۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
چه خودروسازانی به ژنو قطر آمدند؟| مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه با حضور چینی ها
بازار گزارش می دهد؛

چه خودروسازانی به ژنو قطر آمدند؟| مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه با حضور چینی ها

روز گذشته نمایشگاه خودرو ژنو با حضور ۳۰ خودروساز در قطر پس از سه سال وقفه کار خود را آغاز کرد، در این رویداد تسلا و بی وای دی به عنوان لیدرهای بازار محصولات الکتریکی غایب هستند.

بازار؛ گروه خودرو: نمایشگاه خودرو ژنو بعد از سه سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، روز گذشته در مرکز همایش های دوحه که محل برگزاری نمایشگاه های قطر است، کار خود را شروع کرد. این نمایشگاه را می توان مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه معرفی کرد. در این نمایشگاه ۳۰ خودروساز با محصولات اسپرت، الکتریکی، هیبریدی و بنزینی حضور یافتند که از مهم ترین برندها می توان به گروه خودروسازی فولکس واگن، گروه خودروسازی تویوتاموتورز، شرکت خودروسازی لامبورگینی و شرکت خودروسازی مک لارن اشاره کرد.

چه خودروسازانی به ژنو قطر آمدند؟| مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه با حضور چینی ها

در سال ۲۰۲۱ کشور قطر با برگزار کنندگان نمایشگاه خودرویی ژنو یا همان GIMS قرار دادی ۱۰ ساله با قطر منعقد کردند که این رویداد ۱۱۸ ساله را هر دو سال یک بار از سال میلادی جاری، میزبانی کند

چرا ژنو در دوحه؟

در سال ۲۰۲۱ کشور قطر با برگزار کنندگان نمایشگاه خودرویی ژنو یا همان GIMS قرار دادی ۱۰ ساله با قطر منعقد کردند که این رویداد ۱۱۸ ساله را هر دو سال یک بار از سال میلادی جاری، میزبانی کند. از همین رو ساندرو مسکویتا، مدیر اجرایی نمایشگاه خودرویی ژنو در خصوص برگزاری این رویداد در قطر گفت: «این نخستین بار است که این نمایشگاه در خارج از شهر ژنو برگزار می شود، معتقدم GIMS برای گسترش فعالیت خود در خاورمیانه مشتاق است.»

باتوجه به اینکه قطر سال میلادی گذشته میزبان جام جهانی بود، اکنون میزبان مهم ترین رویداد صنعت خودرو دنیا است، سعد بن علی الخرجی معاون رئیس گردشگری قطر در خصوص برگزاری نمایشگاه خودترویی ژنو، گفت: «میزبانی مهم ترین نمایشگاه خودرویی در دنیا براساس چشم انداز استراتژیک کشور ما جهت تبدیل شدن به قطب گردشگری خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ است.» همزمان با شروع به کار GIMS مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک در پیست بین المللی لوسیل قطر از فردا برگزار می شود. به دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه های خودرویی پاریس و نیویورک طی سه سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شدند. به نظر می رسد که رویداد خودرویی قطر، منجربه برگزاری دوباره فیزیکی نمایشگاه های پاریس و نیویورک خواهد شد.

چه خودروسازانی به ژنو قطر آمدند؟| مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه با حضور چینی ها

براساس آمار منتشر شده شرکت جاتو دینامیک شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر و عربستان در سال میلادی گذشته ۲.۷۵ میلیون دستگاه خودرو جدید وارد کردند

فروش خودرو در خاورمیانه برابر آلمان

براساس آمار منتشر شده شرکت جاتو دینامیک شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر و عربستان در سال میلادی گذشته ۲.۷۵ میلیون دستگاه خودرو جدید وارد کردند. این مقدار بیشتر از آمار خودروهای عرضه شده در بازار آلمان است، ژرمن ها سال میلادی گذشته ۲.۶۵ میلیون دستگاه خودرو جدید به بازار خود عرضه کردند. نکته قابل توجه اینجاست که سال میلادی گذشته چینی ها رکورد عرضه خودرو با آمار ۲۰.۵۴ میلیون دستگاه را ثبت کردند.

باتوجه به اینکه قطر، عربستان و امارات متحده عربی اهداف و برنامه های در خصوص تغییر آب و هوا ارائه و به دنبال توسعه سبد انرژی هستند، در نمایشگاه خودرویی ژنو سه برند الکتریکی ساز را به نمایش گذاشتند. این مورد نشان از توجه ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به صنعت خودروسازی و محصولات برقی دارد. گفتنی است که کشورهای مذکور زیرساخت مناسب برای راه اندازی صنعت خودرو ندارند.

شرکت خودروسازی لوسید که مجموعه استارت آپ آمریکایی شناخته می شود، با سرمایه گذاری عربستان رشد یافته و بزودی خط تولید محصولات جدید این برند در «جده» افتتاح خواهد شد. این برند در نمایشگاه خودرویی ژنو از محصول جدید خود یعنی دریم ادیشن رونمایی کرد.

یکی از شرکت های جدید خودروسازی در این نمایشگاه، برند وینفست اتو بود. این خودروساز از کشور ویتنام به دوحه آمده است تا محصولات لوکس هیبریدی و الکتریکی خود را جهت رقابت با چینی ها و اروپایی ها به نمایش بگذارد. گروه خودروسازی چری با برندهای زیر مجموعه و گروه FAW از چین در این نمایشگاه حضور داشتند.

گروه خودروسازی مرسدس بنز، گروه خودروسازی فولکس واگن و شرکت خودروسازی لوسید با محصولات الکتریکی و لوکس خود جهت توسعه بازار هدف به نمایشگاه ژنو آمده بودند.

ماتیاس زیگلر، مدیرعامل فولکس واگن در خاورمیانه در خصوص برگزاری نمایشگاه خودرویی ژنو در دوحه، گفته است: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تعامل با مشتریان و دریافت نظرات آن ها است. خودروسازان آلمانی لیدر بازار خودرو این منطقه هستند و در آینده می توانند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.

چه خودروسازانی به ژنو قطر آمدند؟| مهم ترین رویداد خودرویی خاورمیانه با حضور چینی ها

شرکت خودروسازی تسلا و گروه خودروسازی بی وای دی که لیدرها بازار الکتریکی خودروها هستند، از حضور در نمایشگاه خودرویی ژنو امسال جای خالی دادند

تسلا و بی وای دی غایب

شرکت خودروسازی تسلا و گروه خودروسازی بی وای دی که لیدرها بازار الکتریکی خودروها هستند، از حضور در نمایشگاه خودرویی ژنو امسال جای خالی دادند. این دو غول بزرگ خودروساز برقی در دنیا به دلیل عدم محصول جدید و رقابت سخت با سایر برندها به ویژه لوسید، حضور نیافتند. رقابت برقی سازی در دنیا از چین به خاورمیانه رسیده است. با در نظر داشتن تحریم های اتحادیه اروپا در قبال خودروسازی چین، بزودی رقابت در این بازار سخت تر خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha