۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
جنگ غزه ممکن است بهبود رابطه ایران و عربستان را تسریع کند
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

جنگ غزه ممکن است بهبود رابطه ایران و عربستان را تسریع کند

پروفسور «پل پیلار» معتقد است ممکن است جنگ غزه انگیزه ای برای پیشرفت مثبت رابطه ایران و عربستان ایجاد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر گفت: ما این موضوع رادر چارچوب سیاست داخلی آمریکا و دعواهای سیاسی گروه رقیب می دانیم و این گزارش را غیر معتبر و بدور از واقعیت تلقی می کنیم. این رویایی است که تعبیر نمی شود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی افزود: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد ادعاها اعلام کرد: تمام ۶ میلیارد دلار پول ایران همچنان در بانک قطری بوده و از آن استفاده نشده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران گفت: هیچگاه قرار نبود حکومت ایران به این پول دست یابد. این حساب که پیش از این در کره جنوبی بود در واقع توسط دولت پیشین آمریکا برای همین هدف ایجاد شده بود.

کربی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز اعلام کرده بود که این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد و ما هیچ اقدامی متفاوت با آن انجام نداده ایم. تنها کاری که ما انجام دادیم انتقال این پول از کره جنوبی که به دلایل فنی پول ایران را غیر قابل دسترس کرده بود، به قطر است و به این کشور دسترسی بیشتری می دهد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ بخشی از این پول توسط حکومت ایران استفاده نشده است و اگر قرار باشد این پول مورد استفاده قرار گیرد، به فروشندگان تایید شده منتقل می شود تا برای خرید کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. ما بر هر سنت این پول و اهدافی که قرار است از آنها استفاده شود نظارت داریم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در پی عملیات طوفان الاقصی به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کرده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو گفت: "هیچ یک از پولی که به قطر منتقل شده است، توسط ایران هزینه نشده یا به هیچ وجه به آن دسترسی پیدا نکرده است.

بلینکن افزود: در واقع، وجوه در آن حساب توسط وزارت خزانه داری نظارت می شود و فقط می تواند برای کالاهای بشردوستانه - غذا، دارو، تجهیزات پزشکی - استفاده شود. هرگز به دست ایرانیان نرسیده است. ما نظارت دقیقی بر وجوه داریم و حق مسدود کردن آنها را برای خود محفوظ می داریم.

گروهی متشکل از ۲۰ سناتور جمهوری خواه از جمله مارشا بلکبرن و مارکو روبیو، لیندسی گراهام، جان تون، مایک لی، آر یوتا، ریک اسکات، جیمز لنکفورد، جان کورنین، و تام کاتن در واکنش به حملات حماس به اسرائیل در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دارایی های ۶ میلیارد دلاری ایران را که ماه گذشته در توافق تبادل زندانیان آمریکایی از حساب‌های کره جنوبی به قطر آزاد شده بود، مسدود کند.

رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

در خصوص این موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*در خلال جنگ حماس و اسرائیل، برخی جریات در داخل آمریکا و رسانه های وابسته به آنها از بلوکه شدن مجدد پولهای ایران در قطر خبر دادند که بعدا تکذیب شد. به نظر شما پیامی در اعلام این موضوع نهفته بود؟

به نظر می رسد که دولت بایدن تصمیم گرفته است حداقل به طور موقت هرگونه پرداخت وجوهی را که طبق توافقنامه آزادی زندانیان قرار است از قطر برای مقاصد بشردوستانه در ایران پرداخت شود، متوقف کند. دولت آشکارا می خواست به دلیل حمایت مالی ایران از حماس، نوعی اظهارات منفی درباره ایران ارائه دهد.

*چقدر ممکن است آمریکا در آینده از این پولها به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند؟ اگر چنین شود چه ضررهای متوجه آمریکا خواهد شد؟

من انتظار دارم تا زمانی که جنگ اسرائیل و غزه ادامه داشته باشد، این وجوه ممکن است متوقف شود، با این تهدید ضمنی که اگر ایران به نحوی در درگیری فعلی علیه اسرائیل فشار بیاورد، آنها را حتی برای مدت طولانی‌تری متوقف خواهد کرد. آسیب اصلی برای آمریکا این است که به اعتبار ایالات متحده در مورد تمایل این کشور برای پایبندی به توافقاتی که به دست آورده است آسیب می رساند. این امر دستیابی به توافقات جدید را برای ایالات متحده با هر کسی، نه فقط با ایران، دشوارتر خواهد کرد.

* تاثیر این جنگ بر آینده مذاکرات هسته ای ایران چیست؟

این جنگ باعث می شود که پیشرفت در مذاکرات هسته ای در آینده قابل پیش بینی بعید باشد. دولت بایدن نمی خواهد خود را در معرض منتقدان داخلی قرار دهد که به هرگونه دیپلماسی با ایران به عنوان مماشات حامی اصلی حماس حمله می کنند.

* این جنگ چه آثاری بر بهبود رابطه ایران و عربستان خواهد داشت؟

مطمئناً به آن رابطه لطمه ای وارد نخواهد کرد و ممکن است انگیزه ای برای پیشرفت مثبت رابطه ایجاد کند. به نظر می رسد که دو دولت قبلاً نقطه مشترکی در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه پیدا کرده اند.

*تاثیر جنگ حماس و اسرائیل بر عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل چیست؟

در حال حاضر چنین عادی سازی برای آینده قابل پیش بینی بعید است، و قطعا حداقل تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد. دولت اسراییل نمی خواهد هیچ گونه ژست مثبتی در قبال فلسطینی ها داشته باشد و ریاض در بحبوحه خشم فراوان مردم از اسرائیل، اتخاذ چنین اقدامی را دشوار خواهد یافت.

کد خبر: ۲۵۰٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احسان IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      1 0
      غربی ها و اسراعیل بهبودی کشورهای مسلمان منطقه را نمی‌خواهند. کشورهای منطقه باید کمبودها و نیازهای خود را هر چه سریعتر جبران کنند. نباید هیچ کشور فقیری در منطقه وجود داشته باشد.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      1 1
      غافلیم از این که نقشه عربستان کشاندن ایران به جنگ با امریکا واسرائیل است وطراح۵دوستی برای درامان ماندن خودش است ،بخدا
    • علی‌محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      پول‌بلوکه‌ازاد‌شد‌ولی‌به‌قطر‌رفت‌.بلوکه‌باشد‌در‌قطر‌یا‌کره‌.چه‌فرقی‌کرد‌.مدیریت‌بلتکلیف‌‌.فقط‌بگویند‌انریکا‌پایبند‌نیست‌.اینها‌دردی‌است‌که‌بعد‌از‌پایان‌اثر‌مسکنی‌که‌باسیاست‌بر‌اقتصاد‌تحمیل‌شده‌.نمایان‌میشود‌‌..هیچ
    • تاری IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      اگر چه این پول حق ماست ولیکن اینقدر گرسنه نیستیم کشور ما وضعیتش خوب است کمتر بیشتر می گذرد همین اینگه تلریون بدهکار نیستیم خدا شکر