۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
مقررات سلف استاندارد ساختمان در گام آخر
رئیس مرکز تدوین مقررات سازمان بورس مطرح کرد

مقررات سلف استاندارد ساختمان در گام آخر

رئیس مرکز تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس، مقررات‌گذاری پیرامون فراهم شدن امکان عرضه اوراق سلف استاندارد ساختمان در بورس کالا را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، زینب فلاح رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: با هدف تسهیل خرید ساختمان برای عموم مردم از یک سو و تأمین مالی سازندگان از سوی دیگر، سازمان بورس و اوراق بهادار، مقررات‌گذاری پیرامون فراهم شدن امکان عرضه اوراق سلف استاندارد ساختمان در بورس کالا را در دستور کار خود قرار داده است.

فلاح افزود: طی مدت زمان قریب به ٥ سال با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، اخذ نظرات متخصصین بازار سرمایه و کارشناسان حوزه ساخت و ساز مسکن، انتشار اوراق فوق در قالب اوراق سلف، پیشنهاد و پیرو بررسی ضوابط پیشنهادی در کمیته تدوین مقررات از حیث جنبه‌های تخصصی، فقهی و حقوقی، پیش‌نویس ضوابط مربوط تهیه و در قالب الحاق موادی به «دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالای ایران»، تدوین و نهایی شده است که پس از درج فراخوان عمومی و اعمال نظرات حاصل از فراخوان، به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد رسید.

وی دامه داد: بر اساس ضوابط یاد شده، شخص حائز شرایط که دارای سوابق کافی و اعتبار لازم در حوزه صنعت ساخت و ساز باشد، برای تأمین مالی یک پروژه ساختمانی مشخص با تأیید هیأت پذیرش بورس، اقدام به انتشار اوراق سلف استاندارد ساختمان برمبنای متر مربع یا کسری از آن در واحدهای ساختمانی پروژه می‌کند.

عرضه‌کننده باید در مهلت معینی، اقدام به ساخت و تکمیل پروژه کرده و هیأت پذیرش بورس کالا و کمیته ارزیابی پیش‌بینی شده در این مقررات، بر نحوه اجرای پروژه توسط عرضه‌کننده نظارت خواهند داشت؛ به نحوی که عرضه‌کننده در صورت عدم ایفای تعهدات خود، مشمول ضمانت اجراهای مشخص از جمله پرداخت وجه التزام خواهد شد.

رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات گفت: دارندگان اوراق حائز شرایط با تکمیل ساختمان می‌توانند با لحاظ تعداد اوراق در اختیار و اولویت‌های پیشنهادی، اقدام به تحویل گرفتن واحد ساختمانی ‌کنند. همچنین اگر دارندگان اوراق تمایل به شرکت در فرآیند تخصیص واحد نداشته و یا مالک حداقل تعداد اوراق لازم برای دریافت یک واحد ساختمانی نباشند، می‌توانند قبل از سررسید نسبت به تسویه نقدی اقدام کرده یا بعد از سررسید واحد ساختمانی متناظر با اوراق ایشان در بازار فرعی بورس کالا به فروش رسیده و با ایشان تسویه گردد.

فلاح تصریح کرد: در همین راستا و در اجرای ماده ٧ «قانون بازار اوراق بهادار» و ماده ٣٠ الحاقی به «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، پیش‌نویس اصلاحات دستورالعمل، به منظور بهره‌مندی از نظرات عموم، علی‌الخصوص صاحب‌نظران در حوزه بازار سرمایه و ساخت و ساز مسکن در تدوین نهایی این دستورالعمل، به شرح پیوند زیر منتشر می‌شود. بر این اساس از تمامی فعالان بازار سرمایه و نیز صاحب‌نظران در این حوزه دعوت می‌شود، نظرها و پیشنهادهای خود در خصوص پیش‌نویس تهیه‌شده را از طریق پیوند زیر به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ارسال کنند.

کد خبر: ۲۴۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha