۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
اهمیت حاکمیت دانش و تکنولوژی بر مزارع | امنیت غذایی با افزایش بهره وری تامین می شود 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اهمیت حاکمیت دانش و تکنولوژی بر مزارع | امنیت غذایی با افزایش بهره وری تامین می شود 

گرگان- توسعه و امنیت غذایی پایدار زمانی رقم می خورد که دانش فنی و تحقیقات علمی جدید وارد مزرعه شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی نقش پل ارتباطی بین بخش تحقیقات و مزارع را ایفا میکند که با انجام تحقیقات علمی و به روز رسانی یافته های جدید سعی در حاکم شدن مدیریت دانش محور در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را دارد.

توسعه و امنیت غذایی پایدار زمانی رقم می خورد که دانش فنی و تحقیقات علمی جدید وارد مزرعه شود.

ورود دانش فنی به مزارع و همچنین در بخش منابع طبیعی بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع می کند اما در این مسیر مقاومت کشاورزان در مقابل این دانش چالشی است که با آموزش و ترویج قابل حل خواهد بود زیرا کشاورزان گرچه در مقابل تغییر مقاومت بسیاری دارند اما قطعا روش هایی که موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی آنها شود را خواهند پذیرفت که در این مسیر از نقش دولت نمی توان به سادگی عبور کرد.

هرچند نمی توان به یکباره کشاورزی سنتی را کنار زد اما باید گذر از این بخش و رسیدن به کشاورزی پر بازده را به عنوان یک هدف همواره مدنظر داشت. به همین منظور گفتگویی را با «علیرضا صابری» سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ترتیب داده ایم.

صابری در این گفتگو به عملکرد این مرکز در بخش های مختلف اشاره می کند و معتقد است ورود دانش در مزارع باعث افزایش تولید خواهد شد.

* در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به طور کلی چه اقداماتی انجام می شود؟

در این مرکز کارهای تحقیقاتی و آموزشی و در برخی موارد برون سپاری انجام می شود. اقداماتی که برای توسعه کشاورزی نیاز است به واسطه شرکت های دانش بنیان ‌و هسته های فناور مستقر در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی مرکز تحقیقات انجام می شود. در همین راستا دهکده فناوری و نوآوری استان کلنگ زنی و اعتبارات آن هم جذب شده است.

ورود دانش در مزارع باعث افزایش تولید خواهد شد. جنگ اخیر اوکراین تامین غلات را با دشواری مواجه کرده و با توجه به وابستگی هایی که در کشور ما در برخی منابع غذایی وجود دارد، تلاش داریم در این مرکز به خود کفایی و تامین امنیت غذایی پایدار نزدیک شویم.

در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان شش بخش تحقیقاتی و دو بخش آموزشی وجود دارد.

اهمیت حاکمیت دانش و تکنولوژی بر مزارع | امنیت غذایی با افزایش بهره وری تامین می شود 

* در مورد بخش تولید ارقام مرکز تحقیقات توضیح دهید

وظایف ما در این مرکز ۲۰ درصد ملی و ۸۰ درصد استانی است زیرا برخی ارقام تولیدی در سایر استان ها هم کشت می شود.

در صورتی که کار تحقیقات تعطیل شود ضربه بزرگی به تولید وارد خواهد شد زیرا اگر در این مسیر، افزایش تولید هم رقم نخورد اما حفظ تولید خود به عنوان یک دستاورد محسوب می شود. از نظر ژنتیکی عمر ارقام گیاهان زراعی پس از حدود پنج سال تمام می شود و تولید ارقام جدید بین چهار تا هفت سال به طول می انجامد.

برخی هسته های ژنتیکی از مراکز بین المللی با ارقام داخلی هیبرید شده و رقم جدیدی که عملکرد بالایی به لحاظ کمی و کیفی داشته و به آفات و بیماری ها هم مقاوم باشد، تولید می شود.

بهترین گندم به لحاظ میزان پروتئین و گلوتن در گلستان تولید شده اما هزینه این کیفیت بالا به کشاورز پرداخت نمی شود.

گندم این استان را با گندم سایر استان ها ترکیب می کنند تا آرد و در نهایت نان تولیدی حاصل از آن قابلیت خوش خوراکی داشته باشد.

استان های صنعتی از بخش صنعت منتفع می شوند این در حالی است که گلستان یک استان کشاورزی بوده اما انتفاعی از این بخش به خصوص از کیفیت گندم نصیب مردم نمی شود

موضوع خرید محصول گندم کشاورز گلستانی با قیمت بالاتر از سایر نقاط کشور، بارها مطرح شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

استان های صنعتی از بخش صنعت منتفع می شوند این در حالی است که گلستان یک استان کشاورزی بوده اما انتفاعی از این بخش به خصوص از کیفیت گندم نصیب مردم نمی شود.

به عنوان مثال؛ در خرید چغندر قند عملکرد و عیار هم مورد توجه قرار می گیرد و این دو فاکتور قیمت محصول را تعیین می کنند.

* نظرتان در مورد آب بَر بودن چغندر قند چیست؟

چغندر قند در دو فصل پاییز و بهار کشت می شود. دوره کشت چغندر بهاره از خرداد تا مهر ماه است و از آب سفره های زیر زمینی تغذیه کرده اما چغندر پاییزه از نزولات آسمانی بهره برداری می کند.

چغندر به لحاظ تولید بیومس بالا آب زیادی مصرف می کند اما نباید طبق اطلاعات کتابخانه ای درباره تولید این محصول تصمیم گیری شود. در واقع استفاده از نزولات برای بالابردن سهم تولید استان بسیار حائز اهمیت است.

چغندر به لب شوری مقاوم بوده و برای اراضی شمال استان بسیار مناسب است اما کشت آن در اراضی میان بند و جنگلی مناسب نیست بنابراین این گیاه باید در منطقه هدف کشت شود و از آب نیمه شور استفاده کند

چغندر به لب شوری مقاوم بوده و برای اراضی شمال استان بسیار مناسب است اما کشت آن در اراضی میان بند و جنگلی مناسب نیست بنابراین این گیاه باید در منطقه هدف کشت شود و از آب نیمه شور استفاده کند.

در آینده ای نزدیک از آب دریا برای کشت محصولات گلخانه ای و دیگر محصولاتی که با شرایط شمال استان سازگاری دارند استفاده خواهیم کرد و می توانیم از این طریق حداکثر حُسن استفاده از اقلیم را داشته باشیم.

از ۱۳ اقلیم جهان ۹ اقلیم در گلستان وجود دارد که می توان الگوی کشت صحیحی معرفی و از تمام نقاط این استان استفاده بهینه برد.

کد خبر: ۲۴۹٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha