۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
جنگ جدید خاورمیانه در بازار جهانی انرژی اختلال ایجاد می‌کند
پولیتیکو:

جنگ جدید خاورمیانه در بازار جهانی انرژی اختلال ایجاد می‌کند

نشریه «پولیتیکو» در گزارشی بدون اشاره به دهه‌ها جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی که از عوامل اصلی ناآرامی‌ها در خاورمیانه است، نوشت: جنگ جدید خاورمیانه اختلال دیگری در بازار جهانی انرژی ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار، نشریه «پولیتیکو» در این گزارش مدعی شد: حمله غافلگیرکننده این هفته گروه فلسطینی حماس به اسرائیل، درخواست‌های جدید مقام‌های آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به همراه داشت و این اتفاق، تهدیدی برای تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان‌سعودی است و هر یک از این‌ها می‌تواند قیمت‌ نفت را افزایش دهد.

به محض از سرگیری معاملات یکشنبه شب، قیمت‌ها افزایش پیدا کردند و معیار جهانی نفت با پنج درصد افزایش نزدیک به ۸۹ دلار در هر بشکه درست بعد از ساعت ۹:۳۰ شب (به وقت محلی) رسید. قیمت تا ساعت ۹ صبح روز دوشنبه به زیر ۸۸ دلار در هر بشکه بازگشت.

مشکلات اقتصادی و جنگ، جو بایدن را با چالش‌هایی در انتخابات ۲۰۲۴ در بحبوحه نگرانی‌های مداوم درباره تورم روبرو می‌کند و در عین حال متحدان ایالات متحده در کشورهایی از جمله آلمان با خیزش عوام‌گرایی (پوپولیستی) که تا حدی به دلیل هزینه‌های انرژی است، مواجه هستند.

عرضه جهانی نفت تحت تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت مسکو قرار گرفته است. قیمت‌ها در هفته گذشته اندکی کاهش یافته بود، اما بسیاری از تحلیلگران از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در روزها یا هفته های آینده خبر می‌دهند.

بر پایه این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۱ هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بود که با وجود تحریم‌ها، این جایگاه در سال ۲۰۲۲ به هشتم تغییر کرده و در ماه آگوست (شهریور) حدود ۲ میلیون بشکه در روز صادر کرده است.

در این گزارش ادعا شده: مقام‌های آمریکا پس از حمایت رهبران ایران از حملات حماس به اسرائیل، گفتند که بایدن اکنون باید این صادرات را محدود کند.

جیم ریش سناتور جمهوریخواه آمریکایی به تازگی در بیانیه‌ای ادعا کرده است: اجرای تحریم‌ها نیاز به اصلاحات گسترده‌ای به‌ویژه درباره خرید نفت ایران توسط چین دارد.

در این گزارش عنوان شده است: برخی از تحلیلگران حوزه انرژی پیش‌بینی می‌کنند که بایدن واقعا تحریم‌ها را تشدید کند و این اقدامی است که می‌تواند قیمت جهانی نفت را از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بیشتر کند.

بر اساس این گزارش، جنگ فلسطین و اسرائیل می‌تواند پیامدهایی برای آینده عرضه نفت عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، به همراه داشته باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی که نامشان عنوان نشده بود، مدعی شد: رهبران عربستان سعودی مایل هستند با هدف حمایت از ایالات متحده در توافقی که بر اساس آن «اسرائیل را به رسمیت بشناسد»، از اوایل سال آینده تولید نفت خود را افزایش دهند.

با این حال پولیتیکو در ادامه نوشت: احتمال چنین «تنش‌زدایی» با اسرائیل پس از خشونت‌های آخر هفته پیچیده‌تر شده است.

دولت سعودی در واکنش به این حملات، خواستار «خویشتن‌داری» شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان بار دیگر هشدارهای مکرر خود درباره خطرات انفجار اوضاع در نتیجه ادامه اشغالگری و محروم ماندن ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک کننده هدفمند علیه مقدسات آنها را تکرار می کند.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد که عملیات «طوفان الاقصی» پیامی به جهان عربی و اسلامی و جامعه بین‌المللی به ویژه کسانی است که به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند و تاکید بر اینکه مساله فلسطین زنده است و تا پیروزی و آزادی از بین نخواهد رفت.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha