صادرات غیرنفتی با برنامه‌ریزی درست، قادر به تأمین نیازهای ارزی کشور است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

صادرات غیرنفتی با برنامه‌ریزی درست، قادر به تأمین نیازهای ارزی کشور است

رئیس اتاق ایران با اشاره به جایگاه استراتژیک صادرات غیرنفتی در اقتصاد ایران، تأکید کرد: باوجود مشکلات تحریم، صادرات غیرنفتی می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، بخش عمده نیازهای ارزی کشور را تأمین کند.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران، گفت: ۲۹ مهرماه روز گرامیداشت صادرات است و در این روز علاوه بر اینکه موانع پیش روی صادرات از زبان صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تشریح می‌شود، از برخی صادرکنندگان نمونه و برتر نیز تجلیل خواهد شد.

حسین سلاح‌ورزی، به مناسبت ۲۹ مهر، روز ملی صادرات، افزود: در شرایط فعلی، صادرات به‌ویژه صادرات غیرنفتی اهمیت استراتژیکی برای تأمین نیاز ارزی کشور دارد و دولت و همه فعالان بخش خصوصی در تلاش هستند که زمینه افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی را فراهم شود.

او در تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی، اظهار کرد: در سال جاری، بر اساس آمارهای منتشر شده، تراز تجاری کشور به‌هم‌خورده و طبق اطلاعات موجود، حدود ۶ میلیارد دلار میزان واردات کشور بیشتر از صادرات بوده است.

سلاح‌ورزی ادامه داد: دراین‌بین باید توجه داشت که به‌طور اساسی به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه و البته ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی خوبی که وجود دارد، در صورت برنامه‌ریزی درست، بخش عمده نیاز ارزی کشور می‌تواند از طریق صادرات تأمین می‌شود؛ اما به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور، صادرات به‌سختی انجام می‌شود زیرا امکان تبادلات بانکی از بین رفته است.

رئیس اتاق ایران، عامل دیگر در سخت شدن کار صادرات را، سیاست‌گذاری و تدوین بخش‌نامه‌های داخلی صادرات عنوان کرد که مضاف بر تحریم‌ها، فرایند صادرات را پیچیده‌تر کرده است.

سلاح ورزی با تأکید بر اینکه صادرات، امری پیچیده و باظرافت است و در آن برنامه‌ریزی دقیق و وفای به عهد در مقابل مشتری خارجی اهمیت بالایی دارد، گفت: در حال حاضر تغییر مداوم بخشنامه‌های داخلی، امکان برنامه‌ریزی را از صادرکننده می‌گیرد و امکان ایفای تعهدات در بازار بیرونی را از بین می‌برد.

او تأکید کرد: تغییر سیاست‌های ارزی و اعمال پیمان‌سپاری ارزی به مانعی جدی تبدیل شده است و از طرف دیگر مبادلات بانکی هم به‌واسطه تحریم‌ها به‌سختی انجام می‌شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر تعاملات منطقه‌ای برای امکان استفاده از ارزهای محلی در روند

مبادلات تجاری از سوی سیاست‌گذاران دنبال شده است، ابراز امیدواری کرد این تلاش‌های به نتایج مطلوب برسد و از این مسیر صادرات نیز تسهیل شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha