

تامین زیرساخت های صادراتی و رفع موانع آن هم تاکنون نتوانسته جهش قابل توجهی در رشد قیمت محصولات باغی و مرکبات داشته باشد.

یک باغدار:متاسفانه امسال نیز وضعیت خرید محصول خوب نیست و نرخ پیشنهادی نارنگی بین پنج تا شش هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است

یک باغدار مازندرانی که طی روزهای اخیر مشغول چیدن نارنگی است، با تاکید بر این که برای کار کشاورزی باید همه نیازمندی ها را تامین کرد، گفت: متاسفانه امسال نیز وضعیت خرید محصول خوب نیست و نرخ پیشنهادی نارنگی بین پنج تا شش هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

باغداران ناراضی از قیمت مرکبات و مسئولان راضی

علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این که در تامین نهاده ها با مشکل روبرو هستیم، گفت: به ازای هر هکتار دو کیسه کود سفید داده می شود و حمایت دیگری از باغداران صورت نمی گیرد.

وی که سال قبل محصول تامسون را کیلویی سه هزار تومان به فروش رسانده است، می گوید: همچنین بخشی از محصول را به دلیل فاسد شدن دو روز کردیم و دولت فقط کود اوره به باغدار می دهد و خبری از ریزمغزی ها نیست.

این باغدار با اظهار این که ریزمغزی های موجود در بازار نیز تقلبی است و به درد نمی خورد خواستار حمایت دولت از کشاورزان و باغداران شد.

به اعتقاد کشاورزان و باغداران تولید هر کیلوگرم پرتقال بین هشت تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هزینه دارد و این وضعیت درحالی است که نرخ های پیشنهادی برای خرید بسیار کمتر از این میزان است. یک باغدار ساروی با عنوان این که مسئولان فقط می گویند قیمت محصول امسال رشد کرده است، گفت: ما در عمل و در باغ چیزی را نمی بینیم و از نظر باغدار، قیمت ها بالا نرفته است.

هر کیلوگرم پرتقال ۱۰ هزار تومان هزینه دارد

اکبری با عنوان این که هر کیلوگرم پرتقال حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، در گفت وگو با خبرنگار بازار ادامه داد: قیمت سم سال قبل ۴۰۰ هزار تومان بود که امسال به یک میلیون تومان و هر کیسه کود سال قبل ۱۱۰ هزار تومان و امسال به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کشاورز هزینه های بالای برداشت، کارگری، سموم کشاورزی، حمل و نقل بالا و غیره را بالا دانست و گفت: قیمت کنونی مرکبات با تورم چندسال قبل برابری می کند و برای وضعیت کنونی و تورم امسال مناسب نیست.

باغداران ناراضی از قیمت مرکبات و مسئولان راضی

علاوه بر هزینه های بالای تولید و نرخ پایین، آفت و بیماری هایی نظیر مگس مدیترانه نیز هر ساله خسارت های زیادی بر باغداران تحمیل می کند و کشاورزان و باغداران در این زمینه هم گلایه هایی دارند. از سوی دیگر مشکلات و موانع گمرکی فراروی صادرات نیز باغداران و تولیدکنندگان را دلسرد کرده است.

بابک مومنی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی قیمت پرتقال را در سال جاری ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بیان کرد و گفت: میزان قیمت محصول امسال نسبت به سال قبل رشد خوبی یافته است.

مومنی: شناسنامه‌ دار کردن باغ‌ها از مهمترین برنامه‌ های جهاد کشاورزی مازندران است و باغداران برای دستیابی به قیمت مناسب باید تولیدی بر اساس استاندارهای روز دنیا داشته باشند

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: شناسنامه‌ دار کردن باغ‌ها از مهمترین برنامه‌ های جهاد کشاورزی مازندران است و باغداران برای دستیابی به قیمت مناسب باید تولیدی بر اساس استاندارهای روز دنیا داشته باشند و صادرات محصولات کشاورزی مازندران باید با دریافت اظهارنامه از داخل استان باشد و صادرات به صورت شفاف انجام شود.

مؤمنی تاکید کرد: ۱۰ هزار هکتار از باغات استان QR code دریافت کردند و محصول شناسنامه‌دار تولید کردند که قابلیت صادرات دارد و امسال هم ۱۰ هزار هکتار دیگر به این سطح اضافه خواهد شد؛ هرچند این سطح اصلا قابل قبول نیست.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمام ظرفیت‌ ها را بکار گرفتیم تا محصول باکیفیت و شناسنامه دار از مازندران صادر شود تا برند مازندران در بازارهای جهانی حفظ شود.

مازندران در سال جاری برای صادرات ۵۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی گام برداشته است و متولیان امر امید دارند که این میزان محصول به بازارهای خارجی و صادراتی راه یابد و بر این عقیده هستند که رونق صادرات سبب رشد قیمت مرکبات در بازارهای داخلی نیز خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یحیی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      0 0
      هزینه و قیمت باهم جور در نمیاد این میگه کد کیو آر دولت باید مجوز تغییر کاربری بده وگرنه باغدارا با این قیمت سموم و کود و قیمت محصول بیخیال باغ و باغداری میشه.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      0 0
      برای کشاورزی مثل ما هیچی تهش نمیمونه سو اصلی رو دلال ها میخورن