۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تسریع در اعطای تسهیلات کشاورزی در نیمه دوم سال| کشاورزی کم آب بر با تکنولوژی های نوین ضرورت دارد
معاون ریاست جمهوری در گفتگو با بازار:

تسریع در اعطای تسهیلات کشاورزی در نیمه دوم سال| کشاورزی کم آب بر با تکنولوژی های نوین ضرورت دارد

معاون امور مناطق محروم ریاست با بیان اینکه اعطای تسهیلات در نیمه دوم سال سرعت می گیرد، گفت: برای سودده شدن کشاورزی باید فعالیت ها، به سمت کشت کم آب ترها و با تکنولوژی های دانش بنیان برود..

بازار؛ گروه کشاورزی: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی اصولا به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان امنیت غذایی کشور محسوب می شوند و لذا در مسیر تولید و برای پایدار ماندن تولید نیاز است که یکسری تسهیل گری ها برای آنها صورت بگیرد. با این وجود از جمله موارد و موانعی که پیش پای کشاورزان قرار دارد می توان به بالا بودن قیمت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و همچنین موانع بسیاری که در فرایند دریافت تسهیلات پیش روی دارند اشاره کرد. به این معنا که در حالی که از سوی مسئولان مربوطه تاکید می شود احیای واحدهای اقتصادی در روستاها در گروی اعطای تسهیلات است اما کشاورزان نسبت به پیچیده بودن فرایند دریافت تسهیلات و بالا بودن بهره های آنها گلایه دارند.

اعطای تسهیلات در شش ماهه دوم سرعت می گیرد

در این راستا امیر حسین مدنی معاون رئیس جمهور در گفتگو با بازار گفت: تسهیلات کشاورزی الان پرداخت می شود البته معمولا شش ماهه اول سال اعطای تسهیلات کند تر است آن هم به این دلیل که تا قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستور العمل ها اجرایی شود کمی زمان می برد. با این وجود در شش ماهه دوم با سرعت بیشتری انجام می شود.

مدنی افزود: با این وجود در این حوزه کاری که الان دولت باید انجام بدهد در بخش احیای واحدهایی که درحوزه های روستایی هستند شناسایی واحدها است که این شناسایی لزوما این نیست که مثلا اعلام کنند یک واحد تعطیل شده است. چون ممکن است بنا به دلایلی تعطیل شده باشد که اصلا امکان احیای آن وجود نداشته باشد به طوری که بر فرض ممکن است در یک جغرافیای اشتباه رقم خورده باشد. بنابراین در این حالت قائدتا قابل احیا نیست لذا باید آن به دارایی تبدیل شود و در اختیار تولید در بخش های دیگر قرار بگیرد. این کار با بانک جامعی که در نهضت احیای واحدهای اقتصادی صورت گرفته است، در حال رخ دادن است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص تقاضای فعالان این بخش در مورد دریافت تسهیلات ارزان قیمت نیز اظهار داشت: الان رقم های مختلفی در نرخ تسهیلات و هزینه هایی که فرد باید پرداخت کند وجود دارد. به طوری که از تسهیلات قرض الحسنه با بهره 4 و 6 درصد برای مشاغل خُرد داریم تا تسهیلاتی که با نرخ ۱۱ و ۱۲ درصد پرداخت می شود.

مدنی معاون رئیس جمهور: برای اینکه فعالیت های بخش کشاورزی سود ده باشد باید کشاورزی را به سمت کشاورزی کم آب بر با تکنولوژی هایی که در حوزه های دانش بنیان دنبال می شود، ببریم

مدنی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکی از دلایلی که در بخش کشاورزی سرمایه گذاری آن گونه که انتظار می رود نیست، سود ده نبودن فعالیت های کشاورزی است، چه باید کرد که این بخش سودده باشد و سرمایه گذاراران در این بخش بیشتر ورود کنند، نیز گفت: بحث سود ده نبودن کشاورزی دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه بحث مکان های محدودی که در حوزه کشاورزی داریم و طرحی که در اصلاح اراضی اتفاق افتاده یکی از اصلی ترین دلایلی است که کشاورزی را سودده نمی کند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که الان کشاورزی را اگر بخواهیم با همان روش های قدیمی و به صورت سنتی ادامه دهیم قطعا بهره ور و سود آور نیست. بنابراین برای اینکه فعالیت های بخش کشاورزی سود ده باشد باید کشاورزی را به سمت کشاورزی کم آب بر با تکنولوژی هایی که در حوزه های دانش بنیان دنبال می شود، ببریم.

کد خبر: ۲۴۸٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha