۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
شرکای استراتژیک؛ روابط دوجانبه مالزی و سنگاپور| عمق ادغام اقتصادی در منطقه آسه آن
بازار گزارش داد؛

شرکای استراتژیک؛ روابط دوجانبه مالزی و سنگاپور| عمق ادغام اقتصادی در منطقه آسه آن

در حالیکه روابط سنگاپور و مالزی از یک تاریخ پرتلاطم به یک مشارکت پویا و دوجانبه سودمند تبدیل شده، هر دو کشور از طریق تجارت، سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی، به یکدیگر مرتبط هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: روابط دوجانبه بین سنگاپور و مالزی یک سفر تاریخی پیچیده را طی کرده است که با دوره‌های اختلاف و همکاری مشخص شده است. پس‌زمینه تاریخی روابط آنها با تأثیر متقابل، پویای عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشخص شده است.

شایان ذکر است، تاریخ سنگاپور به عنوان بخشی از تاریخ مالزی از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ دارای اهمیت عمیقی است و این دوره کوتاه اثری پاک نشدنی در تاریخ مشترک آنها بر جای گذاشته است. جدایی بعدی سنگاپور از مالزی نیز با تنش های سیاسی و پیچیدگیهای اقتصادی مشخص شد که منجر به ظهور دو کشور متمایز گردید. در حالی که عوامل تاریخی و سیاسی همچنان به شکل گیری روابط آنها ادامه می دهند، تعامل اقتصادی بین این دو همسایه آسیای جنوب شرقی به طور فزاینده ای در خط مقدم قرار گرفته است.

عمق ادغام اقتصادی بین سنگاپور و مالزی در منطقه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) بی بدیل است. این یکپارچگی به دلیل نزدیکی جغرافیایی آنها ایجاد شده و با پیوندهای تاریخی، فرهنگی و تمدنی که نقش محوری در توسعه هر دو ملت داشته است، بیشتر تقویت شده است. با این حال، همیشه اینطور نبوده است، پس از جدایی سنگاپور و مالزی، آنها در ابتدا مدل‌های اقتصادی متفاوتی را دنبال کردند و تعاملات اقتصادی آنها نسبتاً محدود بود که نتیجه ای جز عدم سازگاری برای حدود دو دهه نداشته است.

با این حال، نقطه عطفی در اواسط دهه ۱۹۸۰ رخ داد؛ زمانی که مالزی تمرکز خود را به سمت تولید تغییر و موانع تجاری را کاهش داد. مذاکرات دوجانبه و پروژه‌های مشترک بعدی، مانند مثلث رشد، نه تنها به ایجاد زنجیره‌های تامینی منجر شد که هر دو کشور را در بر می‌گیرد، بلکه به غلبه بر تنش‌های تاریخی نیز کمک کرد.

سنگاپور به محل اقامت بیش از یک میلیون مالزیایی تبدیل شده است و صدها هزار نفر روزانه از مسیر جوهور_سنگاپور برای کار یا تفریح عبور می کنند

امروز دو کشور روابط سودمندی متقابل دارند. سنگاپور به محل اقامت بیش از یک میلیون مالزیایی تبدیل شده است و صدها هزار نفر روزانه از مسیر جوهور_سنگاپور برای کار یا تفریح عبور می کنند. سنگاپوری ها به طور مرتب محصولات تازه مالزی را مصرف می کنند و بسیاری از مشاغل در بخش جنوبی مالزی به گردشگرانی که از آن سوی مرز می آیند متکی هستند. هر دو کشور در تجارت خدمات بسیار تخصصی شرکت کرده و یک مشارکت سرمایه گذاری پایدار را حفظ نموده اند.

در حالی که سنگاپور و مالزی از نظر جغرافیا، تاریخ و فرهنگ دارای مشترکاتی هستند، ارتباط مهم آنها عمدتاً در دهه ۱۹۸۰ شروع شد. از آن زمان به بعد روابط آنها در چهار دهه گذشته به طور قابل توجهی تقویت شده است. این احساس توسط رهبران هر دو کشور تکرار شده است که آخرین نمونه آن در ژانویه ۲۰۲۳ رخ داد، زمانی که انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در افتتاحیه رسمی خود از سنگاپور بازدید کرد. در جریان آن سفر، انور ابراهیم به همراه لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، توافقنامه هایی را در زمینه اقتصادهای دیجیتال و سبز و همچنین یادداشت تفاهم در زمینه همکاری در زمینه هایی مانند حفاظت از داده های شخصی، امنیت سایبری و اقتصاد دیجیتال امضا کردند.

پیشرفت در پروژه سیستم حمل و نقل سریع جوهور بهرو_سنگاپور ادامه دارد که انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود

در پی آن بازدید، وزرای حمل و نقل مربوطه مالزی و سنگاپور در بحث های دوجانبه شرکت کردند و گمانه زنی هایی در مورد احیای احتمالی پروژه راه آهن سریع السیر کوالالامپور_سنگاپور ایجاد کردند. از سوی دیگر، پیشرفت در پروژه سیستم حمل و نقل سریع جوهور بهرو_سنگاپور ادامه دارد که انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. این سیستم مترو برون مرزی که از طریق یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد شده، به طور یکپارچه شبکه های حمل و نقل عمومی را در دو طرف به هم متصل کرده و حرکت ۱۰ هزار مسافر را در هر جهت در ساعت تسهیل می کند.

در حالی که سیستم حمل و نقل سریع جوهور بهرو_سنگاپور یک جایگزین برای عبور از مرز ارائه می دهد، ازدحام را در ساعات اوج مصرف کاهش داده و به کارخانه ها انعطاف بیشتری در برنامه ریزی شیفت های خود می دهد. یک ابتکار مشترک مرتبط که در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، منطقه اقتصادی جوهور_سنگاپور است. اگرچه به طور غیررسمی در ماه مه ۲۰۲۳ اعلام شد، این پروژه هنوز در مرحله ایده‌پردازی است، در حالی که هدف آن استفاده از نزدیکی دولت مالزی به سنگاپور، ایجاد کریدوری برای ارتقاء نه تنها جابجایی منابع انسانی و کالاها، بلکه همکاری قابل توجه در زمینه های تخصصی مورد علاقه متقابل، مانند نیمه هادی ها، انرژی های تجدیدپذیر، و مخابرات است.

عقب نشینی سران دو کشور برای تقویت روابط دیپلماتیک قویتر، تأکید مجدد بر شراکت اقتصادی، حل و فصل مسائل باقی مانده و تقویت نقش دو کشور در آسه آن در جهت بهبود منطقه، اهمیت بسیار زیادی دارد

در همین راستا، عقب نشینی سران دو کشور برای تقویت روابط دیپلماتیک قویتر، تأکید مجدد بر شراکت اقتصادی، حل و فصل مسائل باقی مانده و تقویت نقش دو کشور در آسه آن در جهت بهبود منطقه، اهمیت بسیار زیادی دارد در حالی که این موضوع فرصتی است برای ایجاد پایه و اساسی به منظور اعتماد متقابل، همکاری و رفاه برای هر دو کشور و مردم آنها.

در حالی که هر دو کشور مشتاق گسترش تلاش های مشترک خود هستند، اما مسائل حل نشده باقی مانده می تواند مانع پیشرفت توافقات شود. چالش هایی مانند اختلاف بر سر جزیره پدرا برانکا، مذاکرات جاری در خصوص قیمتی که سنگاپور برای آب مالزی می پردازد، و لغو پروژه راه آهن سریع السیر که کوالالامپور و سنگاپور را به یکدیگر متصل می کند، سایه ای پایدار بر تلاش ها برای تقویت روابط دوجانبه انداخته است.

روابط دوجانبه بین سنگاپور و مالزی از یک تاریخ پرتلاطم به یک مشارکت پویا و دوجانبه سودمند تبدیل شده است

روابط دوجانبه بین سنگاپور و مالزی از یک تاریخ پرتلاطم به یک مشارکت پویا و دوجانبه سودمند تبدیل شده است. هر دو کشور از طریق تجارت، سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی که بخش های مختلفی را در بر می گیرند، به یکدیگر مرتبط هستند. البته در حالی که چالش هایی مانند اختلافات ارضی و رقابت وجود دارد، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و همکاری بیشتر در صنایع نوظهور، فناوری و توسعه زیرساخت ها وجود دارد.

نیاز به اقدام و نه صرفاً بله گفتن بسیار مهم است. پرداختن به مسائل باقیمانده و استفاده از فرصت ها نه تنها به نفع سنگاپور و مالزی است، بلکه برای ثبات اقتصادی و شکوفایی آسه آن نیز به عنوان یک کل اهمیت زیادی دارد. این دو همسایه با همکاری یکدیگر برای حل اختلافات، ارتقای نوآوری و تقویت همکاری های منطقه ای می توانند مسیری را به سوی موفقیت اقتصادی بزرگتر ترسیم کنند و به نمونه ای درخشان از آنچه می توان از طریق همکاری در یک اقتصاد جهانی در حال تغییر به دست آورد، در نظر گرفته شوند.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha