۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
قیمت جهانی شکر و پنبه افزایش یافت
در پی خشکسالی تاریخی هند؛

قیمت جهانی شکر و پنبه افزایش یافت

خشکسالی غیرمعمول در هند، عرضه جهانی کالاهای کشاورزی از جمله شکر و پنبه را در معرض تهدید قرار داده و نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن تورم قیمت مواد غذایی را تشدید کرده است.

به گزارش بازار، معاملات آتی شکر خام در نیویورک در چهارشنبه گذشته به بالاترین حد خود طی ۱۲ سال گذشته یعنی ۲۸ سنت در هر پوند (۰٫۴۸ کیلوگرم) رسید. شکر صبح روز دوشنبه با نرخ ۲۶ سنت معامله شد.

این افزایش قیمت در شرایطی رخ می‌دهد که ال نینو باعث بروز خشک‌سالی شدیدی در هند، تولیدکننده ۲۰ درصد از شکر در جهان شده است. به گفته اداره هواشناسی هند، این کشور امسال خشک‌ترین ماه اوت خود را تجربه کرده است. بارندگی در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر، که فصل باران‌های موسمی هند به شمار می‌روند هم به کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسیده است.

یک منبع آگاه فعال در صنعت تولید شکر هند گفت که مزارع نیشکر در ماهاراشترا و کارناتاکا که بیش از نیمی از تولید شکر هند را بر عهده‌دارند، شاهد بارندگی کمتر از حد متوسط بوده‌اند و این کم‌آبی احتمالاً منجر به کاهش ۳ درصدی تولید شکر در سال ۲۰۲۳-۲۴ خواهد شد.

دولت هند در بحبوحه برداشت ضعیف و افزایش قیمت‌ها گفت که محدودیت‌های صادرات شکر را که قرار بود این ماه به پایان برسد، به‌طور نامحدود تمدید خواهد کرد. تایلند و سایر تولیدکنندگان کلیدی شکر در آسیا هم به دلیل وقوع ال‌نینو، با خشک‌سالی درگیر هستند و همین موضوع بر نگرانی‌های عرضه افزوده است.

به گفته کارشناسان، با توجه به عدم قطعیت در مورد برداشت در نیمکره شمالی در سال جاری، خریداران به‌شدت برای شکر صادرشده از برزیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر جهان، رقابت می‌کنند.

کمبود باران در هند باعث افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی هم شده است. معاملات آتی پنبه در روز ۲۹ سپتامبر به بالاترین حد در ۱۰ ماه گذشته یعنی ۹۰٫۷۵ سنت در هر پوند رسید و صبح روز دوشنبه باقیمت ۸۳ سنت معامله می‌شدند.

بازده کشاورزی در فلات دکن، بزرگ‌ترین فلات هند، از کاهش بارندگی ضربه شدیدی دیده است. در ماه سپتامبر، وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی خود را برای بازده پنبه هند برای سال منتهی به جولای ۲۰۲۴ را ۲ درصد و صادرات پنبه را ۹ درصد کاهش داد.

به گفته کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، تا ۲۴ اکتبر، معامله گران غیرتجاری، که شامل سفته‌بازان هم می‌شوند، ۲۲ هزار و ۶۸۰ قرارداد خالص بلندمدت برای پنبه داشتند، درحالی‌که در پایان ژوئن تعداد این قراردادها به هزار و ۶۷۸ رسید. خالص قراردادهای طولانی‌مدت شکر هم از ۲۲۰ هزار و ۱۷۴ در مدت مشابه به ۲۲۴ هزار و ۶۹۵ افزایش یافت.

هند در واکنش به خشک‌سالی غیرمعمول، در ماه جولای صادرات برنج سفید را به‌استثنای باسماتی را هم ممنوع کرد تا مصرف داخلی را در اولویت قرار دهد. این اقدام بزرگ‌ترین صادرکننده برنج جهان به نگرانی از کمبود عرضه دامن زد و قیمت معیار برنج سفید ۵ درصد شکسته تایلندی را در ماه اوت به بالاترین حد طی ۱۵ سال اخیر رساند.

قیمت‌های بالاتر کالاهای کشاورزی می‌تواند در سراسر اقتصاد جهانی بازتاب داشته باشد. در ژاپن، قیمت کیک، شکلات و آبنبات در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۱۱٫۶ درصد افزایش یافت، درحالی‌که قیمت پوشاک و کفش ۳٫۴ درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت‌ها از افزایش ۳ درصدی شاخص کل قیمت مصرف‌کننده پیشی گرفتند.

کد خبر: ۲۵۲٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha