۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
تدوین اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان
در کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد؛

تدوین اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان

همدان - رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی همدان از تدوین اطلس صادراتی خبر داد و گفت: اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی همدان صبح چهارشنبه با حضور خیراله اسدی نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان، خسرو طالبی رحیق رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق همدان و نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی، اداره گمرک، اداره کل صمت، اداره کل دارایی، بیمه و پارک علم و فناوری و همچنین برخی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

در این جلسه موضوعاتی مربوط به نرخ ارزش صادراتی محصولات کشاورزی، مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی مربوط به گمرک و وضعیت سامانه جامع تجارت از جمله مواردی بود که مطرح و بررسی شد.

رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی همدان در این نشست با اشاره به مشکلات ایجادشده به واسطه موضوع ارزش صادراتی محصولات کشاورزی، اظهارکرد: این مورد یک معضل کشوری است که به‌دلایلی گمرک قیمت محصولات را بالا تعیین می‌کند و سبب می‌شود تولیدکنندگان نتوانند ارز آن را بازگردانند.

تدوین اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان

خسرو طالبی‌رحیق ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی مبنای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و اداره کل صمت هم مبنای تعیین قیمت محصولات صادراتی صنایع هستند و گمرک برای قیمت‌گذاری باید از آنها کمک بگیرد.

وی عنان کرد: قیمت هر محصول براساس قیمت آن در میدان‌بار به اضافه هزینه حمل بار تا نقطه صفر مرزی تعیین می‌شود و مسئولان این موضوع را باید مدنظر داشته باشند.

بسیاری از صادرکنندگان با کارت بازرگانی خود به کشورهای عراق و افغانستان صادرات انجام می دهند اما در ازای آن ریال دریافت می‌کنند که برای تعهدات ارزی با مشکلات عدیده مواجه هستند، بنابراین دولت برای این موضوع باید چاره ای بیندیشد

طالبی‌رحیق با اشاره به دریافت ریال بجای ارز در صادرات به کشورهای همسایه گفت: بسیاری از صادرکنندگان با کارت بازرگانی خود به کشورهای عراق و افغانستان صادرات انجام می دهند اما در ازای آن ریال دریافت می‌کنند که برای تعهدات ارزی با مشکلات عدیده مواجه هستند، بنابراین دولت برای این موضوع باید چاره ای بیندیشد.

وی با اشاره به تهیه و تدوین کتاب جامع اطلس صادراتی گفت: در کتاب اطلس صادراتی پتانسیل های صادرات و واردات محصولات با هدف توسعه صادرات هدفمند تعریف و تدوین شده است.

تدوین اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان

خیراله اسدی با بیان اینکه اطلس صادراتی استان می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات استان داشته باشد، یادآور شد: در این اطلس ۲۰۶ قلم کالای صادراتی استان همدان و یک هزار و ۸۰۰ شرکت تولیدکننده این محصولات احصاء شده که کار باارزشی بوده و در آن مشخص می شود که کشورها چه کالاهایی از استان ما را نیاز دارند تا هیئت های تجاری با هدف و برنامه خاص اعزام شوند.

تدوین اطلس صادراتی با هدف شناسایی فرصت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی در همدان

نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی هم با تأکید بر بسته‌بندی مناسب محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: با توجه به پتانسیل های و ظرفیت های استان همدان می توان به سمت تولیدات با بسته بندی شاخص رفت که این مهم به ایجاد ارزش افزوده برای استان نیز کمک خواهد کرد.

صادق هراتی ادامه داد: باید برنامه‌هایی برای آشنایی تولیدکنندگان با انواع بسته‌بندی‌ها داشته باشیم تا به ارزش افزوده چشمگیری دست یابیم.

ظرفیت های چاپ و بسته‌بندی توانمندی در استان همدان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه بسته‌بندی تولیدات استان استفاده کرد

وی تاکید کرد: ظرفیت های چاپ و بسته‌بندی توانمندی در استان همدان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه بسته‌بندی تولیدات استان استفاده کرد.

هراتی در بخش دیگری از سخنانش به صادرات ریالی اشاره کرد و گفت: برخی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی در صادرات محصولات خود به جای ارز از ریال استفاده می کنند که در این خصوص باید راهکاری برای آنان در نظر گرفته شود.

مرآتی، نماینده گمرک همدان در این کمیسیون نیز با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به ریال اعتقادی ندارد، گفت: اگر قیمت‌ کالاهای صادراتی از این گمرک را سازمان جهادکشاورزی و اداره کل صمت تعیین کنند ما از آن استقبال کرده و به اجرا در می‌آوریم چنانچه پیش از این هم مبنای قیمت‌گذاری در گمرک، اتحادیه‌ها و اداره کل صمت بوده است.

همچنین در این جلسه مقرر شد کمیته بسته بندی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و کمیته آزمایشگاه تایید ماهیت استاندارد نیز تشکیل و پیگیری شود.

کد خبر: ۲۵۱٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha