۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
اجرای سیستم آبیاری هوشمند در کشور
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

اجرای سیستم آبیاری هوشمند در کشور

نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اجرای سیستم آبیاری هوشمند در کشور به عنوان آخرین تکنولوژی آبیاری خبر داد.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در یازدهمین جشنواره خوشه برتر در همدان، ارتقای راندمان آبیاری را اصلی‌ترین وظیفه این معاونت دانست و اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۲ پروژه‌های متعددی در حوزه آب و خاک اجرا می‌کنیم.

وی سیستم آبیاری نوین یا کم‌فشار را یکی از روش‌های ارتقای راندمان آبیاری برشمرد و گفت: در حال حاضر سیستم آبیاری هوشمند را اجرا می‌کنیم که ابزارهای دقیق و سنجه‌هایی روی زمین نصب می‌شود تا به طور دقیق مشخص کند گیاه چه زمانی و به چه مقدار آب نیاز دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سیستم آبیاری هوشمند را آخرین تکنولوژی آبیاری خواند و گفت: آبیاری زیرسطحی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آبیاری از دیگر اهداف جدی ما است.

وی ادامه داد: پروژه «از آبخیز تا جالیز» را نیز با همکاری سازمان منابع طبیعی دنبال می‌کنیم که طی آن در اراضی منابع طبیعی و مناطق پربارش عملیات آبخیزداری انجام و منابع آبی قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی در پایین‌دست تأمین و تقویت می‌شود و پروژه‌های آبی از جمله مرمت قنوات، لایروبی قنوات، احداث استخرها و کانال‌ها و مجموعه اقداماتی که در پایین دست اراضی کشاورزی انجام می‌شود را اجرا می‌کنیم.

نیازی‌شهرکی با بیان این که در استان همدان چهار پروژه «از آبخیز تا جالیز» در حال مطالعه است، افزود: در مجموع حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آب و خاک مصوب شده است.

اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز» و لایروبی قنوات در ملایر
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با موضوع رفع مشکلات حوزه کشاورزی در شهرستان ملایر مطرح کرد: طی این جلسه مصوبات خوبی از جمله اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز» برای ملایر تعریف کردیم و مقرر شد این پروژه‌ها مطالعه و اجرا شوند.

وی افزود: مقرر شد نخستین تخصیص استان، به قنات‌های این منطقه اختصاص یابد به طوری که از حدود ۶۲۰ قنات در شهرستان ملایر، قرار است حدود ۱۰ قنات ترمیم و لایروبی شود.

نیازی‌ ادامه داد: در حوزه تجهیز و نوسازی اراضی نیز چهار روستا در حال مطالعه است و پس از اتمام مطالعه، تأمین اعتبار شده و عملیات تجهیز انجام می‌شود.

وی از تصویب طرح آبیاری تحت فشار در ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: پروژه‌های خوبی برای این روستا و این منطقه پیش‌بینی شده است.

گفتنی است؛ یازدهمین جشنواره «خوشه برتر» با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، فرماندار ملایر و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی همزمان با هفته گردشگری در دره جهانی جوزان برگزار و از نشان جهانی انگور ملایر رونمایی شد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha