۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سیستان و بلوچستان سرزمین گنج پنهان| لزوم بالفعل کردن ظرفیت های تنگه احد ایران اسلامی
بازار گزارش می دهد؛

سیستان و بلوچستان سرزمین گنج پنهان| لزوم بالفعل کردن ظرفیت های تنگه احد ایران اسلامی

زاهدان- این روزها پس از دیدار اهالی دیار نخل و آفتاب با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان در مورد مصوبات سفرشان در سال ۸۱، این دیار زرخیز مورد توجه همگان به ویژه اهالی اندیشه و قلم قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۸۱ در جریان سفر به سیستان و بلوچستان بیان داشتند «استان سیستان و بلوچستان به نظر من استان بسیار مهمی است» این جمله قابل تأمل بیانگر مسائل بسیار مهمی است، اینکه چرا ایشان فرمودند که این استان بسیار مهم است.

استان سیستان و بلوچستان گنجینه‌ ای عظیمی از مواهب الهی است. وجود سواحلی که ایران را به آبهای آزاد متصل می‌ کند و به تعبیری دیگر، قرارگیری تنها بندر اقیانوسی ایران در این استان، موضوعی ست که در سال ۸۱ رهبری با بیان جمله‌ «این بندر دروازه عظیم ارتباط با اقتصاد و تجارت جهانی باشد» بر اهمیت آن تاکید و بر عقب ماندگی آن اشاره کرد. بندری که باید توسط راه آهن سراسری و ایجاد زیرساخت های مطلوب، موجبات برقراری ارتباطات تجاری با سایر کشورها را فراهم کند.

این موضوع در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد که متاسفانه در آن زمان راه‌ آهن در داخل استان رشد چشمگیری نداشت و یکی از عوامل استراتژیک و راهبردی توسعه کشور همچنان به موقعیت عظیم خود دست نیافته است.

همچنین دیدگاه ظریف مقام معظم رهبری نسبت به مرزهای خاکی این استان که در دو کریدور مهم شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار گرفته است که این ظرفیت می تواند به عاملی برای رونق اقتصادی کشور تبدیل شود نیز در فرمایشات ایشان در دهه ۸۰ را می‌توان مشاهده کرد.

توجه به توسعه صنعت حمل و نقل در وسیع ترین استان کشور می‌ تواند به هاب طرح‌ های گردشگری و تجاری مبدل شود که در بخش های حمل و نقل درون شهری، جاده‌ ای و ریلی با میانگین کشوری فاصله بسیاری دارد

توجه به توسعه صنعت حمل و نقل در وسیع ترین استان کشور می‌ تواند به هاب طرح‌ های گردشگری و تجاری مبدل شود که در بخش های حمل و نقل درون شهری، جاده‌ ای و ریلی با میانگین کشوری فاصله بسیاری دارد. مقام معظم رهبری در جریان سفرشان به استان نسبت به توسعه زیرساخت ها حمل و نقل شهرستان سروان و چابهار و تکمیل خطوط ریلی استان تاکید داشتند.

یکی از موهبت های الهی دیگر در این استان کاشت میوه‌ های گرمیسری است که می‌ تواند کشور را از واردات محصولات باغی خاصی مثل موز، آناناس و.... بی‌ نیاز و صادرات آنان به سایر کشورهای را از طریق بندر چابهار میسر کند که ضرورت برنامه‌ ریزی دقیق حضور پارک‌ های علم و فناوری و مجموعه‌ های مرتبط برای توسعه صنعت کشاورزی در این استان را دو چندان می کند.

در حالی که روزی سیستان انبار غله ایران بود، اکنون ناله‌ های دهشتناک و طوفان‌ های ماسه‌ ایش، تَرَک‌ های خشک و تن زخمی زمین سیستان مرهم می‌ خواهد. برای مردم غیورش که آنجا را ترک نمی‌ کنند. مردمی که طبق آمارها در آلوده ترین و گرمترین شهر جهان زندگی می‌ کنند و پاسدار مرزهای این خطه هستند. در حالی که مقام معظم رهبری در حاشیه سفرشان، به وزارت خارجه برای احقاق حقابه هیرمند و حفر چاهک‌ ها و اقدامات دیگر تاکید کرده اند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند به سیستان و بلوچستان باید به عنوان یک فرصت و کلید عمران شرق کشور نگاه کنیم که در صورت توجه به آن هم خودش را تامین خواهد کرد، در حالی که متاسفانه با این همه ظرفیت های بالقوه قابل توجه، این استان نسبت به استان‌ های همجوار از محرومیت‌ ها و عدم رسیدگی‌ ها رنج می برد.

لزوم تشکیل کارگروه عمران شرق کشور

اکنون باید اول خط ایستاد تا برای حرکت قطار توسعه این استان برنامه‌ ریزی کرد. باید با استان‌ های همجوار کارگروه عمران شرق کشور با یک دبیرخانه‌ ای فعال که گزارش عملکردها را به صورت منظم ارائه کند، تشکیل شود. تشکیل این کارگروه می‌ تواند در توسعه اقتصادی ایران نقش مهمی را ایفا کند که متاسفانه مغفول مانده است. ایجاد بزرگراه‌ ها و جاده‌ های ترانزیتی از شمال، شمال غرب و غرب استان به داخل کشور جهت توسعه تجارت کشور از طریق بنادر سواحل مکران انجام شود.

این کارگروه باید نسبت به عملکردها با سیاست هماهنگ نظارت داشته باشد و برخی از مسائل خاص مرتبط با استان را تا رسیدن به یک سطح ایده‌ آل و توسعه همه جانبه در نظر گیرد.

از همین رو استاندار سیستان و بلوچستان بلافاصله پس از دیدار رهبر معظم انقلاب با مردم استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در حال اجرای تمامی مصوبات سفر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان هستیم. اهدافی که در دست اجرا داریم دقیقا فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مصوبات سفر ایشان در سال ۸۱ است، چون ما سرباز ایشان هستیم و خاصیت سرباز این است که خوب بداند فرمانده چه می‌ خواهد.

محمد کرمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری از اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۸۱ به سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: تا قبل از اشاره‌ ای که ایشان در دیدار روز گذشته با مردم سیستان و بلوچستان به مصوبات آن سال داشتند آنها را مطالعه نکرده بودم اما اهدافی که در دست اجرا داریم دقیقا فرمایشات رهبر معظم انقلاب است چرا که سرباز ایشان هستیم و سرباز باید به خوبی درک کند و بداند که فرمانده چه می خواهد از این حیث امروز با تمام تلاش همه در کف میدان در حال اجرا کردن آن مصوبات هستیم.

پیگیری حقابه هیرمند

وی در خصوص پیگیری موضوع حقابه هیرمند پس از گذشت ۲۱ سال، افزود: با توجه به اینکه موضوع فوق در زمان دولت های مختلف و با تغییراتی در افغانستان رخ داده هم اکنون به طور جد در دست پیگیر است در این راستا سفری به افغانستان صورت گرفت و مذاکرات مختلفی توسط وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور انجام شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آنچه که ما برای جایگزینی موضوع حقابه هیرمند در دست پیگیری قرار داده‌ ایم حول چند محور است که موضوع حفر چاه های ژرف، طرح اضطراری انتقال آب به زاهدان و سیستان، طرح انتقال آب از تهلاب، انتقال آب از دریا بخشی از آنها بوده که نیازمند اعتبارات است.

وی ادامه داد: در بحث اعتبارات در زمینه طرح انتقال آب از تهلاب معظم له توجه ویژه داشتند و بخشی از اعتبارات تامین شد و هم اکنون کار با سرعت پیش می‌ رود، به سمت دریا هم به همین صورت دارد کار انجام می‌ شود.

کرمی با اشاره به اینکه باید به چند موضوع همه جانبه فکر کرد، گفت: در خصوص حقابه هیرمند با توجه به اینکه آن طرف هم با خشکسالی مواجه بوده و در توافق این است که اگر بارندگی انجام شود حقابه را در اختیار ایران قرار دهند ما همزمان این طرح‌ ها را پیش می بریم، چون آب مساله حیاتی است و ما نمی‌ توانیم از آن غفلت کنیم و منتظر بمانیم که آب هیرمند بیاید؛ به سرعت کار را پیش می‌ بریم که حتی برای یک روز دچار مشکل نشویم.

راه اندازی دو کارخانه طلا و مس در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان معادن بسیار بکری دارد، افزود: بخشی از کار در این حوزه شروع شده و در بخشی‌ هایی هم قبلا کارهایی انجام شده؛ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند در دوران انقلاب اسلامی کارهای خوبی در استان انجام شده، اما یک عقب افتادگی‌ هایی است که باید جبران کنیم.

وی ادامه داد: با تمام تلاش و سرعت بخش معادن فعال شده با توجه به اینکه معادن مس و طلا، منیزیم، کروم و معادنی هستند که دارای ظرفیت‌ های بسیار عالی است این نوید را می‌ دهیم که به زودی کارخانه طلا و مس راه‌ اندازی می‌ شوند.

جبران کوتاهی بنگاه‌ های دولتی

وی اظهار کرد: کوتاهی هایی هم بخش‌ های بنگاه‌ های دولتی دارند که باید بیایند روی این موضوع سرمایه‌ گذاری کنند و یک سری موانع هم در کار است که با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان بنگاه‌ های دولتی باید روی کار بیایند و بیشتر کمک کنند.

کرمی با بیان اینکه بخش اعتباری هم مهم است، تاکید کرد: باید در حوزه اختیارات اقداماتی انجام شود چرا که به فضل الهی آینده استان آینده‌ ای درخشان خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان ظرفیت‌ های بی نظیر در حوزه کشاورزی دارد، افزود: در حال توسعه باغ‌ های خرما، موز، انبه و پسته هستیم افزون بر آن در زمینه دامداری نیز اقداماتی برای توسعه در دستور کار قرار گرفته است.

وی به موضوع شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تعاونی‌های دانش بنیان و بحث توجه ویژه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ ها حائز اهمیت است، این خطه جوان‌ ترین استان و دارای نیروی انسانی جوان است بر این اساس هر جایی بخواهد توسعه پیدا کند اولین مولفه آن نیروی انسانی توانمند و خلاق و متفکر است از این حیث باید جوانان و نوجوانان ما توانمند و مهارت محور شوند.

کرمی اظهار کرد: یک بسته ۱۵۰ همتی آماده کردیم که شاخصه‌ های سیستان و بلوچستان با کشور یکی شود در این راستا رئیس جمهور دستور داد و سازمان و بودجه در حال پیگیری است.

در حوزه بندر چابهار توجه ویژه‌ ای شده و هم اکنون کشتی‌ هایی که قبلاً برای پهلوگیری به جبل علی امارات می‌ رفتند اکنون در بندر چابهار پهلو می‌ گیرند حتی بخشی از بار افغانستان از طریق چابهار به میلک منتقل می‌ شود، با تمام این تفاسیر برای توسعه استان به سرعت در حال تلاش هستیم

وی گفت: در حوزه بندر چابهار توجه ویژه‌ ای شده و هم اکنون کشتی‌ هایی که قبلاً برای پهلوگیری به جبل علی امارات می‌ رفتند اکنون در بندر چابهار پهلو می‌ گیرند حتی بخشی از بار افغانستان از طریق چابهار به میلک منتقل می‌ شود، با تمام این تفاسیر برای توسعه استان به سرعت در حال تلاش هستیم.

همچنین پس از دیدار رهبر انقلاب با مردم استان سیستان و بلوچستان مقرر شد سند تحول استان سیستان و بلوچستان تدوین و اجرایی شود.

بلافاصله پس از این دیدار طرح جامع و تحول آفرین برای توسعه و جبران عقب ماندگی های استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس‌ جمهور مورد بررسی قرار گرفت و بر تکمیل و اجرای گام به گام آن تا سه سال آینده تاکید شد.

محمد مخبر در جلسه بررسی طرح توسعه استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: طرح توسعه این استان باید با رویکرد رفع ضروری ترین نیازها و اصلی ترین دغدغه های استان تدوین شود به نحوی که تمرکز اصلی آن بر اولویت ها بوده و زمانبندی دقیقی برای اجرای هر فاز از طرح داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این طرح باید جامع الاطراف باشد و اجرای کامل مصوبات باقی مانده از سفر مقام معظم رهبری به استان نیز در آن دیده شود، بیان کرد: انتظار این است که طرح تحول استان سیستان و بلوچستان به مصوبات سفر رئیس جمهور و دیگر مسئولان عالی رتبه به استان نیز جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مبنی بر اینکه اگر مصوبات سفر دهه ۸۰ ایشان به استان سیستان و بلوچستان کامل اجرا و دچار بی توجهی و غفلت نمی شد چهره امروز استان متفاوت بود، اظهار داشت: باور و اهتمام جدی دولت مردمی اجرای کامل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است تا بتواند کاستی ها و عقب ماندگی های استان سیستان و بلوچستان را تا حد امکان جبران کند.

مخبر همچنین بر اهمیت اشتغالزا بودن برنامه ها و پروژه ها در طرح تحول استان سیستان و بلوچستان تاکید و تصریح کرد: باید تلاش شود پروژه ها با رویکرد اشتغال آفرینی به ویژه در شهرهای مرزی استان طراحی شود تا شاهد رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم در سطح استان و بخصوص مناطق مرزی باشیم.

وی سازمان برنامه و بودجه، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان خود را مکلف کرد در اسرع وقت و حداکثر تا پایان مهر طرح موجود را در زمانبندی سه ساله اصلاح و نهایی کنند به نحوی که همه ابعاد و جوانب این طرح نظیر ظرفیت های استان، منابع مالی و امکانات مورد نیاز در آن دیده شود و بتواند چهره استان را هم در بعد زیرساختها و هم در بعد رفاه اجتماعی مردم دگرگون کند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت استان و میزان پیشرفت فیزیکی طرح ها و مصوبات گذشته ارائه کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان در بخش شاخص های توسعه در جایگاه پایینی نسبت به متوسط کشوری قرار دارد و نیازمند اقدامات و برنامه ای ویژه جهت جبران عقب ماندگی ها است.

کد خبر: ۲۴۸٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha