۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
اوضاع آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی خوب نیست
‌معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

اوضاع آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی خوب نیست

‌معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید با کمک ابزارهای نوین میزان آب تحویلی به بخش کشاورزی رصد و میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز مشخص شود.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در نود و هفتمین جلسه کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی که با حضور اعضا و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، گفت: گام اول اقدامات ما در حوزه مدیریت منابع آب باید این باشد که افکار عمومی جامعه به این باور برسند اوضاع آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی اصلاً خوب نیست.

وی افزود: گام دوم نیز هم‌صدایی حاکمیت در اجرای مصوبات است. یعنی صنف و تشکل‌های ما باید با هم هماهنگ شوند.

نیازی شهرکی بیان داشت: نگرانیی که وجود دارد این است که گزارش‌های رسیده همه از چاه‌های مجاز است؛ ولی به همین میزان چاه غیرمجاز نیز وجود دارد. این یعنی کشاورز به باور شرایط خاص کشور نرسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید صاحبان چاه‌های مجاز را برای کنترل چاه‌های غیرمجازها به کمک بطلبیم چون ما برای مدیریت ۴۰۰ ـ ۵۰۰ چاه غیرمجاز به تنهایی به موفقیت نمی‌رسیم.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود در صورت امکان ظرف دو سال با استفاده از ابزارهای نوین موجود یک دورنمای مکانی به سامانه پایش داده شود تا ۸۰ میلیارد مترمکعب آب که برای کشاورزی تأمین می‌شود، به صورت مداوم قابل رصد و مشخص باشد. با این امکان، میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز نیز تعیین می‌شود.

کد خبر: ۲۵۲٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha