۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰
گسترش کریدورهای تجاری_دریایی هند با روسیه با وجود مخالفت غرب؛ وقتی مسکو دل به دریاها می زند
بازار گزارش داد؛

گسترش کریدورهای تجاری_دریایی هند با روسیه با وجود مخالفت غرب؛ وقتی مسکو دل به دریاها می زند

با توجه به تخفیفهای کرملین در صادرات انرژی به هند، روابط تجاری دهلی نو و مسکو در آینده قابل پیش بینی گسترش خواهد یافت، در حالیکه مهم نیست که امریکا و اروپا تا چه اندازه این ترتیب را ناپسند می دانند.

بازار؛ گروه بین الملل: از زمانی که روسیه «عملیات نظامی ویژه» خود را علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، تهاجم آن با تحریم‌های تنبیهی فزاینده غرب همراه شد. این روند ارزش آن دسته از شرکا را افزایش داده است که هنوز مایل به تجارت با مسکو هستند. چین در صدر این فهرست و هند در رده دوم قرار دارد.

در این راستا، پکن و دهلی نو هر دو به دنبال جلوگیری از کند شدن اقتصاد جهانی در ادامه تجارت با روسیه هستند. هند که در حال حاضر بازار عمده ای برای صادرات تسلیحات و انرژی روسیه است، به دنبال گسترش گزینه های تجاری خود با روسیه است، حتی در شرایطی که سایر کشورها از تجارت با مسکو دور می شوند تا قرار گرفتن در معرض تحریم های ثانویه را محدود کنند.

توسعه یک کریدور دریایی جایگزین _کریدور دریایی شرقی_یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بین هند و روسیه در مجمع اخیر اقتصادی شرق (۱۰ تا ۱۳ سپتامبر) در ولادی وستوک بود. این کریدور، به عنوان یک مسیر جایگزین برای اتصال چنای ( کلان شهری در هند) در سواحل جنوب شرقی هند به شرق دور روسیه در نظر گرفته شده است. بر همین اساس، تخمین زده می شود که کریدور دریایی شرقی تقریباً ۵۶۰۰ مایل دریایی کار کند و انتظار می رود جدول زمانی ترانزیت بین بنادر هند و روسیه را تا ۱۶ روز کاهش دهد.

مجمع اقتصادی شرق توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. هدف اصلی آن حمایت از توسعه اقتصادی خاور دور روسیه و گسترش مشارکت مسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. ارتباط دریایی چنای_ولادی وستوک هم برای اولین بار در سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ولادی وستوک در سال ۲۰۱۹ رسمی شد.

مودی برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد و نشست سالانه دوجانبه روسیه و هند به این کشور سفر کرده بود. سارباناندا سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، پیش از عزیمت به ولادی‌ووستوک، اعلام کرد که روابط تاریخی بین هند و روسیه به اوج جدیدی رسیده است.او گفت که ما با هم کار کرده ایم تا یک مسیر تجاری جایگزین بین شهرهای بندری تاریخی ولادی وستوک در روسیه و چنای در هند ایجاد کنیم.

این وزیر هندی همچنین گفت: من معتقدم که در طول سفر و دیدارهایم با رهبری روسیه، ما می‌توانیم در این سرمایه‌گذاری مهم به غیر از تقویت همکاری‌های استراتژیک، تجاری و لجستیکی پیشرفت کنیم.

از طرفی، فقدان خطوط ترانزیتی مناسب دلیل اصلی محدودیت تجارت بین هند و روسیه است. طی چند سال گذشته، تجارت دوجانبه به طور متوسط سالانه حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است، در حالی که هند به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار صادرات روسیه به عنوان پوششی در برابر عدم اطمینان بیشتر در بازارهای مالی جهانی است.

مسیر دریایی چنای_ولادی وستوک در زمان اتحاد جماهیر شوروی در حال بهره برداری بود و اساساً برای امکان حمل و نقل سریع زغال کک که به آن زغال سنگ متالورژیک نیز می گویند، طراحی شده است

از طرف دیگر، این تجارت یک طرفه نیست. روسیه که از تحریم ها هوشمند شده است، مشتاق خرید حداقل ۵۰۰ محصول مختلف هندی، از جمله قطعات حیاتی برای اتومبیل، هواپیما و قطار است

ولادی وستوک بزرگترین بندر در سواحل اقیانوس آرام روسیه است. مسیر دریایی چنای_ولادی وستوک در زمان اتحاد جماهیر شوروی در حال بهره برداری بود و اساساً برای امکان حمل و نقل سریع زغال کک که به آن زغال سنگ متالورژیک نیز می گویند، طراحی شده است.

این موضوع در حال حاضر مناسب ترین گزینه برای گسترش حجم محموله از روسیه به اقیانوس هند است. مذاکرات در ولادی وستوک همچنین بر تسهیل افزایش حجم تجارت عبوری از راه دریایی شمال متمرکز بود. مسیر دریایی شمال ( یکی از راه‌های دریایی کشتی‌رانی و حمل و نقل است که به‌ طور رسمی توسط قوانین روسیه از دریای کارا به اقیانوس آرام به‌طور خاص در حال اجرا در امتداد ساحل قطبی روسیه از تنگه کارا بین تعریف شده‌است ، در آب‌های شمالگان و در منطقه انحصاری اقتصادی روسیه (EEZ) نهفته‌ است.) از مورمانسک آغاز می شود و کوتاه ترین مسیر برای ترانزیت بار بین اروپا و آسیا و اقیانوسیه در نظر گرفته می شود و به دلیل تغییرات آب و هوایی در تمام طول سال قابل کشتیرانی است.

تجارت قطب شمال روسیه و هند در حال حاضر قابل توجه است

تجارت قطب شمال روسیه و هند در حال حاضر قابل توجه است. در هفت ماه اول سال ۲۰۲۳، مورمانسک هشت میلیون تن محموله را جابجا کرده است که ۳۵ درصد آن را هند تشکیل می دهد. به گفته آندری دوتسنکو، معاون مدیر بندر تجاری مورمانسک، این محموله شامل «عمدتاً زغال سنگ» است که عازم سواحل شرقی هند است.

سونووال در نشان دادن علاقه جدی هند به گسترش تجارت در امتداد مسیر دریایی شمال، خاطرنشان کرد که مسکو و دهلی نو همچنین توافق کرده اند که دریانوردان هندی را در آب های قطب شمال در موسسه آموزش دریایی روسیه آموزش دهند. این مرکز مجهز به شبیه سازهای آموزشی است و در آماده سازی برای ناوبری در آب های قطبی تخصص دارد.

روابط تجاری بین دهلی نو و مسکو احتمالاً در آینده قابل پیش بینی تشدید خواهد شد، در حالی که مهم نیست که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تا چه اندازه این ترتیب را ناپسند می دانند

برای نمایش بیشتر علاقه هند به خاور دور روسیه، بحث های ولادی وستوک همچنین شامل پیشنهاد هند برای ساخت یخ شکن های غیرهسته ای در کارخانه های کشتی سازی آن بوده است. چنین ترتیبی در مسکو مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا صنعت کشتی‌سازی روسیه در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های غرب به شدت با مشکل مواجه شده است.

روابط عمیق هند با روسیه پیش از عملیات ویژه نظامی پوتین است. برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به تخفیف های کرملین در صادرات انرژی به هند، روابط تجاری بین دهلی نو و مسکو احتمالاً در آینده قابل پیش بینی تشدید خواهد شد، در حالی که مهم نیست که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تا چه اندازه این ترتیب را ناپسند می دانند.

توسعه بیشتر کریدور دریایی شرقی به هند امکان حضور در دریای چین جنوبی را می دهد که تقریباً تمام آن توسط چین ادعا شده است. با این حال، روابط بین پکن و دهلی نو بسیار دشوار است و به طور بالقوه ملاحظات سیاسی را به این پروژه اضافه می کند که ممکن است بسیار پرهزینه تر از اخم های ناپسند واشنگتن و بروکسل باشد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha