۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
رفع موانع صادراتی محصولات باغی با شناسنامه‌دار کردن باغات
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد عنوان کرد

رفع موانع صادراتی محصولات باغی با شناسنامه‌دار کردن باغات

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت شناسنامه‌دار کردن باغات کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، زهرا جلیلی‌مقدم در گفت‌وگویی شناسنامه کردن باغات را یکی از ضروریات در تولید محصولات باغی دانست و افزود: در حال حاضر اجباری برای شناسنامه‌دار کردن باغات وجود ندارد اما اگر این کار توسط باغداران انجام شود، در آینده مانع بزرگی از پیش روی صادرات انواع محصولات باغی برداشته می‌شود.

وی افزود: بسیاری از کشورها موضوع ردیابی یا قابلیت ردیابی محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنند و به نوعی درصدد هستند تا تاریخچه میوه‌ای که خریداری می‌کنند را بدانند. این که میوه در چه باغی تولید شده، چه مدیریتی برای تولید، کنترل بیماری‌ها و آفات صورت گرفته و نوع سموم و کودهای بکار رفته در دوره رشد چه بوده است در این شناسنامه قابل مشاهده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری بیان کرد: این درخواست در خصوص برخی محصولات کشاورزی از سوی خریداران میوه ایرانی در خارج از کشور به وزارت جهاد کشاورزی واصل شده و بر این اساس طرح شناسنامه‌دار کردن باغات برای ردیابی محصولات در حال اجراست و برای برخی محصولات آغاز شده است.

به گفته وی، این احتمال وجود دارد که این درخواست در آینده درخصوص بسیاری از محصولات باغی واصل شود که بر این اساس مکاتباتی با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها مبنی بر شناسنامه‌دار کردن باغات و شناسه‌دار و کد کردن محصول تولیدی انجام شده و از باغداران انتظار می‌رود در این زمینه همکاری لازم را برای عرضه محصول در بازارهای خارجی به عمل آورند.

جلیلی‌مقدم با اشاره به این که در حال حاضر شناسنامه‌دار کردن باغات کیوی و مرکبات آغاز شده است، گفت: برخی کشورها نظیر هند صرفا اجازه واردات محصولاتی را خواهند داد که شناسه‌دار باشند تا بتوانند روند تولید میوه را ردیابی کنند، بنابراین تولیدکنندگان محصولات باغی باغات خود را شناسنامه‌دار کنند تا در زمان صادرات محصول به دلیل نداشتن کد شناسه غافلگیر نشوند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به این که شدت گرمای هوای تابستان و مواجه بودن کشور با تنش آبی، تاثیری در تولید میوه‌های گرمسیری در سال جاری نداشته است، گفت: برخی محصولات تولیدی باغی جایگاه خوبی در حوزه صادرات پیدا کرده و اصولا محصولات صادراتی قلمداد می‌شوند و باغداران با هزینه بالایی که برای تولید میوه پرداخت می‌کنند محصولی کیفی تولید کرده و تنش‌های محیطی نظیر گرما و آب را مدیریت می‌کنند.

وی با بیان این که با وجود تنش‌های محیطی، تولید محصولی نظیر خرما در استان‌های خرماخیز کشور رشد داشته است، گفت: با توجه به اینکه اغلب میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در نیمه دوم سال برداشت می‌شود، صادرات این محصولات از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha