۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
ایران در جایگاه ۶۰ صادرات انگور تازه؛ افت ۹۶ درصدی ارزش صادراتی در ۲۰۲۲
بازار بررسی می کند؛

ایران در جایگاه ۶۰ صادرات انگور تازه؛ افت ۹۶ درصدی ارزش صادراتی در ۲۰۲۲

طبق آمار فائو ارزش صادرات انگور تازه در ۲۰۲۲ به ۹.۵۲ میلیارد دلار رسید و ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش ۶۷۰هزار دلار در رتبه شصت قرار دارد. در حالیکه نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۹۶درصد کاهش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: انگور از جمله محصولات باغی است که در بازارهای جهانی به شکل های مختلفی همچون تازه خوری، فرآوری شده در قالب کشمش و دیگر محصولات عرضه می شود و رونق و پویایی زیادی نیز دارد.

سازمان فائو: در سال ۲۰۲۲ ارزش صادراتی انگور تازه جهانی به ۹.۵۲ میلیارد دلار رسیده است

به طوری که بر اساس آمارهای سازمان فائو در سال ۲۰۲۲ ارزش صادراتی انگور تازه جهانی به ۹.۵۲ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش محموله های بین المللی انگور تازه در سال ۲۰۱۸ به میزان ۸.۳۱ میلیارد دلار بوده و لذا به طور متوسط حدود ۱۵ درصد ارزش صادراتی افزایش داشته است.

شیلی، پرو و ایتالیا؛ در صدر صادرات انگور تازه

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که در حوزه صادرات انگور تازه کشورهایی همچون «شیلی، پرو، ایتالیا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده» در صدر قرار دارند و در مجموع این ۵ کشور بیش از نیمی از کل هزینه های انگور تازه، خریداری شده در بازارهای بین المللی را در سال ۲۰۲۲ ارائه داده اند.

به عبارت دیگر این گزارش فائو حاکی از این است که در سال ۲۰۲۲ کشور شیلی با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار در صدر قرار دارد و بیش از ۱۸ درصد از ارزش انگور تازه صادراتی را به خود تخصیص داده است. از سوی دیگر پرو با ثبت صادراتی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار سهمی ۱۳ درصدی در این میان دارد و ایتالیا نیز با صادراتی به ارزش ۷۸۳ میلیون دلار و داشتن سهمی ۸ درصدی از این بازار در جایگاه سوم صادر کنندگان برتر انگور تازه قرار دارد.

این در حالی است که در این میان کشورهای «آفریقای جنوبی، ایالات متحده، هلند، چین، اسپانیا، استرالیا، هند، مصر، هنگ کنگ، ازبکستان، ترکیه، برزیل» نیز در جایگاه چهارم تا پانزدهم دنیا در صادرات انگور تازه از منظر ارزش صادراتی قرار دارد. به این ترتیب ۱۵ کشور نامبرده در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۳ درصد از ارزش کل انگور تازه صادر شده را رقم زده اند.

فائو: ایران در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش ۶۷۰ هزار دلار رقم زده است و شصتمین صادر کننده از نظر ارزش صادراتی محسوب می شود

نکته جالب توجه اینکه داده های این گزارش نشان می دهد که ایران نیز به عنوان یکی از کشورهایی که تولید و صادرات انگور تازه دارد در جایگاه ۶۰ صادراتی قرار دارد. به عبارت دیگر بر اساس این آمارها، ایران در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش ۶۷۰ هزار دلار رقم زده است و شصتمین صادر کننده از نظر ارزش صادراتی محسوب می شود. با این وجود نکته قابل تامل در مورد این صادرات این است که ارزش صادراتی این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل تر ۹۶ درصد کاهش یافته است. این در شرایطی است که فعالان این حوزه در کشور به دنبال توسعه ارقامی از انگور هستند که قابلیت تازه خوری و ماندگاری بیشتری داشته باشد و به این ترتیب در بحث صادراتی انگور تازه بتوانند بیشتر مانور بدهند.

صادر کنندگان برتر انگور تازه از منظر قاره ای

در این گزارش همچنین به صادر کنندگان برتر از منظر قاره ای پرداخته شده است و داده ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲ در حوزه ارزش صادراتی انگور تازه، صادر کنندگان آمریکای لاتین بالاترین ارزش صادراتی را در بازارهای بین المللی رقم زده است. به این معنا که صادر کنندگان آمریکای لاتین مجموعا صادراتی به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار داشته اند که ۳۳ درصد از کل صادرات جهانی می شود. پس از آن نیز صادر کنندگان اروپایی سهمی ۲۴ درصدی به خود اختصاص داده و در رتبه دوم قرار دارد و صادر کنندگان آسیایی نیز با تخصیص ۱۹ درصد از فروش جهانی انگور تازه به خود در جایگاه سوم جای دارند. گفتنی است صادر کنندگان آفریقا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه نیز در رتبه های بعدی ارزش صادراتی قرار دارند.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha