۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
ایران همچنان در میان بزرگان صنعت حمل‌و نقل دریایی جهان
آنکتاد اعلام کرد

ایران همچنان در میان بزرگان صنعت حمل‌و نقل دریایی جهان

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد، ایران بیست و سومین قدرت تجاری دریایی جهان است و حتی از ۳ عضو گروه ۷ و کشورهای صنعتی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

به گزارش بازار، ناوگان دریایی بزرگ و متنوع برای یک کشور، یک مزیت به شمار می‌رود، جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از وضعیت صنعت حمل ‌ونقل دریایی جهان نشان می‌دهد، ایران تا پایان سال ۲۰۲۲، بیست و سومین قدرت تجاری جهان در دریا بوده است.

این نهاد بین‌المللی تعداد کل کشتی‌های ایران را ۲۵۳ فروند اعلام کرده که ۲۴۱ فروند با پرچم ملی و ۱۱ فروند با پرچم خارجی تردد کرده‌اند.

هرچند ایران در سال ۲۰۲۱ جایگاه بیست و دومین را در اختیار داشته و چندین سال بود این جایگاه را حفظ کرده بود اما همچنان در میان کشورهای با ناوگان دریایی بزرگ قرار دارد.

بر این اساس، ۲ فروند کشتی از ناوگان کشتی‌های ایران در سال ۲۰۲۲ کم شده است. یک فروند کشتی در سال ۲۰۲۱ و ۸ فروند کشتی نیز در سال ۲۰۲۰ به ناوگان دریایی تجاری ایران اضافه شده بود.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹ میلیون ۳۰۵ هزار تن بوده است.

همچنین سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار در دریا در جهان ۰.۹ درصد برآورده شده است.

ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌تر کشورهای عضو گروه ۷
بر اساس برآوردهای آنکتاد، ظرفیت تجارت دریایی فرانسه، ایتالیا و کانادا که از کشورهای عضو گروه ۷ و کشورهای صنعتی هستند و همچنین کشورهایی مانند عربستان، برزیل، قطر و مالزی از ایران کمتر است.

در عین حال، ظرفیت ناوگان کشتیرانی تجاری آمریکا کمتر ۳ برابر ایران است.

کاهش رشد تجارت دریایی جهان
بر اساس این گزارش، تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ فقط ۱.۲ درصد افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱.۴ درصد بوده است.

به گزارش آنکتاد، تعداد کل کشتی‌های تجاری جهان شامل نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۶ هزار و ۵۹۱ فروند رسیده است.

ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بیش از ۲ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تن اعلام شده است.

بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان برای یونان
این نهاد بین‌المللی اعلام کرد، یونان از نظر ظرفیت حمل بار، بزرگ‌ ترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد. یونانی ها ۴۹۳۶ فروند کشتی دارند که کل ظرفیت حمل بار آنها بیش از با ۳۹۳ میلیون و ۳۳ هزار تن برآورد شده است.

چین در جایگاه دوم و ژاپن در رتبه سوم قرار دارند. سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، آلمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

انگلیس جایگاه نهم، آمریکا یازدهم، سوئیس پانزدهم، ترکیه شانزدهم، هند هجدهم، اندونزی نوزدهم، و روسیه بیست و دو را در اختیار دارند.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha