۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
بهبود نرخ ازدواج و کاهش ۲۷ درصدی نرخ طلاق در بهار ۱۴۰۲
مرکز آمار ایران اعلام کرد

بهبود نرخ ازدواج و کاهش ۲۷ درصدی نرخ طلاق در بهار ۱۴۰۲

جدیدترین ارزیابی مرکز آمار ایران از شاخص های جمعیتی کشور در بهار امسال از بهبود ۰.۳۶ درصدی نرخ ازدواج حکایت دارد و در کنار آن نرخ طلاق نسبت به زمستان پارسال ۲۷.۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ و پیش بینی های جمعیتی متکی بر آن جمعیت کشور در سال گذشته به ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

بر این اساس و با توجه به میزان ولادت ها، نسبت جنسی در بدو تولد در طی دوره مورد بررسی روند افزایشی دارد به طوری که نسبت جنسی در بدو تولد از ۱۰۶٫۱ در سال ۱۳۹۶ به ۱۰۷ در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که همین شاخص در بهار ۱۴۰۲ رقم ۱۰۸ بوده است؛ به این ترتیب نسبت جنسی در بدو تولد در بهار امسال نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۴۰۱) و فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۱) به ترتیب ۲٫۹ و ۱٫۷ واحد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، روند ولادتهای ثبت شده همچنان سیر نزولی خود را در بهار گذشته حفظ کرده است؛ آمار ولادت ها در کشور در سال ۱۳۹۶ برابر با یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۲۳ نفر بود که این شاخص در سال گذشته به یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۳۱ نفر رسید؛ این الگوی کاهشی فرزندآوری در هر دو مناطق شهری و روستایی تکرار شده است.

در فصل بهار ۱۴۰۲ تعداد ولادتهای ثبت شده به ۲۵۲ هزار و ۶۵۱ نفر رسید که در مقایسه با فصل قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۱۱ هزار و ۷۱۲ نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۱) چهار هزار و ۹۹۸ نفر کاهش یافته است.

افزایش تعداد فوتی‌ها در بهار ۱۴۰۲
شاخص دوم جمعیتی که مرکز آمار ایران در بهار امسال مورد ارزیابی قرار داده، تعداد فوتهای ثبت شده بر اساس داده های سازمان ثبت احوال کشور است؛ در بهار امسال تعداد فوت شدگان ثبت شده برابر ۱۰۶ هزار و ۵۴۹ نفر بوده است که از این تعداد ۶۰ هزار و ۲۷۴ نفر را مردان و ۴۶ هزار و ۲۷۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

تعداد فوت شدگان ثبت شده نسبت به فصل قبل (زمستان پارسال) ۱۶۰۵ نفر و فصل مشابه سال قبل (بهار پارسال) ۵۱۷۰ نفر افزایش داشته است که در مردان و زنان به ترتیب نسبت به فصل قبل ۱۵۸۶ و ۲۷۰۲ نفر رشد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۹ و ۲۴۶۸ نفر افزایش را نشان می دهد.

میانگین سنی فوت شدگان از ۶۳٫۸ در سال ۱۳۹۶ به ۶۵ در سال ۱۴۰۱ رسیده است. میانگین سن مردان و زنان فوت شده در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۶۲٫۵ و ۶۵٫۴ بوده است که این اعداد به ترتیب به ۶۳۰ و ۶۷٫۵ در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در بهار ۱۴۰۲ میانگین سنی فوت شدگان برابر ۶۴.۹ سال بوده است.

بهبود ازدواج و کاهش طلاق
در بهار امسال در مجموع ۱۳۰ هزار و ۳۰۵ مورد ازدواج و ۳۸ هزار و ۱۳ مورد طلاق ثبت رسمی شد که رویداد ازدواج نسبت به فصل قبل ۰٫۳۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۱) برابر ۹٫۳ درصد کاهش داشته است؛ همچنین رویداد طلاق نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷٫۶ و ۱۷٫۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

به طور کلی، میانگین سن در اولین ازدواج در مناطق شهری همواره بالاتر از مناطق روستایی بوده است. در بهار ۱۴۰۲، میانگین سن در اولین ازدواج در مردان ۲۸٫۱ سال و در زنان ۲۳٫۹ سال بوده است. همچنین میانگین سن در زمان ازدواج برای بهار ۱۴۰۲ در مردان ۳۰٫۷ سال و در زنان ۲۶٫۵ سال ثبت شده است.

باید این نکته را یادآور شد که در زمستان ۱۴۰۱ بیشترین ازدواج مردان در بازه سنی ۲۹-۲۰ ساله برابر ۶۶ هزار و ۲۱۱ مورد بوده است که شاخص برای زنان در بازه سنی ۲۰-۲۹ ساله و برابر ۵۳ هزار و ۷۸۰ مورد ثبت شده است.

همچنین در زمستان ۱۴۰۱ بیشترین رویداد طلاق مردان در بازه سنی ۳۹-۳۰ ساله برابر ۲۲ هزار و ۱۰۷ مورد و برای زنان نیز بیشترین رویداد طلاق در همین بازه سنی برابر ۱۹ هزار و ۵۴۹ مورد بوده است.

کد خبر: ۲۴۸٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha