۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کاهش ۱۷ درصدی مصرف سی ان جی با وجود ناترازی بنزین | نیمی از ظرفیت کشور خالی ماند
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور:

کاهش ۱۷ درصدی مصرف سی ان جی با وجود ناترازی بنزین | نیمی از ظرفیت کشور خالی ماند

با وجود ناترازی بنزین مصرف سی ان جی ۱۷ درصد کمتر شده؛ به گفته جوهری رئیس انجمن CNG ما ظرفیت سوخـت‌رسانی به ۸ میلیون خودرو را داریم حال آنکه کل ناوگان دوگانه‌سوزها ۴تا ۴.۵ میلیون دستگاه برآورد می شود.

بازار، گروه آب و انرژی: با وجود ناترازی شدید بنزین اما بر اساس آمارهای اعلامی مصرف سی ان جی در کشور نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کمتر شده است. این کاهش مصرف در شرایطی اتفاق افتاده که پیش از این نیز نیمی از ظرفیت کشور در سی ان جی خالی بوده است.

در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخـت‌رسانی به ۸ میلیون خودرو را در روز دارند. حال آنکه کل ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز کشور ۴ تا ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می‌شود

آنگونه که محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور اعلام کرده، در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخـت‌رسانی به ۸ میلیون خودرو را در روز دارند. حال آنکه کل ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز کشور ۴ تا ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می‌شود.

او که راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین را استفاده از ظرفیت عرضه CNG در کشور می داند، می گوید که دولت باید ضمن فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز و تولید خودروهای دوگانه‌سوز در داخل کشور، اقدام به واردات خودروهای دوگانه‌سوز با تعرفه صفر نماید و وزیر صمت به‌جای توجه به خودروهای برقی که تا چند سال‌ آینده نیز به نتیجه نمی‌رسد به خودروهای دوگانه‌سوز CNG توجه داشته باشد.

تولید ۲۳ هزار خودروی دوگانه سوز در بهار

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که چیزی حدود ۴ میلیون خودروی گازسوز کم داریم. با وجود این کمبود اما خودروسازان تمایل چندانی برای تولید خودروهای دوگانه سوز نداشته و معتقدند که تولید آن از نظر اقتصادی برای آنها توجیه ندارد. جالب است که بدانید در سال گذشته حتی یک خودروی گاز سوز هم تولید نشده است.

خودروسازان در دوره ۳ ماهه اول سال جاری، خودروسازان ۲۳ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده اند. در صورت ادامه این وضعیت تعداد تولید خودروهای دوگانه سوز در این بخش تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که جوابگوی نیاز کشور نیست

البته فعالان صنعت سی ان جی می گویند که امسال نسبت به سال های گذشته کمی شرایط بهتر شده است. طبق گفته های جوهری، خودروسازان در دوره ۳ ماهه اول سال جاری، خودروسازان ۲۳ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کردة‌اند که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۵۰ درصدی داشت.

او می گوید: اگرچه این رشد اتفاق خوبی است اما اگر با همین روند تولید خودروهای دوگانه سوز ادامه یابد، تا پایان سال تنها ۱۰۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز تولید می‌شود که جوابگوی نیاز کشور نیست.

توسعه نامتوازن در صنعت سی ان جی

جوهری که در یک نشست خبری سخن می گفت، اظهار داشت: ما در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن روبه‌رو هستیم. طوری که در بخش عرضه زیرساخت‌ها و تعداد جایگاه‌ها را افزایش دادیم، اما در بخش تقاضا چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی، کم‌کاری داشته‌ایم.

به گفته او، در بخش کمی، تعداد خودروهای گازسوز سال هاست که افزایش چندانی نیافته و در بخش کیفی نیز بحث ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز مطرح است که هیچ‌کاری در این زمینه انجام نشده است. البته در سال ۱۳۹۶ با دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع ایمنی ورود کرد. در آن سال شاهد بودیم که به مدت یک‌سال آمار حوادث انفجار مخازن در زمان سوخت‌گیری کاهش یافت.

وی افزود: در دی‌ماه سال ۹۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آزمون دوره‌ای معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز غیرکارخانه‌ای را متوقف کرد و انگار خودروهای تبدیل کارگاهی دوگانه‌سوز که تعداد زیادی از خودروها را شامل می‌شوند از این تاریخ از معاینه فنی معاف شدند.

جوهری همچنین این را هم گفت که در هیچ کدام از انفجارهایی که در جایگاه های سی ان جی رخ داده، مساله ایمنی جایگاه ها مطرح نبوده و دلیل هیچکدام از آنها رعایت نکردن نکات ایمنی یا استاندارد جایگاه های سی ان جی نبوده و در همه موارد به دلیل استاندارد نبودن خودروها این حوادث رخ داده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه انفجار این مخازن، مالکان خودروهای دوگانه‌سوز را نگران می‌کند، گفت: خودروهای CNG سوز خودروهای ایمنی هستند به‌شرط آنکه آزمون‌های دوره‌ای مخازن آنها سر موعد انجام شود.

وی افزود: اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه‌ها به عنوان گلوگاه ایمنی عرضه CNG استفاده کنیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودروهای دوگانه سوز قابل حل است.

جوهری خاطرنشان کرد: سال ۹۴ بالغ بر ۴۵۰ آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در آزمون‌های دوره‌ای مخازن ایجاد شد اما با عدم استفاده از این ظرفیت، بسیاری از آزمایشگاه‌ها ورشکسته شدند و بخش خصوصی سرمایه‌گذار با دیدن این شرایط، رغبتی به سرمایه‌گذاری دوباره در این عرصه نخواهد داشت.

طرح هوشمندسازی عرضه CNG به فراموشی سپرده شد

جوهری تصریح کرد: ۲۵ اسفند سال ۹۷ مصوبه‌ای از هیئت وزیران داشتیم که در چند بند وزارت نفت را موظف کرده بود با همکاری وزارت صمت نسبت به هوشمندسازی عرضه CNG اقدام کند و در جایگاه‌ها دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا نصب شود، بعد از آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح هوشمندسازی به گونه‌ای نوشت که به جای محوریت ایمنی خودروها، موضوع پرداخت الکترونیکی محوریت پیدا کرد و اجرای آن را نیز به بانک‌ها واگذار کرد و به‌خاطر این تغییرات، انقدر طرح بزرگ و پرهزینه شد که بعد از ۵ سال هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه هر از گاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودروها در زمان سوخت‌گیری هستیم و در هفته گذشته نیز ۳ نفر از هموطنانمان در ۲ انفجار صورت گرفته، جان خود را از دست دادند و خسارات زیاد مالی به جایگاه‌ها وارد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: اگر دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه‌ها نصب شود، امکان جلوگیری از سوخت‌گیری خودروهای ناایمن با شناسایی آنها وجود دارد و به مالکان خودروهایی که نیاز به تست مخازن آنها وجود دارد، می‌توان اطلاع‌رسانی به‌موقعی انجام داد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی، فقط قسمت بنزینی آنها مورد معاینه فنی قرار می‌گیرد و بخش مربوط به سوخت CNG به‌خاطر محدودیت در سامانه سیمفا، معاینه نمی‌شود که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند.

یک میلیون مخزن فرسوده در خودروهای دوگانه سوز

جوهری با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی اقتصاد قرار شد خازن خودروهای تاکسی به‌صورت رایگان عوض شود، اما این اقدام مثبت، کافی نیست و باید این شرایط برای تمام خودروها برقرار شود؛ چرا که بسیاری از مالکان خودروهای دوگانه سوزی که زمان انقضای مخزن خودروی آنها گذشته، به‌خاطر هزینه بالای تعویض مخزن و عدم توانایی در تأمین این هزینه، برای تعویض مراجعه نمی‌کنند.

به دلیل نبود هماهنگی بین وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز، امروز بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور داریم که مخزن آنها فرسوده و نیازمند تعویض است

وی ادامه داد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز از مشکلاتی است که باید رفع شود چرا که این مشکل، تبدیل به بحران شده و امروز بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور داریم که مخزن آنها فرسوده و نیازمند تعویض است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده که به ترک فعل صورت گرفته توسط دستگاه‌های دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز ورود کنند، گفت: اگر خودرویی نیاز به تعویض مخزن داشته باشد، بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه باید بپردازد که به این هزینه، هزینه‌های مربوط به دستمزد نیز اضافه می‌شود.

طرحی که مورد استقبال قرار نگرفت

بر اساس طرحی که در شورای اقتصاد به تصویب رسید برای افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت مصرفی کشور قرارشد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی به صورت رایگان به دو گانه سوز تبدیل شوند. اجرای این طرح که از حدود ۴ سال پیش شروع شده امسال نیز سال پایانی اجرای آن است، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

طبق آماری که جوهری اعلام کرده، در طی ۴ سال گذشته از زمان تصویب این مصوبه تا امروز، از مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی هدف‌گذاری شده، فقط ۲۰۰ هزار خودرو دوگانه‌سوز شده‌اند. حالا دولت اعلام کرده چنانچه تا پایان سال استقبالی صورت نگیرد در خودروهای شخصی این طرح را اجرا خواهیم کرد. اما سوال من این است که چرا باید ۶ ماه دیگر برای مراجعه آنها صبر کرد؟ این مصوبه باید دوباره مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و از همین امروز این فرصت برای خودروهای شخصی بنزین‌سوز نیز فراهم شود تا از ظرفیت این مصوبه استفاده کنند.

کد خبر: ۲۴۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha