۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
پیگیری ها برای واردات دام از کشور افغانستان
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند مطرح کرد؛

پیگیری ها برای واردات دام از کشور افغانستان

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: علی رغم اینکه واردات دام از کشور افغانستان با محدودیت هایی رو به رو است اما پیگیری ها برای محقق شدن این مهم در حال بررسی و پیگیری است.

علیرضا خامه زر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: محدودیت هایی از سوی کشور افغانستان در حوزه واردات دام از این کشور وجود دارد که باید مورد بررسی و رایزنی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بازارچه دو کوهانه امکانات قرنطینه دام و در کشتارگاه صنعتی بیرجند امکان ذبح و انتقال آن به استان یزد وجود دارد، افزود: پس از روی کار آمدن دولت طالبان در حوزه واردات دام ورود نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: طی یک ماه آینده هیأت اقتصادی با مدیریت معاون استاندار خراسان جنوبی به افغانستان و ولایت فراه و کابل این کشور انجام خواهد شد که حتماً در این سفر بحث واردات دام نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه واردات دام از سوی افغانستان قطعاً باید با یک رایزنی صورت گیرد، گفت: می‌توان واردات دام سنگین از پاکستان به کشور از طریق استان سیستان و بلوچستان انجام داد اما برای انتقال دام زنده از استان به استان دیگر قوانینی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

خامه زر با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده در مرداد ماه سال جاری قیمت تمام شده هر کیلو گوشت وارداتی برای ایران حدود ۲۵۰ هزار تومان پیش بینی شده است، عنوان کرد: یکی از موانع بحث واردات کالاهای اساسی تخصیص ارز است چراکه ثبت سفارش حداقل ۳ ماه در صف تخصیص ارز معطل می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه باید نقدینگی را تا زمان تخصیص ارز تامین کنیم، بیان کرد: در حال حاضر ماخذ حقوق ورودی دام سبک یک درصد و گاو زنده گوشتی دو منظوره ۳ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه کشور ایران ۳ معبر مشترک دوغارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان دارد، افزود: امکان واردات دام آنگونه که از مرز خراسان جنوبی فراهم است در دیگر مرزها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در قانون امور گمرکی دام را می توان حتی برای چرا به دیگر کشورها صادر کرد اما متاسفانه در کشور افغانستان این مهم رعایت نمی‌شود، گفت: در حوزه واردات دام رایزنی بزرگی در سطح کلان با طالبان باید صورت پذیرد.

خامه زر با بیان اینکه استان‌های مرزی پتانسیل‌هایی برای استفاده از مزیت‌های کشورهای همسایه دارند، عنوان کرد: کشور افغانستان زمینه واردات بسیاری از کالاها به ایران را دارد که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه افغانستان قطب صادرات کنجد است و باید از این ظرفیت در کشور ایران نیز استفاده کرد، بیان کرد: در خراسان جنوبی می توان یک سری از کالاها را به عنوان کالاهای مرزنشینی وارد کرد که ممکن است با ثبت سفارش کارت بازرگانی نتوان آن‌ را انجام داد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: می توان با استفاده از شرکت‌های تعاونی مرزنشینان بسیاری از کالاها را از کشور افغانستان وارد و به استان یزد انتقال داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در قالب کالاهای مرزنشینی حدود ۲۰۰ تن نارگیل تازه از ویتنام وارد کشور شد، افزود: قطعاً استان یزد می تواند یکی از بازارهای بسیار خوب در این حوزه باشد.

خامه زر تاکید کرد: ما آمادگی انعقاد تفاهم نامه ای با اتاق یزد در زمینه های مختلف اقتصادی و استفاده از ظرفیت اتاق بیرجند به عنوان اتاق مرزی و خط مقدم ارتباط با افغانستان داریم.

کد خبر: ۲۴۸٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha