۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بی میلی به مسکن ملی؛  گلایه های کرمانی ها از تاخیر مسئولین در اجرایی شدن طرح
گزارش بازار؛

بی میلی به مسکن ملی؛ گلایه های کرمانی ها از تاخیر مسئولین در اجرایی شدن طرح

کرمان- تاخیر در اجرای طرح ملی مسکن باعث گلایه مندی کرمانی ها شده و مردم خواهان تحویل واحدهایشان در موعد مقرر هستند.

بازار؛ گروه استان ها: طولانی شدن فرآیند اجرای طرح نهضت ملی مسکن باعث گلایه مردم شده است این در حالیست که مسکن دغدغه همه مردم به ویژه قشر جوان است. زمان بندی پروژه بحث مهمی است و توقع مردم این است که در زمان اعلام شده واحدهایشان را تحویل بگیرند این در حالیست که شاهد تاخیر در این روند هستیم.

شهر کرمان بیشترین تعداد متقاضیان مسکن ملی را به در استان به خود اختصاص داده و به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی کندی روند طرح ملی مسکن نبود زمین به ویژه در شهر کرمان است.

یکسری زمین های بزرگ در محدوده شهر کرمان مربوط به دستگاه های دولتی است اما گفته می شود اغلب دستگاه های دولتی در خصوص واگذاری زمین برای ساخت مسکن همکاری لازم را نداشته اند.

رضا ابراهیمی از متقاضیان مسکن ملی به بازار گفت: تیر ماه سال گذشته برای طرح ملی مسکن در یکی از شرکت های سیرجان ثبت نام کردم و تا کنون ۲۴۰ میلیون واریز کرده ام. پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و فقط گودبرداری انجام شده است. در این شرایط اگر بخواهم انصراف بدهم ضرر کرده ام و اگر هم بخواهم در طرح باقی بمانم که مشخص نیست قراردادی که قرار بود دو ساله باشد با این وضعیت تا چه زمانی طول می کشد.

تایید نهایی ۴۸ هزار و ۹۸۳ نفر

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وعده ساخت چهار میلیون مسکن توسط دولت، اظهار کرد: برش استانی تولید مسکن در کرمان طی چهار سال ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ واحد ساختمانی است.

رضا حافظی در خصوص طرح ملی مسکن گفت: در استان کرمان طی دو سال اول ۲۰۱ هزار و ۱۲۳ نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۸ هزار و ۹۸۳ نفر تایید نهایی شده اند. ملزم هستیم برای افراد تایید شده تامین زمین و سپس ساخت و ساز مسکن را انجام دهیم.

تفاوت بین ۱۲۰ هزار نفر و ۴۸ هزار نفر افرادی هستند که هنوز اسناد و مدارکشان مبنی بر سابقه سکونت را ارائه نداده اند که با تکمیل مدارک تایید نهایی می شوند

وی در خصوص افراد تعیین تکلیف نشده بیان کرد: همه ۲۰۱ هزار نفری که برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت کرده اند، حائز شرایط لازم نبوده اند. از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر حائز شرایط بودند که ۴۸ هزار نفر آنها تایید نهایی شده اند. تفاوت بین ۱۲۰ هزار نفر و ۴۸ هزار نفر، افرادی هستند که هنوز اسناد و مدارکشان مبنی بر سابقه سکونت را ارائه نداده اند که با تکمیل مدارک تایید نهایی می شوند.

حافظی با بیان اینکه اکثر شهرهای استان کرمان دارای جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر هستند که بنیاد مسکن کارگزار در حوزه طرح نهضت ملی مسکن در این شهرهاست، افزود: بر این اساس اراضی تامین شده را در اختیار بنیاد مسکن قرار می دهیم و این نهاد بعد از آماده سازی، این اراضی را در اختیار مردم قرار می دهد؛ سپس مردم ساخت و ساز را انجام می دهند.

مشکل شهر کرمان چیست؟

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به آغاز آماده سازی اراضی در بسیاری از شهرهای استان کرمان گفت: البته در شهر کرمان مشکلی در تهیه نقشه های آماده سازی اراضی پیش آمد. در این زمینه بحث پهنه های سیلابی یا روان آب ها و سایر مباحث فنی به وجود آمد که مشاور این مسائل را در طرح هایش لحاظ کرد. به همین دلیل تهیه نقشه آماده سازی با تاخیر مواجه شد.

وی یکی دیگر از مسائل پیش آمده را قیمت آماده سازی اراضی عنوان کرد و افزود: برای آماده سازی اراضی باید از دو گروه مشخص استفاده شود. یکی از آنها این است که آماده سازی اراضی را باید مانند سایر طرح های عمرانی به مناقصه بگذاریم و پیمانکاران قیمت های پیشنهادیشان برای انجام کار را اعلام می کنند. پس از برگزاری مناقصه پیمانکار مشخص می شود. در زمینه طرح ملی مسکن برای افزایش سرعت کار و کاهش هزینه ها شش گروه از دستگاه های دولتی و نهادها به عنوان کارگزار انتخاب شده است که می توانند به صورت ترک تشریفات و خارج از فرآیند مناقصه کار را انجام دهند.

متاسفانه برای شهر کرمان چندین بار این فراخوان را به شش گروه کارگزار اعلام کردیم به واسطه تفاوت قیمتی که مبلغ ابلاغی آماده سازی با مبلغ برآورد این شش گروه داشت، هیچ کدام از این دستگاه ها ابراز تمایل رسمی و دقیقی برای انجام این کار نکردند

حافظی گفت: متاسفانه برای شهر کرمان چندین بار این فراخوان را به شش گروه کارگزار اعلام کردیم به واسطه تفاوت قیمتی که مبلغ ابلاغی آماده سازی با مبلغ برآورد این شش گروه داشت، هیچ کدام از این دستگاه ها ابراز تمایل رسمی و دقیقی برای انجام این کار نکردند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه در خصوص واگذاری زمین اظهار کرد: واگذاری اراضی که در شهرهای کوچک تحویل بنیاد مسکن شده اند، امکان پذیر است. اگر در شهرها هنوز واگذاری زمین به مردم انجام نشده قابل پی گیری است تا کار سرعت بگیرد و آغاز شود.

وی گفت: در شهرهای بزرگ و اصلی مانند کرمان و سیرجان در ابتدا باید آماده سازی زمین انجام شود. به دلیل اینکه ساخت و ساز به صورت انبوه سازی است و قرار نیست قطعه زمین به مردم تحویل دهیم و آنها کار ساخت و ساز را انجام دهند، در این موارد باید ابتدا آماده سازی اراضی انجام و کدهای ارتفاعی و موقعیت زمین ها مشخص شود تا زمین پروژه در اختیار گروه های سازنده قرار گیرد و ساخت و ساز آغاز شود.

حافظی در خصوص گلایه های مردم از طولانی شدن روند اجرای طرح ملی مسکن عنوان کرد: بسیاری از این تاخیرها بر می گردد به روندهایی که خارج از حوزه اداره کل راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در بحث آماده سازی اراضی با شهرداری ها، بنیاد مسکن یا سایر نهادهایی که می توانند کار آماده سازی را انجام دهند، وارد مذاکره شدیم؛ به دلیل تفاوت قیمتی که وجود دارد، هیچ کدام از آنها اظهار تمایل برای انجام کار نشان نداده اند. بر این اساس ما مجبور شدیم روند برگزاری مناقصه را انجام دهیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: شهرهای شهربابک و خرسند هم در همین شرایط هستند و ما مجبور شدیم که این شهرها را در روند مناقصه قرار دهیم. مناقصه یک مدت زمان قانونی برای انجام کار دارد که حدود یک تا یک ماه و نیم طول می کشد.

با پی گیری استاندار کرمان جلساتی در این خصوص با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برگزار شده تا کار در شهر کرمان از این طریق با سرعت بیشتری پیش رود

وی در خصوص شهر کرمان گفت: بعد از چندین مرتبه مذاکره با دستگاه های مختلف هنوز هیچ دستگاهی برای انجام کار اظهار تمایل نکرده است. با پی گیری استاندار کرمان جلساتی در این خصوص با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برگزار شده تا کار در شهر کرمان از این طریق با سرعت بیشتری پیش رود.

حافظی در خصوص نظارت بر شرکت های پیمانکار اظهار کرد: افراد در شرکت های تعاونی ثبت نام و مبلغی را به عنوان آورده شخصی پرداخت می کنند و مابقی هزینه های ساخت و ساز از طریق تسهیلات بانکی پرداخت می شود. چند مورد از این شرکت ها پیشرفت فیزیکی مطلوب و خوبی نداشته اند. پی گیریم که مشکل مردم حل و کار انجام شود.

وی گفت: نباید شخصی که هزینه کرده و مبلغی را پرداخت کرده است از چرخه ساخت و ساز مسکن خارج شود. مشکلات را پی گیری می کنیم و شرکت هایی که در این زمینه نتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند، باید پاسخگو باشند. چندین شرکت نتوانستند به تعهداتشان در موعد مقرر عمل کنند در این موارد شرکت را از طریق قانونی جا به جا کرده و از شرکت های توانمند دیگری برای این موضوع استفاده می کنیم.

افزایش قیمت و تاخیر در اجرا

حافظی با اشاره به اینکه پروژه های ساخت و ساز دارای یک زمان بندی مشخص هستند، افزود: این برنامه زمان بندی به یک سری پارامترها وابسته است که اگر همه آنها درست و به موقع انجام شود برنامه زمان بندی ساختمانی هم به موقع به اتمام می رسد.

وی یکی از عوامل موثر در ساخت و ساز را تورم و افزایش قیمت هایی دانست که به صورت ناگهانی به قسمت های مختلف مصالح ساختمانی یا انجام امور ساختمانی وارد می شود و افزود: این مساله یکی از معضلاتی است که برنامه ریزی های ساخت و ساز مسکن را بهم می زند و باعث تاخیر در انجام کار می شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در خصوص برنامه زمان بندی ساخت و سازها گفت: عموما برنامه زمان بندی برای ساختمان های یک تا سه طبقه (که اکثرا مردم ساخت و سازشان را انجام می دهند) بین ۱۸ تا ۲۰ ماه است. همچنین ساختمان های بیشتر از سه طبقه عموما بین ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان نیاز دارند. البته این زمان ها به شرط تامین منابع مالی و عدم وقوع مشکلات خاص است.

وی با اشاره به تحویل تعدادی از واحدها در هفته دولت به مردم اظهار کرد: همچنین در ۲۲ بهمن حجم عمده ای از ساختمان ها تحویل مردم می شود.

حافظی: در کرمان دو محدوده را برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته ایم که اراضی داخل محدوده شهر بوده و در واقع آخرین ذخیره های اراضی دولتی در داخل محدوده شهر هستند

حافظی در خصوص تامین زمین برای این طرح در شهر کرمان گفت: در کرمان دو محدوده را برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته ایم که اراضی داخل محدوده شهر بوده و در واقع آخرین ذخیره های اراضی دولتی در داخل محدوده شهر هستند.

ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در دو منطقه شهر کرمان

وی عنوان کرد: یک قسمت ۱۰۸ هکتار اراضی دولتی در میدان بیرم آباد واقع در ابتدای جاده قدیم ماهان است. ظرفیت ساخت ۹ هزار واحد مسکونی را دارد که نقشه های عملیات اجرایی آماده شده است و با انتخاب پیمانکار ساخت و ساز انجام می شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: همچنین ۵۸ هکتار زمین در جنب هنرستان کشاورزی کرمان است که نزدیک به شش هزار واحد مسکونی در این اراضی ساخته می شود.

وی اظهار گفت: در مجموع ۱۵ هزار واحد مسکونی در این دو محل پوشش داده می شود. بانک زمین دولت در محدوده شهر به این دو زمین خاتمه خواهد یافت. نیازمندیم اراضی را به محدوده شهر کرمان الحاق کنیم.

حافظی در خصوص تامین زیرساخت های لازم برای این اراضی گفت: طبق هماهنگی با دستگاه های خدمت رسان و طرح های پیشنهادی، قرار شده که تامین زیرساخت ها برای این اراضی انجام شود. مشکلی برای تامین زیرساخت در این دو منطقه وجود ندارد.

وی در خصوص چالش هایی که اضافه کردن وسعت شهر با توجه به پراکندگی کرمان به همراه دارد، گفت: یکی از دغدغه های مدیریت شهری و حوزه شهرسازی همین موضوع است که باید از گسترش پراکنده شهرها جلوگیری شود و بتوان این شهرها را در یک ساختار مشخص و مدونی شکل بگیرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: برای انجام این کار نیاز است که یا اراضی دولتی در داخل محدوده شهر وجود داشته باشد که دولت بتواند از بانک زمین استفاده کند. در خصوص شهر کرمان در سال های گذشته از بانک زمین استفاده شده است. حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار اراضی در شهرک مطهری کرمان در حدود یک و نیم دهه پیش برای طرح مسکن مهر استفاده شد. ساخت و سازها در این منطقه در قالب ساخت و سازهای انبوه و تعاونی ها و... انجام شد.

وی عنوان کرد: قسمت دیگر هم به این صورت است که اراضی اشخاصی وجود داشته باشد که راغب باشند با دولت در زمینه احداث مسکن همکاری کنند. برای ما هم مطلوب تر است که بتوانیم در محدوده فعلی شهر کرمان کار را پیش ببریم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: با پیگیری های انجام شده، با الحاق ۴۶۲ هکتار زمین در قالب مصوبات کمیسیون ماده ۵ برای اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی مسکن به اراضی شهرستان های این استان موافقت شد. بیشترین اراضی الحاقی این مدت با ۱۲۵ هکتار به شهر بافت، ۸۳ هکتار شهر بابک، ۷۳ هکتار به شهر بم، ۶۳ هکتار سیرجان، ۲۵ هکتار خورسند، ۲۲ هکتار ریگان و ۶۲هکتار به بلورد و ۹ هکتارکشکوئیه اختصاص دارد.

عدم همکاری بسیاری از دستگاه ها در خصوص واگذاری اراضی بلااستفاده برای مسکن

حافظی در خصوص استفاده از ظرفیت زمین های خالی دستگاه های دولتی واقع در محدوده شهر کرمان برای امر مسکن اظهار کرد: بحث ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن دقیقا به همین موضوع اشاره دارد که دستگاه های دولتی اراضی مازاد بر نیازشان را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا در راستای طرح نهضت ملی مسکن استفاده شوند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مکاتبات متعددی با دستگاه های مختلف اجرایی انجام داده ایم و درخواست کردیم که این قبیل اراضی را در اختیار بگذارند. چندین دستگاه این کار را انجام داده اند. زمین ۵۸ هکتاری هنرستان رضوان در راستای همین موضوع بوده است. این زمین در اختیار وزارت آموزش و پرورش بود طی تعامل و توافقی که صورت گرفت این زمین از آموزش و پرورش به طرح نهضت ملی مسکن انتقال یافت.

وی ادامه داد: اما بسیاری از دستگاه ها هستند که اراضی بزرگی را در اختیار دارند که بلااستفاده مانده است اما به دلایل مختلف می گویند که مورد نیازشان است و برای طرح مسکن در اختیار قرار نداده اند.

حافظی در خصوص هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای مسکونی طرح گفته شده اظهار کرد: بعد از آخرین قیمت ابلاغی طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ تا حدود دو ماه گذشته که جلسه شورای مسکن استان کرمان برگزار شد، قیمت ابلاغی جدیدی اعلام نشده است.

برای ساختمان های یک تا سه طبقه قیمت مصوب در شورای مسکن ۵ میلیون و ۹۵۰ تومان، ساختمان های بیش از چهار طبقه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت هر مترمربع است

وی گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی به ادارات کل در استان ها، مبنی بر اینکه در جلسات شورای مسکن، استان ها می توانند قیمت های جدید را تعیین و اعلام کنند جلسات متعددی با حضور استاندار و معاونانش برگزار شد؛ قیمت های استان های مجاور را اخذ کردیم. بعد از برآورد و نتیجه گیری از مجموع این قیمت ها، قیمت جدید را در استان کرمان تعیین کردیم بر این اساس برای ساختمان های یک تا سه طبقه قیمت مصوب در شورای مسکن پنج میلیون و ۹۵۰ تومان، ساختمان های بیش از چهار طبقه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت هر مترمربع است.

با توجه به اهمیت مسکن دار شدن و گلایه های مردم از طولانی شدن این روند، نیاز است کار با سرعت بیشتری انجام شود. رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید از سوی مسئولان مربوطه انجام و در این مسیر گام اساسی برداشته شود.

کد خبر: ۲۴۷٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین توکلی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      0 0
      سلام من از سال 99 ثبت نام کردم در شهر کرمان تا الان هم 140میلیون گرفتن واسه من زده فاز سه. الان معلوم نیست چه جوری قیمت چند چند طبقه و چند واحدی هستن هیچگونه اطلاع رسانی نمیکنن.. واقعا با این شرایط خانه دار شدن به عمر ما قد میده. خدا داند