۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
گرد و غبار فعالیت شهروندان مشهدی را مختل کرد| تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی
بازار گزارش می دهد؛

گرد و غبار فعالیت شهروندان مشهدی را مختل کرد| تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی

مشهد- پدیده گرد و غبار که از روز گذشته خراسان رضوی را فرا گرفته موجب شد تا روز پنجشنبه با تصمیم کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار ، فعالیت مراکز آموزشی و ورزشی تعطیل اعلام شود.

بازار؛ گروه استان ها: پدیده گرد و غبار از روز چهارشنبه استان خراسان رضوی را فرا گرفته و اگر چه بنا بر پیش بینی سازمان هواشناسی انتظار می رفت تابا بارش های پراکنده از غلظت آن کاسته شود اما با افزایش میزبان گرد و غبار در آخرین روز از هفته کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار با هدف مراقبت از سلامتی شهروندان تصمیم به تعطیلی مراکز ورزشی و آموزشی گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار خراسان رضوی، فعالیت آموزشی تمامی مراکز آموزشی و فعالیت های ورزشی مجموعه های ورزشی در روز پنج شنبه ۱۳ مهرماه در دو نوبت صبح و عصر در شهرستان مشهد تعطیل است.

خودداری از تردد های غیر ضروری

دبیر کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار خراسان رضوی در همین حال اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی و قوع پدیده گرد و غبارضروری است تا شهروندان علاوه بر رعایت حفاظت فردی و استفاده از ماسک با محدود کردن یا حذف ترددهای غیرضروری در سطح فضای باز و حتی تردد با وسیله نقلیه شخصی در پیشگیری از درگیر شدن با پیامدهای پدیده گرد و غبار همراهی کنند.

مهدی اله پور تاکید کرد: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و افراد دچار حساسیت‌های پوستی در سطح شهر به شدت توصیه می شود و آنان باید فعالیت های بدنی، پیاده روی، ورزش، خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به وقت دیگری موکول کنند.

وضعیت خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار بازار؛ سال گذشته خشک و کم بارش بود و امسال هم سال سومی است که در شرایط کم بارشی قرار داریم و متاسفانه کانون‌های گرد و غبار نیز افزایش یافته است.

در همین راستا بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نشان از شناسایی دست‌کم ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی حکایت دارد که تا پیش از این مطالعات، گمان می رفت شمار آنها تنها ۱۶ کانون با گستره یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد.

در نشیب و فراز مدیریت و کنترل کانون های گرد و غبار داخلی و وجود مشکلات متعدد در این حوزه، فعالیت ۲ کانون گرد و غبار خارجی شامل «قره قوم» در ترکمنستان و «هرات» در افغانستان نیز به عنوان دیگر سهامداران جدی آلودگی گاه و بی‌گاه هوای خراسان رضوی، از دیگر مشکلات این حوزه است.

درگیری خطه خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی با کاهش بارش ها و خشکسالی و در پی آن فرسایش آبی، بادی و خاکی، موجب از دست رفتن سالانه چندین میلیون تن خاک این استان می‌شود و این در شرایطی که پیش‌بینی ها از کاهش بارندگی ها در پاییز امسال حکایت دارد، به معنای خشکی بیشتر خاک و به هوا بلند شدن گرد و خاک بیشتر در پی وزش بادهای پاییزی و تشدید وضعیت موجود در حوزه فعالیت کانون های گرد و غبار استان است.

استان خراسان رضوی با ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را دربرگرفته است اما دارنده ۱۷ درصد بیابان‌های ایران است، اگرچه این استان دارنده رتبه نخست جنگل دست‌کاشت در کشور است اما منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک محسوب شده و ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم‌اینک ۵ و نیم میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی، یعنی ۴۸ درصد گستره این استان را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد و بنا بر اظهارات کارشناسان حدود ۳۰ درصد از وسعت استان متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است.

کد خبر: ۲۴۷٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha