تعمیق روابط با اتحادیه کشورهای عربی از اولویت‌های کمیسیون فاوای اتاق ایران است
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران تأکید شد

تعمیق روابط با اتحادیه کشورهای عربی از اولویت‌های کمیسیون فاوای اتاق ایران است

در تازه‌ترین نشست کمیسیون فاوای اتاق ایران با اشاره به ضرورت ایجاد شرکت‌هایی در سطح بین‌المللی در حوزه فاوا، بر تقویت روابط با عربستان، امارات و اتحادیه کشورهای عربی در حوزه فناوری اطلاعات، تأکید شد.

به گزارش بازار، سادینا آبایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، گفت: مسیر عملکرد تشکل‌ها را باید به سمتی ببریم که هم‌افزایی صورت بگیرد و هر کدام در قالب تقسیم‌کار انجام شده فعالیت کنند. در حال حاضر همه تشکل‌ها همه کار انجام می‌دهند و این امر نیرو و توان را ما از بین می‌برد.

آبایی در نشست این کمیسیون با اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا، با بیان اینکه یکی از اولویت‌های تشکل‌ها باید ایجاد شرکت‌هایی در سطح بین‌المللی است، افزود: یکی از اولویت‌های کمیسیون استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک برای فعال کردن حوزه بین‌الملل است.

او همچنین گفت: ارتباط با عربستان و امارات و بالاتر از آن ارتباط با اتحادیه عرب در اولویت‌های کمیسیون فاوا قرار دارد و ما برای گسترش روابط تلاش می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران با تأکید بر اینکه قصد بخش خصوصی تقابل با حاکمیت نیست و می‌خواهد هم شانه با دولت حرکت کند، ادامه داد: صادرات نرم‌افزار دارای یک چرخه مشخص است. دوستان ما اگر خودشان را در چرخه سخت صادرات قرار دهند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. ما نیاز به تفکر نویی برای بازتعریف اقتصاد دیجیتال داریم. البته مفاهیم جدید، به دستورالعمل‌ها و قوانین جدید نیاز دارند.

او با بیان اینکه کانون هماهنگی فاوا می‌تواند اندیشکده‌ای برای چگونگی بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه اقتصاد دیجیتال باشد، ادامه داد: ما نیاز به بازتعریف تک‌تک مفاهیمی داریم که در حوزه فاوا نقش دارند و تشکل‌ها با همگرایی باید در این راستا متمرکز شوند.

شهرام حاج قربانی عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران با اشاره به معضل نیروی انسانی در شرکت‌ها به دلیل افزایش مهاجرت، بیان کرد: هم‌زمان با رشد پدیده مهاجرت، با فارغ‌التحصیلان جدید در این حوزه مواجهیم که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند. کانون هماهنگی فاوا باید روی این موضوع تمرکز کند و ایجاد تغییرات ضروری در عناوین درسی و یا اجرای آموزش‌های فرادانشگاهی به نیروی متخصص را دنبال کند.

او با تأکید بر ضرورت حل مشکل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود برای فعالان نرم‌افزار، ادامه داد: مشکلات مربوط به اینترنت هم فعالان حوزه فاوا در بخش‌های مختلف را دچار مشکل کرده است. این نگاه که پلتفرم‌های داخلی باید جایگزین پلتفرم‌های خارجی شود، نگاه درستی نیست و نباید مانع روابط بین‌المللی شوند. همچنین صحبت از اینترنت طبقاتی و تبدیل شهروندان ایرانی به شهروند درجه ۲ و خارجی‌ها به شهروند درجه یک باید متوقف شود.

او با بیان اینکه مشکل اصلی صادرات نرم‌افزار، قانون نیست، افزود: وقتی صادرکنندگان دیگر حوزه‌ها با مشکلات پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهد ارزی مواجه هستند و در همین حال صادرکنندگان نرم‌افزار به راحتی کار خود را انجام می‌دهد و دستمزد خود را نیز به دلار و یا ارز دیجیتال دریافت می‌کنند، چرا باید صادرات خود را اظهار کنند تا دچار مشکلات دیگر صادرکنندگان شوند. شرکت‌های حوزه فاوا باید درامد خود را اظهار کنند تا رتبه خود را بالاتر ببرند. اما وقتی با اظهار درآمد واقعی با هزار مشکل مواجه می‌شوند، قید این کار را می‌زنند.

علی مسعودی عضو دیگر این کمیسیون هم با بیان اینکه همه تشکل‌ها باید منافع مشترک را در اولویت پیگیری‌های خود قرار دهند، اظهار کرد: همه ما برای حل مشکلات اینترنت و تولید در صنعت فاوا به طور تخصصی و متمرکز تلاش کنیم. در حوزه صادرات کشور درگیر مشکلات بزرگی است و ارزی وجود ندارد و همه صنوف را درگیر کرده است.

زهرا بختیاری از اعضای این کمیسیون هم با بیان اینکه باید تشکل بالادستی در اکوسیستم فناوری اطلاعات شکل بگیرد تا در نقش سخنگوی صنعت فاوا عمل کند، افزود: باید از بخش‌های دولتی حوزه فاوا و همین‌طور بخش‌های صنعتی نمایندگانی حضور داشته باشد که سخنان آن‌ها شنیده شود.

رفع معضل قراردادهای یک‌طرفه در اولویت قرار بگیرد
داود ادیب، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا، در این نشست با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین تشکل‌ها و کمیسیون‌های اتاق ایران گفت: این کانون برای همکاری کامل با کمیسیون فاوای اتاق ایران برای پیگیری مشکلات و اجرای برنامه‌های مشترک آماده است.

او معضل قراردادهای یک‌طرفه را یکی از موضوعات مهم قابل پیگیری دانست و ادامه داد: اگرچه در اردیبهشت امسال، رئیس‌جمهور در واکنش به درخواست ما برای تغییر ساختار این نوع قراردادها اعلام کرد که این رویه درست نیست و وزیر ارتباطات هم قول پیگیری داد اما تا کنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

ادیب گفت: اگر هیات مدیره هر تشکلی در پایان دوره مأموریت خود یک اقدام راهبردی در راستای خدمت‌رسانی به اعضای خود انجام دهد، به رسالت وجود آن تشکل، عمل کرده است.

فرامرز رستگار عضو هیات مدیره این کانون هم با تأکید بر اینکه کانون هماهنگی فاوا قرار نیست انحصار پیگیری موضوعات را به جای تشکل‌ها به دست بگیرد، افزود: کانون قرار است دست به کاری بزند که تک‌تک تشکل‌ها قادر به انجام آن نباشند. به علاوه این کانون تحت نظارت معاونت علمی تشکیل شده تا ارتباط دولت و معاونت علمی با بخش خصوصی از مسیر آن انجام شود.

برات قنبری عضو دیگر هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا هم با تأکید بر ضرورت اتحاد رقبا در این حوزه، بیان کرد: مهم این است که تشکل‌ها مقابل هم نایستند و کارویژه کانون هماهنگی، ایجاد انسجام میان تشکل‌هاست.

او با بیان اینکه ساختار فاوای کشور همانند دیگر بخش‌های اقتصاد، بانک محور است، افزود: متأسفانه بخش دولتی انحصار حدود ۸۰ درصد فاوای کشور را گرفته است. در شرایطی برای ۱۵ درصدی شدن سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور هدف‌گذاری کرده‌اند که تحقق این هدف دست‌کم به ۱۵۰۰ همت سرمایه‌گذاری نیازمند است. این در حالی است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

قنبری با اشاره به مشکلات مهم فعالان حوزه فاوا گفت: دست‌اندرکاران باید بپذیرند که انرژی و اینترنت برای توسعه کشور زیرساخت هستند و هر دو با معضلات مهمی مواجه‌اند. به علاوه توسعه اقتصاد دیجیتال به سرمایه قابل توجه نیاز دارد. ما هر سال با همین شرایط فعلی دست‌کم ۵ میلیارد دلار ارز لازم داریم که باید تأمین شود. بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه به سراغ پروژه‌های و ارتباطات بزرگ و کشورهای مرجع در این حوزه برویم.

او همچنین تأکید کرد: در پیگیری این مسائل هیچ کدام از تشکل‌های حوزه فاوا نباید تک‌روی کنند. اگر دولت احساس کند که بخش خصوصی در درون خود با هم اختلاف دارند در غیر این صورت روی ما سوار می‌شود.

مریم خیری دیگر عضو هیات مدیره این کانون، با اشاره به موضوع تحریم‌ها و مشکلات صادرکنندگان برای بازگشت ارز خود به صورت مستقیم، ادامه داد: صادرکنندگان نرم‌افزار دچار مشکلات زیادی هستند و امیدوارم با همکاری اتاق ایران بتوان در قوانین مربوط به این حوزه بازنگری کرد.

مرتضی مهدوی عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا خواستار حضور نماینده‌ای از تشکل‌های حوزه فناوری اطلاعات در کارگروه توسعه ارتباط با عربستان در اتاق ایران شد و افزود: باید تلاش کنیم تا بخشی از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در ایران به سمت پروژه‌های فاوا سوق پیدا کند و از این ظرفیت استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha