تشکیل بیش از هزار پرونده لاستیک خودرو و موتورسیکلت در تعزیرات
مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد

تشکیل بیش از هزار پرونده لاستیک خودرو و موتورسیکلت در تعزیرات

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای امسال تا نیمه مهرماه جاری، تعداد یک هزار و ۹۴ پرونده مربوط به لاستیک خودرو و موتورسیکلت تشکیل‌ شده است.

به گزراش بازار، شهرام محسنی درباره رسیدگی پرونده‌های احتکار لاستیک خودرو و موتورسیکلت، افزود: متخلفان این پرونده‌ها در مجموع به پرداخت ۲۴ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

در چند ماه اخیر، نوسانات قیمت و کاهش عرضه و توزیع به موقع لاستیک باعث شده که مشکلاتی از جمله افزایش قیمت‌های زیاد گاهی چند نرخی شدن این محصول را در بازار شاهد باشیم.

مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایه‌ای بازار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، ششم مهر در گفت‌وگویی اظهار داشت: بازرسان سازمان حمایت و بازرسان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در نیمه اول امسال حدود ۷۴۰۰ بازرسی از واحدهای تولیدی و عمده فروش و خرده فروش لاستیک خودرو داشتند و حدود ۲۹۸۰ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده ضمن اینکه از ۶ یا ۷ ماه قبل در همه کارخانه‌های تولیدی بازرس مقیم مستقر شده است که وظیفه رصد روند توزیع شرکت‌ها را برعهده دارند تا توزیع دچار نقص نباشد و احیاناً احتکاری توسط واحدهای تولیدی انجام نشود.

قاسم پالوج افزود: در نیمه اول امسال ۷۰ پرونده احتکار و امتناع از عرضه در حوزه لاستیک داشتیم که برای واحدهای عمده فروش، خرده فروش و نمایندگی‌هایی که احتکار لاستیک داشتند، پرونده تشکیل شده است.

صنعت تایر متشکل از ۱۳ واحد تولیدی است. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن، سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن تخمین زده می‌شود.

کارخانجات تایرسازی از ابتدای امسال تا پایان تیر، ۸۴ هزار و ۵۱۴ تن انواع تایر تولید کردند. این میزان تایر مشتمل بر هفت میلیون و ۹۲۱ هزار ۸۶۴ حلقه تایر سواری، وانتی، باری اتوبوسی، کشاورزی، راه سازی و صنعتی است.

تولید تایر در این مدت در همسنجی با پارسال از نظر وزنی با افت ۲ درصدی و از نظر تعداد حلقه با کاهش سه درصدی همراه شده است.

در چهار ماهه امسال ۵۳ هزار و ۲۲۴ تن تایر سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بدون تغییر ماند. با توجه به آمارها، تولید تایر سواری حدود ۶۳ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد.

تولید تایر وانتی در این مدت با افت پنج درصدی به هفت هزار و ۶۸۲ تن رسید همچنین تا پایان تیر امسال، ۱۵ هزار و ۷۲۷ تن تایر باری اتوبوسی (شامل ۹ هزار و ۲۶۶ تن تایر رادیال و ۶ هزار و ۴۶۲ تن تایر بایاس) تولید شد که در مجموع نسبت به پارسال افت هشت درصدی داشته است.

تولید ۶ هزار و ۹۹ تن تایر کشاورزی (افت ۶ درصدی) و یک هزار و ۷۸۱ تن تایر راه سازی و صنعتی (رشد ۳۱ درصدی) از دیگر آمارهای چهار ماهه ابتدایی امسال شرکت‌ها و کاخانجات است.

نکته بارز در این آمارها، کاهش شدید سهم تایرهای بایاس است که به نظر می‌رسد با توجه به فناوری قدیمی این دسته از تایرها، تمایل شرکت‌ها برای تولید آنها کاهش یافته است.

در تولید لاستیک‌های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک‌های رادیال از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha