۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
افزایش ۴۰درصدی کشتار دام در نیمه دوم پاییز؛ به زودی قیمت گوشت گوساله منطقی می شود
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفتگو با بازار:

افزایش ۴۰درصدی کشتار دام در نیمه دوم پاییز؛ به زودی قیمت گوشت گوساله منطقی می شود

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به اینکه واردات گوساله پروار داریم، طی دو ماه آینده ظرفیت خوبی برای کشتار خواهیم داشت که گوشت آن سریعا توزیع خواهد شد و قیمت گوشت گوساله منطقی می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که صنعت دام کشور نیز همانند دیگر بخش های تولیدی همواره با مسائل و مشکلات بسیاری همراه است یکی از اتفاقاتی که از ابتدای سال در این حوزه رخ داد و بازار را دچار مشکل کرد بحث گرانی نهاده ها، کم شدن تقاضای بازار و به تبع آن کاهش کشتارها بود. به این ترتیب برخی صنایعی که وابسته به این بخش هستند مثل صنعت چرم کشور نیز دچار مشکل در تامین پوست به دلیل کاهش کشتارها شدند به نحوی که پیش از این علی حسن زاده رئیس انجمن چرم کشور در گفتگو با بازار اذعان داشت که با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنیم که یکی از اصلی ترین دلایل آن کاهش پوست در بازار است.

با این وجود متولیان بخش دام از جمله وزارت جهاد کشاورزی طی یک ماه اخیر اقدام به واردات دام از پاکستان کرده است که واکنش های بسیاری را به همراه داشت و موافقان و مخالفان بسیاری نیز در این خصوص اظهار نظر کردند.

واردات گوساله و گوسفند از پاکستان و ارمنستان با هدف ایجاد تعادل در بازار

«منصور پوریان» رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور نیز در خصوص واردات هایی که صورت می گیرد به خبرنگار بازار گفت: در کل الان گوساله ای که از پاکستان وارد می شود در منطقه سیستان و بلوچستان کشتار و در داخل کشور توزیع می شود لذا میزان کشتار گوساله به نسبت قبل افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه در بخش گوسفند نیز در جلفا روزانه کشتار داریم یعنی از ارمنستان به صورت زنده دام می آید و در جلفا روزانه کشتار می شود بنابراین در بحث کشتار وضعیت رو به بهبود است.

پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور: انتظار می رود در نیمه دوم پاییز شاهد افزایش کشتار دام باشیم چون پروارهای آماده کشتار رو به افزایش است، به این ترتیب حداقل درمرحله ای قرار می گیریم که شاهد رشد ۴۰ درصدی کشتار نسبت به نیمه اول سال خواهیم بود

پوریان افزود: با این وجود همانطور که می دانید همان روزی که کشتار می شود پوست به بازار نمی رود بلکه یک فرایندی دارد که پس از یکسری فراوری ها به بازار تزریق می شود. بنابراین به واسطه کشتارهای گوساله که در مبادی ورودی طی یک ماه اخیر داشته ایم پوست زیادی تولید شده اما هنوز وارد بازار نشده است. همچنین انتظار می رود در نیمه دوم پاییز شاهد افزایش کشتار دام باشیم چون پروارهای آماده کشتار رو به افزایش است. به این ترتیب حداقل درمرحله ای قرار می گیریم که شاهد رشد ۴۰ درصدی کشتار نسبت به نیمه اول سال خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص انتقاداتی که به واردات دام صورت می گیرد مبنی بر اینکه موجب آلودگی گله های کشور می شود نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی که متصدی تولید است معتقد است بخش پروار یعنی بخشی که تولید گوشت می کند در سالیان اخیر شدیدترین آسیب ها را دیده چون به این حوزه اصلا توجه نشد. در عوض بیشترین توجه در بخش گوساله های شیری بود و بنابراین هر زمان که قیمت گوشت بالا می رفت دامدار، دام خود را گوشتی می کرد و می فروخت. بنابراین وزارتخانه یا سیستم تصمیم گیرنده به این نتیجه رسید که برای تولید گوشت بخش پروار بدترین آسیب ها را دیده در حالی که در این بخش قبلا نقدینگی خوبی می آمد و سرمایه گذاری خوبی در آن می شد چون صادرات بود و صادرات سبب خروج بخشی از دام پروار شده بود. اما بعد از ممنوعیت های مختلف سبب شد سرمایه از این بخش خارج شود در نتیجه تصمیم گیرندگان سیستم تصمیم گرفته اند برای تولید گوشت که همیشه نوسان دارد دام پروار وارد شود.

قیمت شیر باید متناسب با گوشت بالا برود

پوریان با بیان اینکه واردات دام پروار با این هدف صورت می گیرد که بتوانیم در تمام طول سال تولید گوشت را آماده داشته باشیم، افزود: پاکستان در حوزه تولید دام به خصوص گاو و گوساله بسیار قدرتمند است و بیشترین صادرات به امارات، بحرین، قطر، کویت و عربستان را دارد. ثانیا بر خلاف نگرش بدی که نسبت به این کشور در ذهن داریم از نظر بهداشت و کیفیت بهداشتی در سطح بسیار بالایی هستند. ضمن اینکه الان گوساله هایی که وارد شده تحت نظارت شدید دامپزشکی کشور مبدا و مقصد است و تمام مراحل بهداشتی و قرنطینه ای طی می شود و سپس وارد دامداری های کشور می شود لذا اینکه گفته می شود ممکن است موجب آلودگی گله ها شود کاملا ادعای اشتباهی است و از آن طرف قیمت گوساله گوشتی این کشور نسبت به ایران بسیار ارزان تر است.

پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور: با توجه به اینکه واردات گوساله پروار داریم لذا در برج ۸ و ۹ دارای یک ظرفیت خوب برای کشتار خواهیم بود که گوشت آن سریعا در سطح فروشگاه ها توزیع خواهد شد و به این ترتیب گوشت گوساله ما به یک قیمت منطقی خواهد رسید

وی تاکید کرد: با تمام این تفاسیر با توجه به اینکه واردات گوساله پروار داریم لذا در برج ۸ و ۹ دارای یک ظرفیت خوب برای کشتار خواهیم داشت که گوشت آن سریعا در سطح فروشگاه ها توزیع خواهد شد و به این ترتیب گوشت گوساله ما به یک قیمت منطقی خواهد رسید.

پوریان با تاکید بر اینکه گاو شیری مناسب کشتار نیست گفت: همیشه دغدغه ما این بوده که قیمت شیر باید متناسب با قیمت گوشت بالا برود تا کسی که گاو شیری دارد کشتار نکند. دقیقا مثل همان اتفاقی که در مورد مرغ تخمگذار رخ داد و وقتی قیمت گوشت مرغ بالا رفت کسانی که مرغ تخمگذار داشتند طیور خود را فروختند.

وی همچنین اذعان داشت: از سوی دیگر وزارت جهاد یک برنامه دیگری هم که دارد در رابطه با تولید قراردادی است که برای دامداران است و بخشی نیز با سازمان عشایری است و این خود بسیار کمک کننده برای دامداران خواهد بود. در واقع این یکی از امتیازات خوبی که دارد این است که برای ماه های آینده پیش بینی شده چقدر میزان گوشت تامین شود. به علاوه اینکه چنین سیاست هایی جواب خواهد داد و برای سال آینده هم می توان از این مسیر برنامه ریزی کرد که میزان نیاز و تامین و غیره چقدر است و مازاد آن هم صادرات شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha