۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
رنجباران در شهر لنجداران؛ ۲۵ درصد خانواده های بوشهری اجرای ابلاغیه سفر ملوانان را چشم انتظارند
گزارش بازار از بیم ها و امیدهای بندرنشینان؛

رنجباران در شهر لنجداران؛ ۲۵ درصد خانواده های بوشهری اجرای ابلاغیه سفر ملوانان را چشم انتظارند

بوشهر- تاخیر شش ماهه در انجام سفر لنجداران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشکلات اساسی برای معیشت مردم استان بوشهر به وجود آورده که علیرغم پیگیری ها و ابلاغیه جدید وزیر کشور، با بیم و امید همراه است.

بازار؛ گروه استان ها: استان بوشهر به دلیل قرار گرفتن در مرز دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ظرفیت استثنایی در حوزه دریامحور دارد و به ویژه در اقتصاد دریایی و تجارت و بازرگانی از طریق دریا، دارای جذابیت بالایی است.

کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی از دغدغه های اساسی مردم به ویژه بندرنشینان استان بوشهر است که به دلیل وضع قوانین خلق الساعه در سنوات گذشته، همواره مناقشات فراوانی بین دولت و ملوانان و تجار و بازرگانان وجود داشته است.

در دولت سیزدهم و همزمان با سفر اول رئیس جمهور به استان بوشهر، قول های مساعدی برای ساماندهی ته لنجی داده شد که البته در اجرای طرح و برقراری سفرها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گشایش چندان موفقیت آمیزی حاصل نشد.

ملوانان و لنجداران استان، همچنان سفر دوم سال ۱۴۰۱ را طلبکار هستند و موفق به این سفر نشده اند.

تعدادی از لنجداران و تجار و بازرگانان استان در گفت و گو با خبرنگار بازار، گلایه هایی از مسئولان استانی و کشوری در ارتباط با تاخیر بسیار زیاد سفر تجاری سال گذشته، مطرح و خواستار حل فوری این دغدغه شدند.

سفر دوم سال ۱۴۰۱ برای لنجداران هنوز محقق نشده است

مسعود دریانورد از لنجداران استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سفر دوم پارسال هنوز محقق نشده و این مساله به ضرر لنجداران است.

وی افزود: هر لنج، تعداد زیادی ملوان و جاشو و کارگر و آشپز و خدماتی دارد و اشتغال این افراد، ارتباط مستقیمی با تعداد سفرها و فعالیت های لنج ها دارد.

این لنجدار بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، قول های خوبی برای بهبود وضعیت لنجداران داده شد که البته هنوز این وعده ها عملیاتی نشده است.

دریانورد تصریح کرد: مسئولان استان، پای کار بوده و پیگیر هستند، لکن مشخص نیست چرا و به کدام دلیل، این همه معطلی صورت گرفته است.

وی خواستار توجه مسئولان استانی و کشوری به لنجداران و کالای ته لنجی شد.

عبدی کاظی از تجار و بازرگانان استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: برقراری سفر سال گذشته، مهم ترین خواسته ما از مسئولان در شرایط کنونی است و البته ایجاد نظم در سفرهای جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز داشت: معیشت بخش زیادی از مردم به خاطر این تاخیر در سفر، به خطر افتاده و جوانان بومی منتظر تصمیم مسئولان هستند.

لزوم برقراری سفرهای ته لنجی

بهادر کیوانی از لنجداران استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استاندار و رئیس جمهور، نسبت به برقراری سفرهای لنجداران باید ورود جدی کنند.

وی اضافه کرد: اگر این روند بهبود پیدا نکند، خیلی از شغل ها از بین می رود و معیشت مردم دچار مشکل اساسی می شود.

محمدی زاده: دستور وزیر کشور، به ستاد کالا و ارز ابلاغ شد تا مجوز سفر اول در اسرع وقت صادر شود

استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به پیگیری های متعدد برای برقراری سفر ملوانان اظهار داشت: تاکنون پیگیری ها و نشست های مهمی برای تداوم سفرها برگزار کرده ایم و با مقامات ارشد دولت نیز مذاکره شده است.

احمد محمدی زاده افزود: در نشست کارگروه ویژه مرز که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، نیز این خواسته ملوانان را مطرح کردم که وزیر نیز دستورات لازم را صادر کرد.

استاندار بوشهر بیان کرد: با دستور وزیر کشور، به ستاد کالا و ارز ابلاغ شد تا مجوز سفر اول در اسرع وقت صادر شود.

محمدی زاده بیان کرد: معیشت مردم از اولویت های اساسی مدیران استان به شمار می رود و هر گونه تلاشی برای بهبود وضعیت لنجداران انجام می دهیم.

وی یادآور شد: انجام سفر ملوانان، در ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری از منطقه، بسیار موثر است و برای تداوم این سفرها از تمام توان و ظرفیت موجود بهره می بریم.

پیشنهاد نشست مشترک استانداران ذینفع با وزیر کشور

رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: لنجداران استان از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به انجام سفر تجاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس نشده اند و ما پیگیر رفع این مشکل هستیم.

مهدی مهرانگیز افزود: پیشنهاد دادم که استانداران استان های ذینفع، نشست مشترکی با وزیر کشور و رئیس جمهور داشته باشند تا این مساله تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: دادگستری استان بوشهر، اهمیت زیادی به معیشت مرزنشینان می دهد و همه توان خود را به کار می گیریم تا بار دیگر شاهد رونق کسب و کار در این منطقه باشیم.

لنجداران مطمئن باشند سفر دوم به زودی محقق می شود

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: واردات کالای همراه ملوان از دیرباز در استان بوشهر انجام می شده و تاخیر ایجاد شده در سفر ملوانان باید رفع شود.

وی افزود: با پیگیری های مستمری که انجام دادیم، بحمدالله گشایشی حاصل شده و به زودی مجوز سفرها صادر می شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: معیشت بخش زیادی از مردم استان بوشهر به طور مستقیم و غیر مستقیم به کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی وابسته است و ضرورت دارد که این سفرها در موعد مقرر انجام شود.

جمیری تصریح کرد: لنجداران و ملوانان مطمئن باشند تا حصول نتیجه و انجام سفر، پیگیری و مطالبه گری انجام می شود.

گزدرازی: در سال جاری، لنجداران نتوانسته اند سفر سال گذشته را بروند که مشکلات معیشتی پیامد این موضوع است

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: تجار و بازرگانان استان همواره دغدغه مساله کالای ته لنجی را دارند که اخیرا با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی افزود: در سال جاری، لنجداران نتوانسته اند سفر سال گذشته را بروند که مشکلات معیشتی پیامد این موضوع است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطر نشان کرد: از رئیس جمهور و استاندار و نمایندگان مجلس می خواهیم به طور جدی و فوری ورود کرده و این موضوع را ساماندهی کنند.

معیشت ۲۵ درصد جمعیت استان بوشهر وابسته به ته لنجی است

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: معیشت بخش زیادی از جمعیت استان بوشهر معادل ۲۵ درصد خانوارهای استان به ته لنجی مرتبط است.

وی افزود: حل مساله کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی همواره مورد توجه و تاکید مدیریت ارشد استان قرار دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: با پیگیری استاندار و دستور وزیر کشور، به زودی ابلاغ سفر ملوانان امضا می شود و بخش زیادی از دغدغه ملوانان مرتفع می شود.

باستین تصریح کرد: با راه اندازی سفرهای ملوانان، علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال پایدار جوانان بومی نیز تثبیت می شود.

به نظر می رسد، پیگیری های مکرر مسئولان استان، نتیجه بخش بوده و تا پایان مهر ماه، سفر ملوانان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از سر گرفته می شود.

با توجه به اینکه معیشت حدود ۳۵۰ هزار نفر از مردم استان بوشهر به ته لنجی و کالای همراه ملوان وابسته است، انجام سفر موجی از شادی و نشاط در بین خانوارها ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۴۷٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha