۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کمبود کود در مزارع جنوب کرمان| کشاورزان در انتظار حمایت مسئولان
بازار گزارش می دهد؛

کمبود کود در مزارع جنوب کرمان| کشاورزان در انتظار حمایت مسئولان

کرمان- جنوب کرمان در حالی یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی به خصوص در فصل پاییز و زمستان است که کشاورزان برای تامین کود با مشکل مواجه شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان یکی از قطبهای اصلی تولید محصولات کشاورزی است، کشت محصولات جالیزی در فصول سرد سال که اکثر استانهای کشور یخبندان است بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی را تامین می کند.

جنوب کرمان دومین تامین کننده مرکبات و بیشترین سطح زیر کشت نخل را دارد و در خصوص تولید محصولات جالیزی سیب و زمینی و پیاز در این فصل جایگاه قابل توجهی دارد

هر چند افزایش قیمت کود و سم در سال های اخیر به یکی از مشکلات کشاورزان تبدیل شده و هزینه تولید را افزایش داده است اما کشاورزان در راستای افزایش تولید و تامین نیاز کشور دست از تلاش و فعالیت نکشیده اند و این روزها نیز مزارع و باغهای جنوب کرمان شاهد فعالیت شبانه روزی کشاورزان است.

جنوب کرمان دومین تامین کننده مرکبات و بیشترین سطح زیر کشت نخل را دارد و در خصوص تولید محصولات جالیزی، سیب و زمینی و پیاز در این فصل جایگاه قابل توجهی دارد.

تولیدات گلخانه ای نیز در جنوب استان کرمان بسیار قابل توجه است اما حفاظت و نگهداری این ظرفیتها نیز اهمیت بالایی دارد.

تامین آب در زمان خشکسالی، دلال بازی و حمل و نقل محصولات نیز در حالی از مشکلات کشاورزان است که این روزها کشاورزان با مشکل دیگری به نام کمبود کود شیمیایی مواجه شده اند.

یکی از مهمترین دلایل این کمبود نیز عدم عرضه کود عنوان شده است و قیمت کود در بازار آزاد نیز بسیار بالاست.

کمبود عرضه کود ازت و مشکلات کشاورزان

تا قبل از این برای هر هکتار زمین ۱۰ کیسه کود توزیع می شد که حالا این تعداد به سه کیسه رسیده است و دلیل اصلی این مشکل نیز عدم توزیع توسط واحدهای تولید کننده عنوان می شود.

در این فصل سال که کار کشت ذرت در حال انجام است کشاورزان در شهرستانهای جنوبی استان کرمان کود در اختیار ندارند.

بیشترین کمبود نیز در خصوص کود ازت است، محمد زارعی یکی از کشاورزان در این خصوص به بازار گفت: هزاران نفر در جنوب کرمان اقدام به کشت ذرت کرده اند و نیاز اصلی این محصول نیز کود ازت است این در حالیست که با کمبود مواجه هستیم.

وی افزود: وقتی توزیع دولتی انجام نمی شود کشاورز مجبور می شود به بازار آزاد مراجعه کند و با قیمت های بسیار بالا مواجه می شود.

زارعی ادامه داد: زمان برداشت محصول نیز دلالان محصول را با قیمت اندک خریداری می کنند.

لزوم حمایت به موقع از کشاورزان

وی گفت: باید حمایت لازم از کشاورزان انجام شود و هر چه زودتر مشکل تامین کود ازت برطرف شود. زمان کشت محدود است و اگر دو ماه کود به دست کشاورز نرسد عملا زمان کشت به اتمام می رسد و کیفیت محصول کاهش می یابد.

زارعی تاکید کرد: باید برنامه ریزی و پیش بینی لازم برای تامین نهاده های کشاورزی به موقع انجام شود زیرا زمان می گذرد و یا محصول بی کیفیت تولید می شود و یا امکان تولید از بین می رود و در نهایت بازار با کمبود محصول مواجه می شود و معیشت کشاورز نیز آسیب می بیند.

این کشاورز گفت: وقتی قیمتها مشخص است اما کشاورز برای تامین نهاده ها مجبور می شود چندین برابر قیمت حمایتی از بازار آزاد مجبور به تامین نهاده شود مشکلات بسیاری برای کشاورز ایجاد می شود.

حسن اسماعیلی نیز از دیگر کشاورزان جنوب کرمان به بازار گفت: با توجه به فقر زمین و نیاز به کود دهی باید فوری در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: در خصوص همه مسئولان باید از کود استفاده شود و این محصول در بازار آزاد توسط دلالان توزیع می شود و وقتی می بینند توزیع دولتی انجام نمی شود قیمت را چند برابر می کنند و حتی بازار سیاه ایجاد می شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: باید از کشاورزی در جنوب کرمان حمایت شود و به این ترتیب مردم تشویق به تولید شوند.

ذبیح الله اعظمی افزود: مشکل ما در زمینه تامین کود ازت است که با اقدامات انجام شده مشکلات در حال کاهش است.

اعظمی: کمبود عرضه نیز به دلایلی بود که در حال مرتفع شدن است و بیشترین مشکل نیز طی ۲ ماه اخیر روی داد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این مشکل و دغدغه رفع شده است

اعظمی عنوان کرد: کمبود عرضه نیز به دلایلی بود که در حال مرتفع شدن است و بیشترین مشکل نیز طی دو ماه اخیر روی داد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این مشکل و دغدغه رفع شده است.

وی گفت: این کود به دلیل حمایت از کشاورزان به صورت دولتی تامین می شود و طبیعتا قیمت محصول در بازار آزاد بیشتر ست.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با بازار در این خصوص بیان کرد: مشکلاتی در خصوص عرضه توسط پتروشیمی ها وجود داشت به همین دلیل عرضه انجام نمی شد اما در روزهای گذشته این مشکل رفع شده و کود توزیع شده و به زودی به دست کشاورزان می رسد.

محمد یونس زاده ادامه داد: اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته و مشکل رفع می شود.

محصولاتی که بیشترین استفاده ازت را دارند ذرت، گندم و چغندر قند محسوب می شود که سه محصول استراتژیک برای کشور محسوب می شود و کشاورزانی که در این زمینه فعالیت دارند خواستار حمایت جدی دولت از تولید در بخش محصولات کشاورزی هستند.

کود ازت در جنوب استان کرمان با دو قیمت وجود دارد که یکی با قیمت دولتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و دیگری با قیمت‌ های آزاد چهار یا پنج میلیون ریالی فروخته می شود.

مزارع و باغهای جنوب استان کرمان از قطبهای اصلی تولید محصولات کشاورزی و تامین کننده نیاز بازار داخلی محسوب می شود که هر سال بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.

در فصل سرد سال امکان کشت محصولات کشاورزی در سایر استانهای کشور به دلیل بارش برف و یخبندان وجود ندارد اما در همین زمان مزارع جنوب کرمان مانند بهشتی هستند که با آب و هوای معتدل زمینه تولید انواع محصولات را مهیا می کنند.

حدود یک میلیون نفر نیز در شهرستانهای جنوبی استان کرمان به کار کشاورزی اشتغال دارند و در این زمینه فعال هستند.

کد خبر: ۲۵۰٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha