۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
احیای پنبه به یارانه مدون و مکفی نیازمند است
نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

احیای پنبه به یارانه مدون و مکفی نیازمند است

گرگان- نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به ضرورت افزایش اهتمام دولت در احیای پنبه در کشور گفت: احیای پنبه به یارانه مدون و مکفی نیازمند است.

به گزارش خبرنگار بازار، علی محمد چوپانی عصر شنبه در آیین جشن پنبه در گرگان اظهار کرد: برای احیای کشت پنبه در استان گلستان و سایر نقاط کشور نیازمند اهتمام بیشتر دولت در این حوزه هستیم و در وهله نخست باید یارانه‌های اختصاصی به این محصول افزایش یابد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: به عنوان مثال در اتحادیه اروپا به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به پنبه کاران یارانه پرداخت می‌شود و برای احیا و رونق دوباره پنبه در کشور و استان گلستان چاره‌ای به جز اختصاص یارانه‌های مکفی و مدون وجود ندارد.

چوپانی ادامه داد: صرف اختصاص یارانه برای کشت پنبه نمی‌تواند چاره ساز باشد بلکه باید واریز و اعطای این یارانه بر اساس یک برنامه‌ریزی حساب شده و دقیق انجام گیرد.

وی بیان کرد: استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین و همچنین بهره‌گیری از واریت‌های جدید و مقاوم در برابر خشکسالی و بیماری از دیگر پارامترهایی است که می‌تواند به احیای دوباره پنبه کمک کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: به عنوان مثال در کشور هلند با بهره‌گیری از واریته های جدید در محصول گوجه فرنگی، میزان تولید را به هزار و 200 تن در هکتار افزایش داده‌اند و با این رویکرد موفق شدند تا ۴۰ هزار هکتار از گل‌خانه های خود را به سایر محصولات اختصاص دهند.

وی گفت: یافتن چرایی کاهش کاشت پنبه دردی برای جامعه کنونی و آینده دوا نمی‌کند باید به فکر راهکاری باشیم که کشت پنبه را در آینده افزایش دهیم تا آیندگان از مواهب این محصول ارزشمند بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۲۴۷٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha