۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
خروج از رکود با تشکل منظم شورای گفتگوی معادن| حقوق دولتی در شرایط رکود معدنی بی معنی است
دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران مطرح کرد؛

خروج از رکود با تشکل منظم شورای گفتگوی معادن| حقوق دولتی در شرایط رکود معدنی بی معنی است

برای حل مشکلات حوزه معدن باید شورایی متشکل از اعضای مرکز پژوهش های مجلس، اتاق بازرگانی و کمیسیون مربوط به بخش معدن تشکیل شده و مشکلات این حوزه مورد بحث و گفت و گو قرار بگیرد.

بهناز صفری؛ بازار: چالش ها و مشکلات حوزه معادن به قدری زیادی است که چند سالی است این بخش را با چالش روبه رو کرده است. البته سال های قبل مرکز پژوهش های مجلس جلسات بیشتری با معدن داران داشتند و با مشکلاتشان آشنا بودند، اما چند سالی است این ارتباطات کمتر شده و همین مساله یکی از کمبودهای بخش معادن است.

بسیاری از کارشناسان حوزه معدن بر این اعتقاد هستند که، فعالان حوزه معدن باید به اتفاق مرکز پژوهش های مجلس، اتاق بازرگانی و کمیسیون مربوط به بخش معدن مشکلات و چالش های بخش معدن را برطرف کنند و جلسات منظمی در این زمینه داشته باشند.

به نظر می رسد یکی از بهترین راه کارها این است که شورای گفت و گویی برای حل مشکلات معدن تشکیل شود تا با چالش یابی مشکلات حوزه معدن حل و فصل شود. همچنین دولت هم باید در خصوص چالش ها با سایر گروه ها اتفاق نظر داشته باشد و در قوانین و بخشنامه نرمش نشان دهد تا بدین طریق مشکلات این حوزه حل و فصل شود.

دولت در برابر بخشنامه ها نرمش نشان می دهد

شهناز نوایی، دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران در گفت و گو با بازار در خصوص افزایش حقوق دولتی معادن بیان کرد: با توجه به این که حقوق دولتی مدتی است افزایش پیدا کرده است، عده ای می گویند حقوق دولتی به صورت الحساب باید پرداخت شود، درحالی که این میزان تا ۷ درصد هم افزایش یافته که برای بهره برداران مبالغ هنگفتی می شود.

وی افزود: مطلب قابل توجه این است که بهره برداران خیلی سریع باید حقوق دولتی را تسویه حساب کنند وگرنه مشمول قانون ۲۰ قانون می شوند. درنتیجه با این مشکلاتی که درحال حاضر در بخش معادن ایران وجود دارد افزایش حقوق دولتی خودش، یکی از معضلات بزرگی است که برای بهره برداران معادن ایجاد شده است.

نوایی خاطر نشان کرد: این مشکلات درحالی است که بهره برداران مشکل معارضین محلی، مشکلات مالی، چالش های محیط زیستی، گرفتاری در اخذ تسهیلات بانکی و مشکلات دیگری را سر راهشان دارند که هر کدام پروسه طولانی را نیازمند هستند. بخش نامه ها و شیوه نامه های دولتی برخی سازمان ها، مثل منابع طبیعی و محیط زیست هم مشکلات و چالش های دیگری است که برای بهره برداران و معدن داران وجود دارد.

عضو هیات مدیره شرکت فنی و مهندسی کاووش تاکید کرد: بنابراین با وجود مشکلات این چنینی، مساله افزایش حقوق دولتی هم مشکلات بهره برداران را چندین برابر کرده است. بهره برداران در وهه ی اول باید به درآمدزایی برسند تا بعدا بتوانند حقوق دولتی را پرداخت کنند.

او تصریح کرد: بهره برداران در زمینه حمل و نقل مواد معدنی، مشکلات کارگری، نبود زیرساخت ها لازم هم با معضلات فراوانی روبه رو هستند. وقتی حقوق دولتی هم چندبرابر شود، در اصل معادن فلج می شوند و انگیزه های فعالیت های معدنی کاهش می یابد.

وقتی کار معدن با رکود مواجه شود، پولی در نمی یاید که بخواهند حقوق دولتی را هم پرداخت کنند. بنابراین اول باید معادن از رکود خارج شوند و گردش مالی برایشان ایجاد شود، سپس بتوانند حقوق دولتی را پرداخت کنند

نوایی عنوان کرد: وقتی کار معدن با رکود مواجه شود، پولی در نمی یاید که بخواهند حقوق دولتی را هم پرداخت کنند. بنابراین اول باید معادن از رکود خارج شوند و گردش مالی برایشان ایجاد شود، سپس بتوانند حقوق دولتی را پرداخت کنند. ولی اگر درآمد معادن افزایش پیدا کند، قطعا پرداخت حقوق دولتی برایشان آسان خواهد شد.

دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران درخصوص رکود معادن خاطرنشان کرد: درحال حاضر اکثر معادن در رکود به سر می برند، الان معادن بسیار کمی وجود دارند که در شرایط خوبی به سر می برند و فروش خوبی دارند. متاسفانه شرایط به گونه ای است که بسیاری از معادن بزرگ اوضاع خوبی ندارند و حتی نمی توانند از پس مالیات های خودشان بر بیایند.

نوایی گفت: درحال حاضر به خاطر این که مواد معدنی در بازارهای جهانی رشد قیمتی خوبی ندارند رکود در این زمینه زیاد شده است. از سوی دیگر هم از نظر استخراج هزینه ها بسیار بالایی در بخش معادن وجود دارد، به همین دلیل قیمت تمام شده مواد معدنی بیشتر از قیمت فروش می شود. در نتیجه مواد معدنی در ایران و بازارهای جهانی از سود دهی کمی برخوردار هستند که تمامی این موارد باعث رکود معادن شده است.

او ادامه داد:ماده معدنی که با هزینه های فراوان از زیر زمین بیرون می آید یا از دل کوه کنده می شود اگر به فروش نرسد چه فایده ای خواهد داشت.

وی درمورد افزایش قیمت نرخ ارز عنوان کرد: البته نرخ ارز هم در مواردی تاثیر گذار است و ما مدتی است که اصلا شاهد افزایش نرخ ارز نبوده ایم و بیشتر مشکلات داخلی است که بر معادن تاثیر گذاشته است.

او تاکید کرد: قیمت قطعات، لوازم، تجهیزات معدنی نسبت به سال های قبل ۴۰ برابر افزایش یافته است که بار سنگینی بر دوش معدن داران وارد می کند.

دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران گفت: متاسفانه سوخت هم به سختی گیر می آید و حامل های انرژی به سختی پیدا می شود، مشکلات تجهیزات و تامین منابع مالی هم از جمله مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد. همچنین عدم وجود حاکمیت واحدی که در بخش دولتی معادن وجود دارد رکود این بخش را بیشتر کرده است.

وی تاکید کرد: بالا بودن عوارض گمرکی برای وارد کردن ماشین آلات از دیگر مشکلاتی است که بر پیکره معادن ضربه وارد کرده است. همچنین حذف عوارض صادراتی و مشکل تامین آب برای معادن که تمامی این ها چالش های بخش معدن محسوب می شود.

عضو هیات مدیره شرکت فنی و مهندسی کاووش در پاسخ به این سوال که مشکلات معادن باید از کجا شروع شود بیان کرد: اولین و بهترین کار این است فشارهایی که بر روی بهره برداران معادن وجود دارد برداشته شده و این فشارها کمتر شود. همچنین باید زیرساخت های معادن به زودی تجهیز شود و منابع مالی خوبی در اختیار معدن داران قرار بگیرد تا فشارها کمتر شود.

وی تاکید کرد: از موارد بسیار با اهمیت در این زمینه، جاده سازی برای معادن است تا حمل و نقل مواد معدنی به راحتی انجام شود.

نوایی تاکید کرد: کارشناسان حوزه معدن باید به اتفاق مرکز پژوهش های مجلس مشکلات و چالش های بخش معدن را برطرف کنند و به صورت جلسات منظم با اتاق بازرگانی و کمیسیون مربوط به بخش معدن در خصوص مشکلات صبحت کنند و در راستای حل چالش ها تلاش های لازم را داشته باشند. باید شورای گفتو گویی برای حل مشکلات معدن تشکیل شود تا با چالش یابی مشکلات حوزه معدن حل و فصل شود.

دولت هم باید در خصوص چالش ها با سایر گروه ها اتفاق نظر داشته باشد و در قوانین و بخشنامه نرمش نشان دهد تا بدین طریق مشکلات حل و فصل شود

دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران اظهار داشت: دولت هم باید در خصوص چالش ها با سایر گروه ها اتفاق نظر داشته باشد و در قوانین و بخشنامه نرمش نشان دهد تا بدین طریق مشکلات حل و فصل شود.

وی افزود: در کشوری که مورد تحریم قرار گرفته است هزار و یک مشکل دیگر هم وجود دارد، بنابراین باید برای خروج معادن از رکود تسهیلاتی در نظر گرفته شود و نرمش بیشتری با فعالان این بخش نشان داده شود تا شاهد رونق و شکوفایی بخش معادن ایران باشیم.

با توجه به این که یک کشور معدن خیز هستیم و مواد معدنی بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارد، ولی متاسفانه هنوز به درآمدزایی خوبی در بخش معادن نرسیده ایم و فاصله زیادی تا رسیدن به حد مطلوب وجود دارد

وی تاکید کرد: با توجه به این که یک کشور معدن خیز هستیم و مواد معدنی بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارد، ولی متاسفانه هنوز به درآمدزایی خوبی در بخش معادن نرسیده ایم و فاصله زیادی تا رسیدن به حد مطلوب وجود دارد.

دبیراتحادیه حفاران غیر نفتی ایران افزود: بخشی از مواد معدنی در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد، اما باید با مازاد مواد معدنی استخراج شده چه کنیم؟ بنابراین یکی از بخش هایی که باید در این حوزه تقویت شود بخش صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی است.

عضو هیات مدیره شرکت فنی و مهندسی کاووش بیان کرد: درحال حاضر مشکلات زیادی جلوی پای صادرکنندگان وجود دارد از جمله این که به آنها گفته می شود، چرا مواد معدنی مورد فرآوری قرار نمی گیرند. باید ببینیم تکمیل ارزش افزوده بخش فرآوری کجاست؟ بحث های مختلف و عقاید گوناگونی در این زمینه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. باید دید کارشناسی دقیقی در این زمینه وجود داشته باشد. این در حالی است که از کارشناسان واقعی استفاده نمی شود. فکر می کنند معادن می توانند گلیم خودشان را از آب بکشند بیرون درحالی که اصلا این گونه نیست.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha