۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
جزئیات توافق ایران و بلاروس درباره تردد معاف از مجوز ناوگان جاده‌ای و تسهیل در صدور روادید

جزئیات توافق ایران و بلاروس درباره تردد معاف از مجوز ناوگان جاده‌ای و تسهیل در صدور روادید

در کمیته مشترک حمل‌ونقل ایران و بلاروس، طرفین بر هماهنگی مناسبات اجرایی تردد معاف از مجوز ناوگان جاده‌ای طرفین به قلمرو یکدیگر و تسهیل در صدور روادید بدون نیاز به دعوتنامه طرف مقابل، توافق کردند.

به گزارش بازار، در جریان این نشست دو جانبه و مذاکرات فشرده یک‌روزه دو کشور «جواد هدایتی» مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی و مذاکره کننده ارشد هیات ایرانی با تقدیر و قدردانی از تعامل طرف بلاروسی اظهار داشت: در دور قبلی نشست به میزبانی مینسک در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی پانزدهم دو کشور در ماه جولای سال گذشته میلادی توافقاتی اساسی انجام شد که برای نخستین بار تحولی ریشه‌ای در همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای طرفین ایجاد کرد و با مرور مصوبات آن، به‌نظر می‌رسد که غالب موارد اجرایی شده‌اند.

وی با ذکر جزئیات آمار تردد ناوگان طرفین در قلمرو یکدیگر، افزود: با وجود رشد سه ‌برابری تجارت طرفین در سال‌های اخیر به‌ویژه با توجه به قلمرو خشکی ‌بست بلاروس، بازتاب آن در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نمود نیافته که لازم است دلایل مراتب به‌دقت مورد واکاوی قرار گیرد.

وی همچنین بر ضرورت هماهنگی دقیق‌تر و مستقیم مقام‌های حمل‌ونقل جاده‌ای طرفین برای تسریع در پیاده‌سازی جزئیات توافقات لغو نظام مجوز تردد و کفایت معرفینامه تشکل‌های صنفی ذیربط در جایگزینی دعوتنامه، تاکید کرد.

در ادامه نشست، «آندری گلادکی» مدیرکل حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر بلاروس با صحه حداکثری بر آمار ارائه‌شده طرف ایرانی، بر ضرورت تعمیق مناسبات و تعاملات طرفین برای همکاری‌های هرچه سازنده‌تر و تنگاتنگ تاکید کرد.

وی با تاکید بر این‌که هر دو کشور آمادگی‌های لازم برای گسترش همکاری‌های جاده ای را دارا هستند، افزود: جمهوری بلاروس امیدوار است تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور در راستای افزایش ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای طرفین منجر به شکوفایی و رونق هرچه بیشتر تجارت طرفین با یکدیگر و نیز با کشورهای ماورا شود.

گلادکی با یادآوری جنبه فشرده مذاکرات، ابراز امیدواری کرد که در نخستین فرصت، ضمن میزبانی از هیات حمل‌ونقل جاده‌ای ایرانی، ارتباط نظام‌مندی را بین تشکل‌های حمل‌ونقلی طرفین برقرار شود تا شرکت‌های بلاروسی بتوانند با جاذبه‌های حمل‌ونقلی و راهگذرهای عبوری از قلمرو ایران از نزدیک بیشتر آشنا شوند.

در ادامه نشست، نمایندگان بخش خصوصی طرفین، برخی جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین در قلمرو یکدیگر را برشمردند و از جمله برخی چالش‌های عدم پوشش بیمه‌ای کافی، مسائل سوختگیری، نوبت‌بندی‌های مرزی، نقل و انتقالات مالی، ضرورت توسعه ترانزیت از قلمرو یکدیگر به‌ویژه بهره‌مندی به‌مراتب بیشتر از بنادر جنوبی ایرانی برای ناوگان بلاروسی، حمل محمولات بلاروسی به مقاصد اروپای شمالی، توازن عمده بار برگشت از بلاروس، نمایندگان مرزی و نهایی‌سازی توافقات تشکل‌های طرفین، مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha