۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
وضعیت نامطلوب ذخیره آب ۱۶ سد مهم کشور با تداوم خشکسالی

وضعیت نامطلوب ذخیره آب ۱۶ سد مهم کشور با تداوم خشکسالی

میزان پرشدگی ۱۶ سد مهم تامین کننده آب شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی مهرماه ۱۴۰۲ تا ۸ مهر ۴۷ درصد بوده که نشان از مطلوب نبودن وضعیت بارشی و منابع کشور در سال‌های اخیر دارد.

به گزارش بازار، سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور۱۴۰۲ ) در حالی به پایان رسید که میزان بارش‌های این سال در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ ساله با کاهش ۱۴ درصدی همراه شده و این امر سبب شدمیزان پرشدگی مجموع سدهای کشور به ۴۷ درصد کاهش یابد.

گزارش های منتشره نیز نشان می دهد در هفته نخست سال آبی نیز بارش ها با کاهش ۵۷ درصدی همراه است.

پیش‌بینی اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز نشان از آن دارد که تا ۲۱ مهر بارندگی خوبی در انتظار منابع آبی کشورمان نیست و احتمال پرآب شدن مخازن سدها دور از انتظار به نظر می رسد.

گزارش جدید مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشورهم بیانگر آن است که از مجموع سدهای مهم آب و کشاورزی ۱۶ سد تا ۸ مهر با کاهش میزان پرشدگی آب روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سد دامغان در استان سمنان با هشت میلیون متر مکعب موجودی آب با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو شده است؛ البته میزان پرشدگی این سدهم از ابتدای سال آبی ۴۹ درصد است.

سد داریان در استان کرمانشاه با ۱۲۰ میلیون متر مکعب موجودی آب با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو شده است؛ البته میزان پرشدگی این سد هم تنها ۳۵ درصداست.

سد «استقلال» هرمزگان از ابتدای سال آبی جدید تا ۸ مهر ۸۰ میلیون مترمکعب آب داشته که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ میزان پرشدگی این سد۳۳ درصد بود.

موجودی آب در سد «آغ چای» آذربایجان غربی به رقم ۶۶ میلیون مترمکعب رسیده بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش دارد و میزان پرشدگی در حال حاضر این سد هم ۳۱ درصد است.

موجودی آب در سد «شیرین‌دره» خراسان شمالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مهر هم ۱۵ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سد شیرین دره اکنون ۲۷ درصد پرشدگی دارد.

سد «جیرفت» کرمان هم ۸۵ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد که میزان پرشدگی این سد به ۲۶ درصد رسیده است.

سد «نساء» استان کرمان هم با ۴۱ میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده و درصد پرشدگی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

سد «سرنی» در استان هرمزگان نیز اکنون ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل ۶۳ درصد کاهش داشته و درصد پرشدگی ۲۱ درصدی دارد.

سد «شمیل و نیان» در استان هرمزگان با ۱۸ میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته روبه‌رو شده و درصد پرشدگی فعلی این سد نیز ۱۹ درصد است.

سد «۱۵ خرداد» در حوضه آبریز قم رود هم فقط ۳۵ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش‌یافته است. میزان پرشدگی فعلی این سد نیز ۱۸ درصد است.

موجودی آب در مخزن سد «تنگوئیه» سیرجان کرمان از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مهر در حالی به رقم چهار میلیون مترمکعب رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی فعلی این سد ۱۰ درصد است.

سد ساوه در استان مرکزی با ۲۴ میلیون مترمکعب حجم مخزن، ۵۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد و درصد پرشدگی آن نیز ۹ درصد است.

سد «طرق» در خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مهر، سه میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد و میزان پرشدگی آن ۸ درصد است.

سد «دوستی» خراسان رضوی هم ۸۶ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد کاهش داشته و میزان پرشدگی آن به ۷ درصد رسید.

«چاه نیمه» ‌های سیستان و بلوچستان در مدت یاد شده ۵۳ میلیون مترمکعب موجودی آب دارند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد داشته و اکنون میزان پرشدگی این چاه نیمه‌ها به چهار درصد رسیده است.

حجم آب سد «وشمگیر، گلستان، بوستان» گلستان حدود ۵۸ درصد است که این سد خشک شده و هیچ آبی ندارد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha