۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
الفین پتروپالایش کنگان نیمه نخست ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت:

الفین پتروپالایش کنگان نیمه نخست ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: طرح الفین پترو پالایش کنگان طبق برنامه در حال اجرا است و بر اساس برنامه‌ریزی موجود این طرح در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش بازار، عبدالحسین بیات، در حاشیه بازدید از طرح الفین پتروپالایش کنگان اظهار کرد: طرح HD پتروشیمی سروش مهستان و واحد HD/LLD پتروشیمی نگین مهستان و HD پتروپالایش کنگان به‌عنوان طرح‌های پایین‌دستی این پتروپالایشگاه نیمه دوم سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهند شد.

وی افزود: پیشرفت طرح الفین کنگان تا پیش دولت سیزدهم ۵۸ درصد بود، اما ظرف دو سال اکنون از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است، همچنین پتروشیمی سروش مهستان ۱۸ درصد پیشرفت داشت که ظرف دو سال اخیر از مرز ۷۶ درصد گذشته است، پتروشیمی نگین مهستان نیز ۱۳ درصد پیشرفت داشت که اکنون با گذشت دو سال شاهد پیشرفت بیش از ۷۱ درصدی هستیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: فاز یک مخازن شرکت فراسکو نیز پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی طرح پتروپالایش کنگان بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ با هدف فرآوری گاز غنی‌شده و بازیابی اتان، پروپان، بوتان، پنتان به همراه ترکیبات سنگین‌تر از گاز ورودی برای خوراک پتروشیمی در فاز نخست و تولید پلی‌اتیلن سبک و سنگین در فاز دوم آغاز و طراحی، خرید و اجرای واحد بازیابی اتان این شرکت در کمتر از پنج سال بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرا شد.

واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با دریافت سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک از فاز ۱۲ پارس جنوبی، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان را دارد که می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

تأمین سرمایه احداث واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با حجم ۹۷۰ میلیون دلار از محل سهامدار اصلی، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و تسهیلات بانکی از بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه انجام شده، به‌طوری‌ که سهم هر بخش از سرمایه‌گذاری به تفکیک، مهندسی چهار درصد، خرید و تدارکات ۸۰ درصد، ساختمان و نصب و پیش‌راه‌اندازی ۱۴ درصد و آموزش و راه‌اندازی ۲ درصد است.

۱۰۰ درصد طراحی و مهندسی و راه‌اندازی همه واحدها و بخش‌های این طرح از سوی شرکت‌های ایرانی و بدون حضور کارشناسان خارجی انجام شده است. مهندسی پایه نیز از سوی گروه باختر، مهندسی تفصیلی از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) انجام شده است و پیمانکاران اجرایی نیز شرکت‌های رامپکو، پیمان رودک، عمران ساحل، مپنا بویلر، کیانسازه بنوار و اکسیر صنعت بوده‌اند.

کد خبر: ۲۵۱٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha