۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
صادرات سوخت روسیه افزایش یافت

صادرات سوخت روسیه افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد صادرات نفت و سوخت روسیه در سپتامبر، با وجود تحریم‌های غربی و تعهد مسکو برای پایبندی به کاهش تولید اوپک پلاس، افزایش یافت.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد مجموع صادرات نفت و سوخت روسیه در سپتامبر، ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به اوت افزایش یافت و به ۷.۶ میلیون بشکه در روز رسید و سهم نفت از این افزایش، ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود.

علاوه بر توافق با کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴، روسیه اعلام کرده بود صادرات نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز معادل پنج درصد از تولیدش در اوت و به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر، کاهش می‌دهد. سپس، کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت روسیه، تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شد.

افزایش صادرات روسیه، منعکس کننده ناتوانی غرب برای کاهش صادرات و درآمد مسکو در بحبوجه جنگ اوکراین است.

آژانس بین‌المللی انرژی سال میلادی گذشته پیش بینی کرده بود تحریم‌های غربی، به فروپاشی صادرات انرژی روسیه منجر خواهد شد. اما طبق برآورد این آژانس، تولید نفت، مایعات نفتی و میعانات روسیه در مدت سه ماه ژوئیه، اوت و سپتامبر، نسبتا ثابت بود و به ترتیب، در ۱۰.۷۹ میلیون بشکه در روز، ۱۰.۷۸ میلیون بشکه در روز و ۱۰.۸۱ میلیون بشکه در روز ایستاد. به خصوص تولید نفت روسیه، در همین مدت در محدوده ۹.۴۷ میلیون بشکه تا ۹.۴۸ میلیون بشکه در روز ثابت بوده است.

روسیه و اوپک اغلب درباره ارزیابی‌های بازار نفت، با آژانس بین‌المللی انرژی اختلاف نظر دارند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پنج شنبه گذشته اعلام کرد تعهد روسیه برای کاهش تولید تحت توافق اوپک پلاس، شامل کاهش عرضه محصولات نفتی است. این اظهارات، باعث سردرگمی در خصوص برنامه‌های روسیه برای کاهش عرضه نفت شد.

نواک زمانی که برای نخستین بار خبر کاهش داوطلبانه صادرات نفت را اعلام کرد، به نفت خام اشاره کرده بود و از محصولات نفتی، ذکری به میان نیاورده بود.

روسیه در ۲۱ سپتامبر، ممنوعیت صادرات سوخت برای مقابله با کمبود سوخت و قیمت بالا در بازار داخلی را اعلام کرد اما هفته گذشته، ممنوعیت صادرات بخش عمده محصولات نفتی را لغو کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چهارشنبه گذشته اعلام کرد همکاری اوپک پلاس به منظور تضمین قابل پیش بینی بودن بازار نفت، ادامه پیدا خواهد کرد و به تداوم محدودیت عرضه به بازارهای جهانی اشاره کرد.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha