۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
بازی های آسیایی هانگژو نشان دهنده قدرت اقتصاد چین
گلوبال تایمز نوشت

بازی های آسیایی هانگژو نشان دهنده قدرت اقتصاد چین

اقتصاد چین با وجود اصرار ناظران غربی مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور رو به سقوط است، مقاوم است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «توماس ویر» با عنوان « بازی های آسیایی هانگژو نشان دهنده قدرت اقتصاد چین» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

نوزدهمین دوره بازی های آسیایی، از ۲۳ سپتامبر تا ۸ اکتبر، قدرت خیره کننده اقتصاد چین و ظرفیت این کشور برای شگفت زده کردن تماشاگران از سراسر جهان را به نمایش گذاشت. مراسم افتتاحیه دو ساعته که در استادیوم بیگ لوتوس در هانگژو، استان ژجیانگ چین شرقی برگزار شد، منظره ای درخشان از نوآوری های فناوری پیشرفته ساخت چین را به نمایش گذاشت.

تماشاگران قبل از ورود به استادیوم برای روشن کردن مشعل المپیک، شاهد هولوگرام مجازی به اندازه یک هیولا از یک مشعل دار مرد بودند. با دنبال کردن هدف «بازی‌های سبز»، «مرد سوزان در حال دویدن» مجازی هیچ آلودگی کربنی منتشر نکرد و در عین حال ثابت کرد که آتش بازی دیگر برای جشن گرفتن رویدادهای بزرگ جهانی ضروری نیست.

شهر هانگژو، در نزدیکی مرکز مالی چین یعنی شانگهای، از مدت ها قبل برای بازی ها آماده شده بود. ورزشکاران جوان در ۵۶ حوزه ورزشی با هم رقابت کردند در حالی که می توانستند زمان استراحت خود را در یکی از پنج روستای المپیک سپری کنند و به ۳۰ سایت تمرینی دسترسی داشته باشند.

به نقل از الجزیره، «گائو ژیدان»، مدیر اداره کل ورزش چین در این باره گفت: «میزبان خوبی باشید، تبادلات دوستانه گسترده انجام دهید و تصویر خوب کشورمان از اصلاحات و گشایش، توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی را به جوامع آسیایی و بین المللی نشان دهید.

او همچنین از ورزشکاران خواست تا شکوه کشور را به نمایش بگذارند و قدرت عظیم تمرینات ورزشی مدرن چین را به طور کامل نشان دهند. بازی‌های آسیایی در هانگژو در زمان مناسبی برگزار ‌شد، زیرا چینی‌ها از جشنواره میانه پاییز و تعطیلات روز ملی که به «هفته طلایی» معروف است - ۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر – لذت کافی بردند.

پیش‌بینی می‌شد که «هفته طلایی» چین فرصت های خوبی را برای بخش‌های گردشگری، مهمان‌نوازی و مصرف این کشور به همراه داشته باشد. طبق گزارش پلتفرم آژانس مسافرتی آنلاین چینی Qunar، تعداد سفارش‌های داخلی برای رزرو هتل تا ۱۷ سپتامبر، ۵۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه قبل از کووید ۲۰۱۹ است.

اپراتور راه آهن این کشور فاش کرد در هفته طلایی ۱۹۰ میلیون سفر ریلی انجام شد که از ۱۳۸ میلیون سفر ریلی که در همان تعطیلات در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود، فراتر رفت. علاوه بر این طبق گفته اداره هوانوردی غیرنظامی چین، تقریباً ۲۱ میلیون مسافر در چین در هفته طلایی با هواپیما سفر کردند که ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است.

اقتصاد چین با وجود اصرار ناظران غربی مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور رو به سقوط است، مقاوم است

به عبارت دیگر اقتصاد چین با وجود اصرار ناظران غربی مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور رو به سقوط است، مقاوم است. سطوح بالاتر هزینه های چین را می توان به عنوان یک رای اعتماد برای اقتصاد داخلی در نظر گرفت.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی چین همچنان در مسیر رسیدن به رشد سالانه ۵.۱ درصدی تا پایان سال ۲۰۲۳ و رسیدن به هدف رشد ۴.۶ درصدی در سال ۲۰۲۴ است. اگرچه صادرات چین با تقاضای ضعیف مصرف کننده جهانی کاهش یافته است، دولت چین اقدامات محرک اقتصادی جدیدی را برای تقویت مصرف و توسعه پایدار ارائه کرده است.

پکن در حال کاهش مالیات در سراسر کشور بر خرید خودرو، کالاهای الکترونیکی و لوازم منزل است. ۲۰ اقدام محرک در ماه ژوئیه معرفی شدند و در حال حاضر نتایج قابل توجهی را ارائه کرده اند. طبق اعلام اداره ملی آمار، خرده فروشی کالاهای مصرفی چین در ماه اوت ۴.۶ درصد افزایش یافته و به ۳.۷۹ تریلیون یوان رسیده است.

علاوه بر این، رشد مصرف خدمات در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۱۹.۴ درصد افزایش یافته است. منتقدان ضد چین در ماه‌های اخیر با اشتیاق پیش‌بینی می‌کردند که اقتصاد این اکشور بی‌ثبات می شود. آنها به مشکلات در بخش املاک و مستغلات چین و همچنین کاهش شدید صادرات این کشور اشاره کردند.

زمانی که صادرات چین وارد رکود می شود، نشان دهنده سقوط اقتصاد جهانی است. ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی واردکنندگان عمده کالاهای چینی هستند

اما باید گفت زمانی که صادرات چین وارد رکود می شود، نشان دهنده سقوط اقتصاد جهانی است. ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی واردکنندگان عمده کالاهای چینی هستند. وقتی مصرف‌کنندگان غربی واردات کمتری می‌خرند، این مهم نشان می‌دهد که اقتصاد آنها به اندازه‌ای که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند قوی نیست.

در همین حال، مصرف چین در حال افزایش است در حالی که نرخ تورم آن در محدوده معقولی قرار دارد. فرهنگ چینی به شدت در خود انضباطی ریشه دارد، زیرا مردم آن به پس انداز پول تشویق می شوند. بر این اساس، زمانی که آنها بیشتر خرج می کنند، نشان می دهد که نسبت به آینده مالی شخصی خود اطمینان دارند.

بازی های آسیایی همچنین شعله ای برای اقتصاد محلی هانگژو و منطقه اطراف آن روشن کرد. این شهر در طول بازی ها از بیش از ۲۰ میلیون بازدیدکننده استقبال کرد و این امر رفاه مشترکی را برای بخش مهمان نوازی محلی به ارمغان خواهد آورد.

همچنین باید پیش بینی کنیم که بسیاری از بازدیدکنندگان هانگژو به کشورهای بومی خود بازمی گردند و تجربیات خود را در چین با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک می گذارند. آنها چین واقعی را دیده اند و این می تواند تصورات قبلی آنها را در مورد این کشور تغییر دهد.

در نتیجه، افراد بیشتری از سراسر جهان نسبت به فرهنگ چینی کنجکاوتر می شوند و بعداً می توانند از این کشور دیدن کنند. جزر و مدهای صعودی آسیا همچنان ادامه خواهد رفت در حالی که غرب احتمالا وارد دوره نزولی طولانی خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha