۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
چرا شاخص بورس چسبندگی رو به بالا دارد؟| بازارساز با ۵۰ شرکت تمام بورس را کنترل می کند
بازار گزارش می دهد؛

چرا شاخص بورس چسبندگی رو به بالا دارد؟| بازارساز با ۵۰ شرکت تمام بورس را کنترل می کند

شاخص کل با نوسان چند شرکت بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد، از آنجایی که ۷۵ درصد بازار را ۵۰ شرکت بزرگ تشکیل می دهند، بازارساز با ۵۰ شرکت تمام بورس را کنترل می کند.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از تحلیل گران در هفته های اخیر اذعان کرده اند که شاخص کل بورس در کف حمایتی قرار دارد و برخی از نمادها هم در موقعیت ارزنده ای قرار دارند، به همین دلیل در معاملات هفته اخیر فروشنده حقیقی چندانی وجود نداشت هرچند در گزارش ها اعلام می شود که خروج پول حقیقی از بازار اتفاق افتاده اما در واقع این پول ها در پرتفوی افراد باقی می ماند یا وارد صندوق های درآمد ثابت می شود تا در موقعیت ایده آل وارد موقعیت خرید شوند.

بسیاری این روزهای بازار را دقیقاً شبیه سال پیش ارزیابی می‌کنند زمانی که یک آیتم سیاسی بازار را بیش از اندازه تحت تاثیر قرار داد و مانع از حرکت بازار می‌شد و شوک‌های عجیب فروش را در برخی روزهای پایانی مهر سال قبل رقم می‌زد البته بحران سیاسی آن مقطع قابل مقایسه با مقطع فعلی نیست اما در هر صورت آن مقطع ریسک‌های داخلی و در مقطع فعلی ریسک‌های بیرونی روی سر بازار قرار دارد. در همان مقطع نیز گزارش‌ها رسید که پی به ای بازار به رقم بی‌سابقه‌ای سقوط کرد و پس از آن فروکش کردن رویدادهای سیاسی و دخالت‌های حقوقی‌ها بازار آرام آرام جمع شد و به مسیر رشد قوی و محکمی برگشت.

الناز جمالی معتقد است که این روزها معامله گران و سهامداران کماکان نگاه جدی به تحولات غزه و اخبار پیرامونی آن دارند و می توان گفت سایه جنگ بر سر بازار بوده، گرچه در چند روز اخیر شاهد کمتر شدن تنش در خاورمیانه بوده ایم و تا کنون آرامش تا حدودی به لطف گزارشات به بازار بازگشته است، با این حال دیدگاه فعلی موجب شده تا سهامداران توجه ویژه ای به سهم های کوچک داشته باشند

الناز جمالی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس با توجه به عملکرد شرکت ها در گزارشات میان دوره ای روز یکشنبه کار خود را پرقدرت شروع کرد اما در نیمه دوم از قدرت خریداران کاسته شد، گفت: بازار با چالش جدی و عرضه سنگین روبرو شود؛ به طور کلی شرایط بازار متعادل بود و رو به مثبت سپری شد.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسید مهم‌ترین اتفاقی که بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌ها در کدال است که باعث افزایش تقاضا در برخی نمادها و گروه ها در صنعت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سطح پایین ارزش معاملات و خروج نقدینگی از جانب حقیقی ها نشان می‌دهد که موج تقاضایی که سبب تغییر روند بازار شده باشد، وجود ندارد، تصریح کرد: این روزها معامله گران و سهامداران کماکان نگاه جدی به تحولات غزه و اخبار پیرامونی آن دارند و می توان گفت سایه جنگ بر سر بازار بوده، گرچه در چند روز اخیر شاهد کمتر شدن تنش در خاورمیانه بوده ایم و تا کنون آرامش تا حدودی به لطف گزارشات به بازار بازگشته است، با این حال دیدگاه فعلی موجب شده تا سهامداران توجه ویژه ای به سهم های کوچک داشته باشند که تا به امروز عملکرد شاخص هموزن به نسبت شاخص کل قابل توجه تر بوده است.

این فعال بازار سرمایه در نهایت گفت: باتوجه به اتفاقات هفته گذشته، اگر تحولات سیاسی به سمت کاهش تنش‌ها گام بردارند و فضا کمی آرام شود، حجم و ارزش معاملات با توجه به اصلاح عمیق شرکتها با افزایش همراه خواهد شد و روند بازار می‌تواند به سمت بالا تغییر داشته باشد.

شاخص بورس به نحوی چسبندگی رو به بالا دارد

کماکان بسیاری از شرکت‌ها عملکرد شش ماهه اول خودشان را منتشر نکرده‌اند و تا آخرین مهلت انتشار گزارش را به عقب می‌اندازند. در روزهای آینده شاهد انتشار انبوهی از گزارش‌های عملکرد خواهیم بود. در بین شرکت‌های بزرگ انتظار چند گزارش خوب دیگر در گروه بانکی می‌رود. در شرکت‌های کوچک نیز به نظر می‌رسد باید منتظر گزارش‌های خوبی از گروه‌هایی مثل زراعت و دامپروری، قطعه سازی و بیمه بود.

به گفته علی عباسیان شاخص بورس به نحوی چسبندگی رو به بالا دارد و با اتفاق های بد شاخص منفی می شود، اما با اتفاق های خوب شاخص رشدی نمی کند

علی عباسیان کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس روزهای خوبی را سپری نمی کند و هر روز شکننده تر از روز قبل و تاثیرپذیر از هر اتفاق مربوط و غیر مربوطی شده است گفت: شاخص بورس به نحوی چسبندگی رو به بالا دارد و با اتفاق های بد شاخص منفی می شود، اما با اتفاق های خوب شاخص رشدی نمی کند.

او با تاکید بر اینکه شاخص کل هم معیار خوبی برای سنجش بازار سرمایه نیست، اظهار کرد: شاخص کل با نوسان چند شرکت بزرگ تحت تاثیر قرار می گیرد، از آنجایی که ۷۵ درصد بازار را ۵۰ شرکت بزرگ تشکیل می دهند؛ نوسانات این ۵۰ شرکت به طور محسوسی در وضعیت کلی بازار سرمایه تاثیر دارند.

عباسیان با بیان اینکه علت چسبندگی بالای بازار سرمایه وجود ریسک های سیستماتیک بازار است، گفت: در هفته های اخیر ریسک های سیستماتیک سهامداران را ترسانده و خریداران در خرید سهم عجله ای نمی کنند؛ اما فروشندگان به طور محسوسی می‌فروشند، حتی با خبر جنگ دو کشوری که عدم دخالت ایران در آن جنگ تایید شده بازهم معاملات بسیار منفی دنبال می شود.

او با اشاره به اینکه بازار سرمایه از جهات مختلفی مستعد رشد است، گفت: جاماندگی از بازارهای موازی، جاماندگی از تورم، رشد سودآوری شرکت ها، افزایش قیمت های جهانی از جمله نفت، شکر و ...افزایش فروش برخی شرکت ها؛ از جمله پالایشی ها مهمترین دلایل ارزندگی بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فاکتورها حکایت از این دارد که اگر ریسک های سیستماتیک بازار کاهش پیدا کند، بازار سرمایه رشدی قابل توجه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در اهمیت بازار سرمایه و پایدار بودن آن، شفافیت و کارایی آن که هیچ جای بحثی نیست. از دید تکنیکال هم در ناحیه دو میلیون واحد حمایت مهمی داریم که به نظر نمی آید به پایین تر از آن برسد؛ مگر در صورتی که خبر بسیار بدی باشد.

به گزارش بازار، شوک جنگ غزه به بازار دلار نشان داد آنقدرها هم که تحلیلگران فکر می‌کنند، ثبات بر بازار دلار حاکم نیست و می‌توان گفت بسیاری منتظر نشانه یا سیگنالی هستند تا سریع سراغ خرید دلار و طلا بروند. بسیاری از متقضیان ارز اذعان می‌کنند که فرایند تخصیص ارز در سامانه ی نیما به شدت دشوار شده و اصلا به این راحتی ارز به واردکننده تخصیص نمی‌دهند. اما رکود داخلی باعث شده واردکننده نیز تمایلی به خرید سریع نداشته باشد و ترجیح می‌دهد برای دریافت ارز صبر کند. هر اتفاقی که پول را در اقتصاد به چرخش درآورد و باعث خالی شدن انبارها شود، می‌تواند تقاضای ارز برای واردات را تسریع ببخشد و آن موقع است که باید ببینیم دولت و بانک مرکزی چقدر دستشان برای تخصیص ارز باز است. فعلا اوضاع تحت کنترل به نظر می‌رسد به همین دلیل فعلا بازار سرمایه از هر بازار دیگری ارزنده تر و کم ریسک تر است.

کد خبر: ۲۵۰٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha