۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
افزایش حوادث در پالایشگاه ها ربطی به ناترازی بنزین ندارد| تعداد سوانح نسبت به سال قبل تغییری نکرده
مدیر HSE وزارت نفت در گفتگو با بازار:

افزایش حوادث در پالایشگاه ها ربطی به ناترازی بنزین ندارد| تعداد سوانح نسبت به سال قبل تغییری نکرده

انصاری مدیر HSE وزارت نفت با بیان اینکه افزایش حوادث در پالایشگاه ربطی به ناترازی بنزین ندارد، ادامه داد: اینکه پالایشگاه ها ۳ شیفت کار کنند و زمانی برای اورهال ندارند، یک ادعای غیر فنی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حوادث در پالایشگاه های کشور تمامی ندارد. بعد از آتش سوزی هایی که در پالایشگاه های ایلام، پارس جنوبی، شهید هاشمی نژاد، سرخس، بندرعباس و پارسیان رخ داده بود حالا نوبت به پتروپالایشگاه کنگان رسیده است. هر چند که آتش سوزی در این پتروپالایشگاه خسارت جانی به همراه نداشت اما نگرانی ها نسبت به نبود ایمنی در صنعت نفت کشور بیشتر از هر زمانی افزایش داده است.

در شرایطی هر هفته یا حداکثر هر دو هفته یکبار در پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی حادثه ای رخ می دهد که مظاهر انصاری مدیر اچ اس ای وزارت نفت از رسیدن به توسعه پایدار در سایه ایمنی سخن می گوید.

در زمینه تعداد حوادث تقریبا وضعیت مشابهی را نسبت به سال قبل داشته و مقدار آنها افزایش نیافته است. البته تکرار این حوادث در یک فاصله زمانی کوتاه باعث ایجاد چنین تصوری شده و برخی گمان می کنند که ایمنی در پالایشگاه های کشور افت کرده است

او در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که چرا حوادث در پالایشگاه های کشور تا این اندازه بیشتر شده است، می گوید: در زمینه تعداد حوادث تقریبا وضعیت مشابهی را نسبت به پارسال داشته و مقدار آنها افزایش نیافته است. البته تکرار این حوادث در یک فاصله زمانی کوتاه باعث ایجاد چنین تصوری شده و برخی گمان می کنند که ایمنی در پالایشگاه های کشور افت کرده است. البته باید تاکید کنم که حتی یک جادثه هم برای ما مهم بوده و خسارت زاست.

ناترازی سوخت حوادث پالایشگاهی را افزایش داد؟

در این میان فعالین صنعت پالایشگاهی دلیل اصلی افزایش تعداد حوادث را کارکرد بالای پالایشگاه ها می دانند. آنها مدعی اند که افزایش مصرف بنزین در کشور باعث شده که وزارت نفت فشار مضاعفی را روی آنها وارد کرده و از آنها بخواهد که حتی بیش از ظرفیت خود سوخت تولید کنند.

اما مدیر HSE وزارت نفت این ادعا را قبول نداشته و می گوید که چنین ادعایی کاملا غیر فنی و غیر کارشناسانه بوده است.

او در ادامه توضیح می دهد که دوستان فنی می دانند که پالایشگاه های کشور پیش از این نیز ۳ شیفت مشغول به کار بوده و وزارت نفت کار بیشتر از آنچه در گذشته انجام می دادند، از آنها نخواسته است. به عبارت دیگر تولید بنزین و دیگر سوخت های مصرفی در کشور روال عادی خود را طی می کند.

انصاری در بخش دیگری از سخنان اثر تحریم ها بر افزایش تعداد حوادث در صنعت نفت را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون شک تحریم مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده و بر شدت حوادث در صنعت نفت تاثیر گذار بوده است. چرا که برخی از حوادث فرآیندی به دلیل مشکلات فنی ممکن است بروز پیدا کنند.

ابلاغ ۴ آیین نامه استانداری در آینده نزدیک

مدیر HSE وزارت نفت در بخش دیگری از سخنان خود بیان اینکه ۲۰ تا از استانداردهای صنعت نفت در زمره استانداردهای ملی قرار گرفته است، ادامه داد: ۴ مورد استاندارد در حوزه ایمنی فرآیند تدوین شده است. این استانداردها به زودی توسط وزارت نفت به کلیه اصلی شرکت های تابعه وزارت نفت ابلاغ خواهد شد.

انصاری معتقد است که اگر این کار اتفاق بیافتد ایمنی فرآیند در کل تاسیسات صنعت بهبود پیدا خواهد کرد چرا هدف در صنعت نفت رسیدن به توسعه پایدار بدون حادثه است.

او با بیان اینکه امروز در کشور تولیدی ارزش واقعی دارد که بدون حادثه باشد، گفت:اهمیت دادن به اچ‌اس‌ئی در همه حوزه‌های کاری (طراحی، ساخت، نصب، پیش‌راه‌اندازی و بهره‌برداری) ضرورت دارد و مدیران صنعت نفت هم به این موضوع به‌عنوان یک اهمیت نگاه می‌کنند و در این حوزه هم رو به رشد هستیم.

این مقام مسئول در صنعت نفت با اشاره به اینکه هیچ پروژه‌ای در صنعت نفت بدون پیوست‌های زیست محیطی شروع نخواهد شد، افزود: وزارت نفت با تسریع در اجرای پروژه‌ های جمع‌ آوری گازهای مشعل در میدان‌ های نفتی جنوب کشور گام‌ های مؤثری برای حفظ محیط زیست برداشته است.

کد خبر: ۲۵۰٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha