۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
ایران، نخستین کشور منطقه در اجرای مدل‌های پیش‌بینی دهه‌ای هواشناسی
عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی عنوان کرد

ایران، نخستین کشور منطقه در اجرای مدل‌های پیش‌بینی دهه‌ای هواشناسی

عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: ایران نخستین کشور منطقه است که مدل‌های پیش‌بینی دهه‌ای هواشناسی را با موفقیت اجرا کرده است.

به گزارش بازار، ایمان بابائیان در کارگاه منطقه‌ای «تغییراقلیم- اثرات و سازگاری» در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: سازمان هواشناسی این توانمندی و امکان آن را دارد که پیش‌بینی‌های سالیانه را حداکثر تا ۱۰ سال ارائه دهد.

وی ادامه‌داد: تا پیش از این یک فاصله بین پیش‌بینی یک ساله تا یک سده وجود داشت که اکنون با پیش‌بینی دهه‌ای پُر شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو افزود: این یک مسوولیت سنگین برای سازمان هواشناسی کشور است که همزمان با سازمان جهانی هواشناسی به موضوع پیش‌بینی دهه‌ای ورود کرده و از سال ۲۰۱۹ تا کنون علاوه بر دیگر محصولات، پیش‌بینی‌های دهه‌ای نیز تولید و عرضه می‌کند.

بابائیان تصریح‌کرد: ایران نخستین کشور منطقه است که این مدل را اجرا می‌کند و هنوز سایر کشورهای منطقه این موضوع را محقق نکرده اند.

وی اضافه‌کرد: تجربه نخست ما از پیش‌بینی‌های دهه‌ای نشان می‌دهد که این محصول جدید پیش‌بینی پذیری به نسبت خوبی دارد و روندها را در مدل اجرا شده سال ۲۰۲۱ برای سال ۲۰۲۲ به خوبی پیش‌بینی کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: این محصول به دلیل واداشت‌های داخلی و خارجی متعدد نظیر دمای سطح اقیانوس‌ها، جریان‌های اقیانوسی، جریان‌های اتمسفری، تابش‌های خورشیدی و گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی پذیر است.

بابائیان خاطرنشان‌کرد: ارتباط خوبی بین دمای سطح آب با تابش خورشیدی وجود دارد که با آن می‌توان SST اقیانوس‌ها را پیش‌بینی کرد.

وی بیان‌داشت: در حال حاضر امکان پیش‌بینی وضع هوا در مقیاس روز تا ماه و فصل با دقت به نسبت خوبی وجود دارد. همچنین اکنون امکان اجرای پیش‌بینی سال، دهه و سده نیز در سازمان هواشناسی کشور وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تصریح‌کرد: شبیه‌سازی‌های آینده اقلیم کشور تطابق خیلی خوبی با گزارش‌های هیات بین دولتی تغییر اقلیم دارد و این نشان از توانمندی سازمان در این حوزه است.

کد خبر: ۲۵۰٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha