۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
صیادان مازندران خسته از وعده های هر ساله
بازار گزارش می دهد؛

صیادان مازندران خسته از وعده های هر ساله

ساری- تورهای صیادان در دریای مازندران پهن شد اما جسم و روح آنان در سایه مشکلات و وعده های عملی نشده، خسته و درمانده است.

بازار؛ گروه استان ها: صیاد مازندران در حالی تورهایشان را در دریا پهن کرده‌ اند که سال‌ های سال مطالبه و خواسته‌ دیرینه آنان بر زمین مانده است و برای تحقق آن لحظه شماری می کنند.

دریا هم طی سال های اخیر همانند مسئولان بدقول شده بود و روزهای زیادی تورهای صیادان از آب خالی بیرون کشیده می شد و با دست خالی به کومه هایشان می رفتند. با این حال صبح روز بعد به امید کسب روزی دوباره به دریا می زدند.

فصل صید شروع شد اما همچنان داغ سخت و زیان آور شمرده نشدن شغل صیادی، بالا بودن هزینه‌های صید و صیادی و افزایش حق بیمه از دغدغه دیرینه صیادانی است که سال های سال با مشکلات دریا و امواج خروشان آن دست و پنجه نرم می کنند و کسی شنوای دردهای آنان نیست.

یک صیاد: یکی از آرزوهای دیرین ما سخت و زیان آورشدن شغل صیادی است تا با برای سال های پیری و از کارافتادگی، حامی داشته باشیم و بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم

یک صیاد مازندرانی با بیان اینکه صیادان شمال کشور با سختی‌ها و مشکلات زیادی روبرو هستند، گفت: یکی از آرزوهای دیرین ما سخت و زیان آورشدن شغل صیادی است تا با برای سال های پیری و از کارافتادگی، حامی داشته باشیم و بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که صیادان ۶ ماه از سال با بدترین شرایط در دریا کار می‌کنند، گفت: جسم صیادان به دلیل کار در شرایط سخت نامناسب، رطوبت بالای دریا و سرمای طاقت فرسا هر سال تحلیل می‌رود و روح و روان صیادان نیز به دلیل حمایت نشدن و وعده های عملی نشده ناراحت است.

صیادان مازندران خسته از وعده های هر ساله

این صیاد پا به سن گذاشته با اظهار این که به دلیل نبود امکانات کافی و پایین بودن میزان صید، روح و روان صیادان خسته است،از مسئولان خواست تا از این قشر حمایت داشته باشد و گفت: امیدواریم مطالبات برزمین مانده صیادان امسال محقق شود.

صیاد دیگری با ابراز خرسندی از آغاز دوباره فصل صید و صیادی به مشکلات فراروی این قشر اشاره و اضافه کرد: ماهانه ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه و حق بیمه پرداخت می‌کنیم و این شغل سخت، جزو مشاغل زیان آور محسوب نمی شود.

سالانه ۳۰ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می کنیم

وی با عنوان این که بیمه صیادان خویش فرمایی محسوب می‌شود، در حالی که ما منبع درآمد کافی نداریم، ادامه داد: سالانه حدود ۳۰ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کنیم درحالی که چیزی عاید صیادان نمی‌شود تا بتوانند خرج زندگی خود را تامین کنند.

این صیاد از مسئولان خواست تا صیادان را دریابند و گفت: صیادان سرپناهی ندارند و کسی حال آنان را جویا نمی‌شود و از مسئولان درخواست داریم تا به داد ما برسند و حمایت کنند.

صید غیرمجاز، پایین بودن سرانه صید سبب شده تا درآمد صیادان مجاز که شب‌ها و روزها و در شرایط نامناسب آب هوای مشغول صید صیادی هستند، پایین بیاید و نتوانند خرج زندگی خود را تامین کنند، بیش از ۴۰۰۰ صیاد در ۵۴ شرکت تعاونی مازندران مشغول کار هستند و چشمشان از یک سو به آسمان و دریاست و از سوی دیگر به سوی مسئولان دوخته شده تا از آنان حمایت‌های لازم را داشته باشند.

قاسم کریم‌زاده مدیر کل شیلات مازندران ایجاد شرایط امن برای صیادان قانونی را از وظایف شیلات بیان کرد و گفت: در این راستا سالانه ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های شیلاتی استان رهاسازی می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران: پیش بینی برداشت ۳۵۰۰ تن ماهیان استخوانی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان این که سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن انواع ماهیان و آبزیان از دریا صید می‌شود، ارزش اقتصادی آن را بیش از شش هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: امسال نیز پیش بینی می‌شود بیش از ۳۵۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریا صید شود.

صیادان مازندران خسته از وعده های هر ساله

وی با اشاره به آغاز فصل سعید ارائه تسهیلات ۲ میلیارد تومانی به هر شرکت تعاونی دادن بنزین یارانه‌ای به میزان ۲۵۰۰ لیتر در هر ماه را از جمله حمایت‌ها بیان کرد.

کریم زاده سخت و زیان آور شمرده شدن شغل صیادی، تعدیل و اقتصادی کردن تعاونی های صید و کاهش حق بیمه را از جمله مطالبات صیادان بیان کرد و گفت: این طرح‌ها در دست پیگیری قرار دارد.

رئیس شیلات ایران گفت: گردشگری شیلاتی و آبزی پروری منجر به افزایش درآمد صیادان در فصل غیرصید می شود و باید اجرایی شود.

سید حسین حسینی در حاشیه آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شروع فصل صید ماهیان استخوانی گفت: بازسازی ذخایر و برداشت مسئولانه آبزیان مسئله ای بسیار با اهمیت است زیرا حفاظت مسئولانه و جلوگیری از صید غیر مجاز منجر به افزایش درآمد صیادان می شود.

رئیس شیلات ایران: بازسازی ذخایر و برداشت مسئولانه آبزیان مسئله ای بسیار با اهمیت است زیرا حفاظت مسئولانه و جلوگیری از صید غیر مجاز منجر به افزایش درآمد صیادان می شود

وی با عنوان این که صید غیر مجاز سفره صیادان را کوچک می‌ کند، گفت: بیمه صیادان و سخت و زیان آور شمرده شدن شغل صیادی و افزایش سهم دولت در پرداخت حق بیمه در دست پیگیری است و این طرح پس از تاخیر ۲۵ ساله عملیاتی می شود و مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره آن گرفته شد.

وی افزود: ایجاد درآمدهای جانبی در کنار صید و صیادی نظیر آبزی پروری و گردشگری شیلاتی به شغل صیادی و افزایش درآمد آنان در فصل غیر صید کمک می کند.

مازندران بیش از چهار هزار صیاد دارد و فصل صید از امروز در منطقه میانکاله در شرق استان آغاز شده است و پیش بینی می شود امسال سه هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید شود.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha