۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
دست ها، قلب ها را تسخیر می کنند؛ ارزآوری ۱.۵ میلیون دلاری صنایع دستی از اروپا و آمریکا
بازار از صادرات چمدانی صنایع دستی مازندران گزارش می دهد؛

دست ها، قلب ها را تسخیر می کنند؛ ارزآوری ۱.۵ میلیون دلاری صنایع دستی از اروپا و آمریکا

ساری - امسال ۱.۵ میلیون دلار صنایع‌دستی از مازندران به خارج صادر شد و آوازه سوغات استان در قلب آمریکا و اروپا نیز شنیده می‌شود.

بازار - گروه استان‌ها: اگرچه تحریم‌ها محدودیتی درروند صادراتی کشور و مازندران ایجاد کرد، اما هنرمندان صنایع‌دستی مازندران هم با خلاقیت تحریم‌ها را دور زدند و با صادرات چمدانی بیش ۱.۵ میلیون دلار محصولات صنایع‌دستی را به خارج صادر کردند که برای استان ارزآوری داشته است.

ارزآوری ۱.۵ میلیون دلاری صنایع‌دستی و سوغات مازندران در حالی است که میزان صادرات ۹ ماهه کالاهای غیرنفتی مازندران ۱۵۵ میلیون دلار بوده است. مصنوعات چوبی، معرق، منبت، بافته‌های داری، گلیم، جاجیم و غیره ازجمله سوغات و صنایع‌دستی مازندران هستند که امسال به خارج از طریق گمرک، فرودگاه و یا چمدانی به خارج صادرشده است.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران بابیان اینکه صنایع‌دستی می‌تواند در سبد صادراتی استان قرار گیرد، عنوان کرد: باید از فرصت بازار کشورهای عضو اوراسیا، اکو و حاشیه خزر برای صادرات این بخش بهره گیرم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، بالابودن هزینه‌های تولید را از دغدغه‌های مهم فراروی تولیدکنندگان صنایع‌دستی بیان کرد و افزود: در حال حاضر بیشتر صادرات صنایع‌دستی از طریق سفر مسافران به خارج و یا حضور گردشگران خارجی و بیشتر در قالب چمدانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین برخی هنرمندان باعلاقه شخصی خود اقدام به عرضه محصولات صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های برون‌مرزی می‌کنند ولی برنامه جامع و مدونی برای صادرات صنایع‌دستی وجود ندارد درحالی‌که این بخش می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد.

مهاجر، موقعیت گردشگری را فرصتی مناسب برای معرفی محصولات صنایع‌دستی و فروش آن به گردشگران خارجی دانست و گفت: بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی باید بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد تا بخش صنایع‌دستی در فرایند صادرات مورد مغفول واقع نشود..

صادرات ۱.۵ میلیون دلاری صنایع‌دستی مازندران گام اول برای توسعه صادرات سوغات استان به شمار می‌رود اما آمارها نشان می‌دهد که ایران رتبه ۳۰ جهان در حوزه صنایع‌دستی قرار دارد. سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به تنوع تولیدات صنایع‌دستی در استان می‌گوید: این تنوع تولید می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه صادرات و معرفی سوغات استان در کشورهای دیگر باشد.

وی برندسازی، بسته‌بندی، بازاریابی را ازجمله ظرفیت‌های مغفول مانده در توسعه صادرات صنایع‌دستی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ که ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی‌شده، می‌تواند در معرفی و توسعه صادرات صنایع‌دستی نقش مطلوبی داشته باشد.

فرزانه ادامه داد: همچنین فرصت هم‌جواری با کشورهای حاشیه خزر می‌تواند اقتصاد صنایع‌دستی را در استان دگرگون کند و این امر مستلزم آن است که فعالان صنایع‌دستی توجه ویژه‌ای به تولید محصولات بازارپسند خارجی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گردش مالی و فروش صنایع‌دستی استان را در سال جاری ۱۲۲ میلیارد تومان بیان کرد.

سوغات مازندران به کدام کشورها رفته است

۷۸ نوع محصول صنایع‌دستی در مازندران تولید می‌شود که به گفته معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران، چند محصول بومی استان که برند بین‌المللی دارد به بازارهای اروپایی و آمریکایی صادرشده است.

حسین ایزدی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: صادرات صنایع‌دستی استان در سال قبل ۲.۴ میلیون دلار بوده و در ۹ ماهه امسال به ۱.۵ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: برخی از کالاهای صنایع‌دستی استان از طریق گمرک از مرزهای کشور خارج‌شده و برخی نیز در قالب صادرات چمدانی به‌عنوان سوغات توسط مسافران ایرانی و خارجی صادرشده است.

وی با عنوان اینکه بیشتر اقلام صادراتی صنایع‌دستی شامل جاجیم، گلیم، بافته‌های داری، چوب، منبت، معرق، لاکتراشی و غیره است، ادامه داد: برخی از محصولات برند بین‌المللی و در جهان شناخته‌شده هستند.

ایزدی هدف از صادرات صنایع‌دستی را ارزآوری اعلام می‌کند و می‌گوید: وقتی گردشگران خارجی به استان سفر می‌کنند، از کالاهای دستی استان به‌عنوان سوغات خرید می‌کنند و این خرید جدای از آمارهای صادراتی استان قلمداد می‌شود.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی مازندران، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، کشورهای عضو اکو، آلمان، ایتالیا، کانادا، مجارستان و حتی آمریکا را مقصد کالای دستی صادراتی عنوان می‌کند و می‌گوید: به برخی از کشورها از طریق واسطه و مسافران این صادرات به‌صورت چمدانی انجام‌شده است.

آوازه بسیاری از سوغات و صنایع‌دستی مازندران نظیر جاجیم در اروپا و کشورهای دیگر پیچیده و شاهد آشنایی خارجی‌ها باهنر دستان مردان وزنان مازندرانی هستیم.برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی، زمینه‌ای برای آشنایی خارجی‌ها با محصولات و سوغات دستی مازندران است و می‌تواند به فرایند صادرات این کالاها کمک کند.

برخی از هنرمندان صنایع‌دستی که تجربه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی رادارند معتقدند باید به بسته‌بندی، حجم و برندسازی و قیمت کالاهای صنایع‌دستی در کنار اصالت آن برای فروش در بازارهای خارجی توجه ویژه‌ای شود تا این محصولات در سبد صادراتی جای خود را باز کند.

کد خبر: ۲٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      بسیار عالی به امید رشد فزاینده صادرات صنایع دستی استان