۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
شرایط بیمه دام سبک در استان سمنان اعلام شد| بیمه های بد قول! 
گزارش بازار؛

شرایط بیمه دام سبک در استان سمنان اعلام شد| بیمه های بد قول! 

سمنان- شرایط بیمه دامپروری در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام و ابلاغ شد. 

بازار، گروه استان ها: شرایط بیمه دامپروری برای پروار بندی سبک در استان سمنان از سوی جهاد کشاورزی این استان اعلام شد که طبق این ابلاغ برای دام پایه بدون نصب پلام صندوق بیمه کشاورزی (اتحادیه دام سبک) شامل عوامل خطرزا مثل آتش سوزی غیرعمدی، آبله، بیماریهای بازپدید، تب برفکی، خشکسالی، زلزله، شاربن، طاعون و ... به ازای هر راس بز نر ۳۴۹ هزار و ۶۴۴ ریال که سهم دولت ۱۷۴ هزار و ۸۲۲ ریال و سهم بیمه گذار ۱۷۴ هزار و ۸۲۲ ریال خواهد بود و حداکثر تعهد نیز ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

برای بز ماده هر راس ۲۲۶ هزار و ۴۴۴ ریال شامل ۱۱۳ هزار و ۲۲۲ ریال سهم دولت و ۱۱۳ هزار و ۲۲۲ ریال سهم بیمه گذار خواهد بود و حداکثر تعهد بیمه نیز ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برآورد شده است. در زمینه بزغاله نر حق بیمه هر راس ۲۸۴ هزار و ۱۹۴ ریال است که ۱۴۲ هزار و ۹۷ ریال سهم دولت و ۱۴۲هزار و ۹۷ ریال هم سهم بیمه گذار خواهد بود و سقف تعهد بیمه نیز ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال برآورد شده است.

شرایط بیمه دام سبک در استان سمنان اعلام شد| بیمه های بد قول! 

حق بیمه دام سبک بدون پلاک

برای میش حذفی نیز حق بیمه ۲۳۴ هزار و ۱۴۴ ریال برآورد شده که ۱۱۷ هزار و ۷۲ ریال سهم بیمه گذار و ۱۱۷ هزار و ۷۲ ریال سهم بیمه گذار خواهد بود و نهایت تعهد بیمه هم ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است. در زمینه اتحادیه دامداران، نیز حق بیمه در هر چهار فاکتور بدون تغییر است.

برای گوسفند سبک وزن روستایی حق بیمه ۳۱۶ هزار و ۸۷۳ ریال اعلام شده است

اما برای دام های پروراری با نصب پلاک حق بیمه بز نر ۳۷۴ هزار و ۷۴۴ ریال برآورد شده که ۱۸۷ هزار و ۳۷۲ ریال سهم دولت و ۱۸۷ هزار و ۳۷۲ ریال سهم بیمه گذار خواهد بود همچنین حداکثر تعهد دولت ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برآورد می شود.

بز ماده نیز ۲۵۱ هزار و ۵۴۴ ریال حق بیمه دارد که ۱۲۵ هزار و ۷۷۲ ریال آن توسط دولت و همین میزان هم توسط بیمه گذار پرداخت خواهد شد و سقف تعهدات هم ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال اعلام شده است.

حق بیمه و سهم دولت

حق بیمه بزغاله نر ۳۰۹ هزار و ۲۹۴ ریال اعلام شده که ۱۵۴ هزار و ۶۴۷ ریال سهم دولت و همین میزان هم سهم بیمه گذار خواهد بود و سقف تعهد هم ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال برآورد شده است. در میش حذفی حق بیمه ۲۵۹ هزار و ۲۴۴ ریال برآورد شده که ۱۲۹ هزار و ۶۲۲ ریال سهم دولت و ۱۲۹ هزار و ۶۲۲ ریال سهم بیمه گذار است و سقف تعهد بیمه نیز ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برآورد شده است.

برای دام پرواری روستایی نیز بدون نصب پلاک برای بز سبک وزن ۲۱۷ هزار و ۷۳ ریال برآورد شده که سهم دولت و بیمه گذار هر کدام ۱۰۸ هزار و ۵۳۷ ریال و حداکثر تعهدات ۲۸ میلیون ریال اعلام شده است در بز سنگین وزن نیز حق بیمه ۲۳۹ هزار و ۷۳ ریال اعلام شده که حق دولت ۱۱۹ هزار و ۵۳۶ ریال و حق بیمه گذار ۱۱۹ هزار و ۵۳۷ ریال اعلام شده است در کنار این حق بیمه تعهد بیمه ها نیز در این زمینه ۳۲ میلیون ریال ابلاغ شده است.

گوسفند سبک وزن روستایی نیز ۲۹۱ هزار و ۸۷۳ ریال بیمه می شود که ۱۴۵ هزار و ۹۳۶ ریال سهم دولت و همین میزان هم سهم دامداران خواهد بود و تعهد بیمه هم ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شده است. در گوسفند سنگین وزن حق بیمه ۳۹۳ هزار و ۷۳ ریال اعلام شده که سهم دولت و بیمه گذار هر کدام ۱۹۶ هزار و ۵۳۶ ریال اعلام و تعهد بیمه هم ۶۰ میلیون ریال اعلام شده است.

شرایط بیمه دام سبک در استان سمنان اعلام شد| بیمه های بد قول! 

حق بیمه دام های روستایی

طرح دامداری روستایی برای بیمه با نصب پلاک نیز شرایط خاص خود را دارد به این ترتیب بز سبک ۲۴۲ هزار و ۷۳ ریال بیمه می شود که سهم دولت و بیمه گذار ۱۲۱ هزار و ۳۷ ریال اعلام شده است بز سنگین ۲۶۴ هزار و ۷۳ ریال بیمه می شود که سهم دولت و بیمه گذار ۱۳۲ هزار و ۳۶ ریال است و تعهد بیمه برای مورد اول ۲۸ میلیون ریال و مورد دوم ۲۱ میلیون ریال است.

برای گوسفند سبک وزن روستایی حق بیمه ۳۱۶ هزار و ۸۷۳ ریال اعلام شده که ۱۵۸ هزار و ۴۳۶ ریال حق بیمه گذار و همین میزان هم سهم دولت است و تعهد بیمه نیز ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شده است. در بخش گوسفند سنگین وزن حق بیمه ۴۱۸ هزار و ۷۳ ریال اعلام شده که سهم بیمه گذار و دولت هر کدام ۲۰۹ هزار و ۳۷ ریال اعلام شده است و تعهد بیمه نیز ۶۰ میلیون ریال است.

به این ترتیب بیمه ها نسبت به سال های قبل اندکی گرانتر شده اما موضوع قابل توجه اینجا است که تعهدات بیمه هم قدری گرانتر شده که این امر اطمینان خاطر بیشتری به دامداران می دهد اما نظر یک کارشناس دامداری را نیز در این ارتباط خواسته ایم.

بیمه های بد قول!

جعفر شاه حسینی که خود ۲۰ سال دامداری نیز کرده است در گفتگو با بازار، می گوید: حق بیمه ها امسال قدری بالاتر رفته اما طبیعتاً با بالا رفتن دام زنده این میزان طبیعی است چرا که همین امروز دام سبک گوسفند زنده در بازار کیلوگرمی ۱۹۰ هزار تومان به صورت رسمی و ۲۰۰ هزار تومان و حتی ۲۱۰ هزار تومان به صورت غیررسمی خرید و فروش می شود اما مشکل اینجا است که تعهد بیمه آنچنان بالا نرفته است.

کارشناس و صاحب نظر مسائل دام: گوسفند ۴۰ کیلوگرمی ماده امروز شش و نیم میلیون تومان قیمت دارد

شاه حسینی با بیان اینکه امروز نر بره پرواری ۶۰ کیلوگرمی ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که نهایت تعهد بیمه آن هم روی کاغذ شش میلیون تومان است، بیان کرد: به نظر می رسد که بیمه گذار چون نیمی از هزینه بیمه را می دهد و نیمی دیگر را دولت خواهد داد در صورت وقوع ضرر هم همان نیمی از پول اصلی دام را می گیرد.

وی با بیان اینکه یک گوسفند ۴۰ کیلوگرمی ماده امروز شش و نیم میلیون تومان قیمت دارد اما بیمه برای آن سه میلیون تومان تعهد می کند، افزود: دامداران چندان تمایلی به بیمه کردن دام ها ندارند که یکی از دلایل آن هم همین میزان تعهد بیمه ها و همچنین دیرکرد پرداخت و بدقولی های مکرر است که از سوی شرکت های بیمه مکرراً شاهد هستیم.

کد خبر: ۲۵۱٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha