۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
تخم مرغ هزار تومانی روزگار بازار را سیاه می کند
عضوهیأت مدیره انجمن طیور ایران:

تخم مرغ هزار تومانی روزگار بازار را سیاه می کند

موافق قدیری، عضوهیأت مدیره انجمن طیورایران گفت: وقتی قیمت تخم‌مرغ را هزار تومان تعیین کردند؛ یعنی بازار سیاهی برای آن می‌سازند و قصد رسمیت‌بخشی به آن را دارند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجید موافق قدیری درباره گرانی قیمت تخم‌مرغ گفت: از بهمن‌ماه این روزها را پیش‌بینی می‌کردیم؛ یعنی اگر دوستان اینترنت را جست‌وجو کنند، مکاتبات و نامه‌هایی که نوشتیم، وجود دارد. امروز یکی از مشکلات ما با سیاست‌گذار اقتصادی قیمت‌گذاری روی محصولات پروتئینی است.

قدیری ادامه داد: وقتی قیمت تخم‌مرغ را ۹۰۰ یا هزار تومان تعیین می‌کنید؛ یعنی بازار سیاهی برای آن می‌سازید که قصد رسمیت‌بخشی به آن را دارید.

وی عنوان کرد: ما نهاده ارزان نمی‌خواهیم و بارها این مهم اعلام کردیم و به جای این کار مابه‌تفاوت را به حساب مردم واریز کنند تا مردم بخرند. بنابراین، تخم‌مرغ و مرغ گران نیست، چون سطح درآمد مردم پایین است و مؤلفه‌های تأثیرگذار در قیمت تخم‌مرغ دستخوش تغییر شدند.

دو ماه دیگر مرغ برای خوردن داریم؟
عضو هیأت مدیره انجمن طیور ایران یادآوری کرد: امروز قیمت تمام شده محصولات پروتئینی برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکننده هم انگیزه لازم برای تولید ندارد، بنابراین، دولت باید انگیزه لازم را ایجاد کند و برای اینکه دوماه دیگر مرغ برای خوردن داشته باشیم، باید قیمت‌ها به روز و جذاب برای تولیدکننده باشد.

قدیری افزود: به نظرم قیمت‌ها برای تولیدکننده مرغ، تخم‌مرغ و شیر و خوراک دام جذاب نیست، چون متوسط سالیانه درآمد پروتئین ایران سالی ۵ درصد است. به‌رغم اینکه بازار پروتئین در ایران رقابت زیاد دارد، صنعت پروتئین برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست و متأسفانه نظام توزیع مناسبی هم در کشور نداریم.

وی درباره اینکه چند درصد از ارز ۴۲۰۰ تومان برای نهاده‌های دامی به دست مرغداران می‌رسد و چند درصد از بازار سیاه تأمین می‌شود، گفت: در خوراک دام و طیور ۲۰ درصد به دست تولیدکننده می‌رسد و ۸۰ درصد بازار سیاه است.

افزایش تقاضا قیمت تخم مرغ را بالا برد
همچنین رضا ترکاشوند(مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن) درباره گرانی تخم‌مرغ گفت: قیمت تخم‌مرغ از اوایل اردیبهشت کاهش یافت و به زیر ۶ هزارتومان در هرکیلو رسید؛ درحالی که قیمت مصوب تخم‌مرغ ۱۰ هزارتومان در هرکیلوست، اما از ۱۰ روز قبل تقاضا برای تخم‌مرغ هم در داخل و هم خارج افزایش یافت.

وی درباره علت گرانی تخم مرغ عنوان کرد: وضعیت قیمت کالاها مانند گوشت و مرغ به‌گونه‌ای است که افراد با قدرت خرید پایین تخم‌مرغ بیشتر مصرف می‌کنند و با توجه به قیمت تولید تخم‌مرغ دانه‌ای هزارتومان چندان بالا نیست و حتی اندازه پول دان مرغ هم نمی‌شود و اکثر مرغداران ما برای تأمین نهاده‌های دامی مشکل دارند.

ترکاشوند یادآوری کرد: مشکل در تأمین نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و تولیدکننده چون هزینه می‌کند، سعی در ضرر نکردن دارد.

کد خبر: ۲۵٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha