۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
رسوب ۱۵همت نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات| مطالبات قطعه سازان ۶۰ همت شد
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفت و گو با بازار؛

رسوب ۱۵همت نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات| مطالبات قطعه سازان ۶۰ همت شد

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور به بازار گفت: ۱۵ همت نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات کشور به دو دلیل تعریف مسیر قرمز و فرآیند اخذ تاییدیه ها، رسوب شده است.

بازار؛ گروه خودرو: تامین نقدینگی و به تبع آن «ارز» به چالش اصلی برای ادامه فعالیت قطعه سازان کشور تبدیل شده است؛ چرا که خودروسازان در سال های اخیر توان پرداخت بدهی خود را نداشته و رقم بدهی شان به زنجیره تامین چند ده هزار میلیارد تومانی شده است. از سوی دیگر ادامه روند تولید در شرایط تحریم های ظالمانه علیه کشور، «رسوب مواداولیه در گمرکات»، قیمت گذاری دستوری و فقدان استراتژی نسبت به گذشته دشوارتر شده است. برنامه های افزایش تیراژ خودروسازان، تنوع و عرضه بیشتر خودرو به بازار، نقش قطعه سازی را پر اهمیت تر در این صنعت نشان می دهد. نقشی که اگر مسئولان سیاستگزار صنعتی و مالی در کشور نسبت به تسهیل فرآیند تولید زنجیره تامین اقدامی انجام ندهد، زمینه تضعیف شدن تولیدکنندگان قطعات و نارضایتی مشتریان را فراهم خواهند کرد. در همین رابطه با آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

جمع مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین خودروسازی کشور حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است

* به تازگی آمار جدیدی از زیان انباشت خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستوری منتشر شده است، در حال حاضر حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چقدر افزایش یافته است؟

جمع مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین خودروسازی کشور حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است. ۲۵ هزار میلیارد تومان از این مقدار مربوط به مطالبات تعیین تکلیف نشده سر رسید گذشته است، فعلا این عدد به دلیل سیستم انقباضی بانک ها و زیان روز افزون خودروسازان، روبه کاهش نیست. با این شرایط شاهد وخامت اوضاع توام با چشم انداز مبهم برای آینده هستیم.

* ظاهرا شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو براساس اعلام این شورا کنار گذاشته می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

صاحب نظران و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که بساط «قیمت گذاری» دستوری باید جمع و شیوه تعیین نرخ خودرو اصلاح شود.

رسوب ۱۵همت نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات| مطالبات قطعه سازان ۶۰ همت شد

* از ابتدای سال جاری تا کنون صنایع نسبت به تخصیص و تامین ارز گلایه های داشتند، مشکل تخصیص ارز زنجیره تامین رفع شده یا به همان قوت باقی است؟

تامین ارز قطعه سازان با خودروسازان وضعیت الاکلنگی به خود گرفته است؛ هر زمان که خودروسازان به دلیل مشکلات نقدینگی ارز کمتری مصرف می کنند، این ارز به زنجیره تامین سرریز می شود. هر وقت که شرایط نقدینگی شرکت های خودروساز بهبود می یابد و ارز استفاده می کنند، متاسفانه امکان تخصیص و تامین ارز برای قطعه سازان فراهم نمی شود و صف های طولانی برای تهیه آن شکل می گیرد. اختصاص ارز گریبان تولیدکنندگان قطعات خودرو را گرفته و این موضوع یکی از گلوگاه های اصلی افزایش تولید با کیفیت است.

رسوب مواداولیه و مایحتاج قطعه سازان و خودروسازان در گمرکات کشور به دو دلیل تعریف مسیر قرمز و فرآیند اخذ تاییدیه ها ایجاد شده است

* شنیده ها حاکی از رسوب مواداولیه در گمرک است، تعامل گمرکات با زنجیره تامین چگونه است؟ آیا قطعه سازان چالشی در این خصوص دارند؟

رسوب مواداولیه و مایحتاج قطعه سازان و خودروسازان در گمرکات کشور به دو دلیل تعریف مسیر قرمز و فرآیند اخذ تاییدیه ها ایجاد شده است. انباشت کالاها در گمرکات به دلیل عدم پاسخگویی بسیاری از سازمان ها از جمله استاندارد به گمرکات کشور است. تمام قطعه سازان عضو زنجیره تامین خودروسازان دارایی شناسنامه و قابل ردیابی هستند، به فرض احتمال خطا یا تخلف پس از ترخیص کالا می توانند آن ها را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. برای حل این معضل پیشنهاد دریافت تعهد مالی یا تضمین توام با تعریف مسیر آبی برای صنایع خودروسازی را داریم.

برآورد ما این است که همیشه ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات کشور به دلایل عدیده رسوب می شود

* به عنوان پرسش پایانی، آیا برآوردی از ارزش رسوب مواداولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی در گمرکات کشور را دارید؟

برآورد ما این است که همیشه ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع خودروسازی در گمرکات کشور به دلایل تعریف مسیر قرمز، فرآینده های پیچده ترخیص و عدم ارسال تاییدیه های لازم از سوی سایر ارگان، رسوب می شود. لذا خواستار اصلاح این روند با تعریف مسیر آبی و ترخیص فوری حتی با فرض تغییر تعرفه ها و آزمایش ها هستیم. البته اقدامات لازم را انجام و قول های مساعد از مسئولین به ویژه رییس کل گمرک کشور دریافت کردیم.

کد خبر: ۲۴۹٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha