۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
امروز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب می شود| واردات تعداد خودروهای فرسوده را کاهش می دهد
عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در گفت و گو با بازار؛

امروز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب می شود| واردات تعداد خودروهای فرسوده را کاهش می دهد

رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی به «بازار» گفت: یکشنبه هفته جاری آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر جهت تصویب به هیئت دولت ارسال و امروز این موضوع نهایی خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری در خصوص عدم واردات خودروهای کارکرده به گمرکات کشور از سوی رئیس کل گمرک ایران مطرح شد. این موضوع منجربه توجه بیشتر فعالان واردات خودرو به آیین نامه اجرایی محصولات کارکرده شد. محصولاتی که اگر به بازار کشور راه یابند، علاوه بر متعادل سازی قیمت منجربه خروج خودروهای فرسوده از خیابان ها و جاده های کشور نیز خواهد شد، برای بررسی این موضوع با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* به تازگی رئیس کل گمرک ایران از عدم واردات خودروهای کارکرده خبر داده است، آیین نامه واردات این محصولات چه زمانی به تصویب دولت می رسد؟

مدیر گمرکات کشور لز عدم ورود خودروهای کارکرده خبر داده بود و عده ای نیز این موضوع را به خودروهای صفر کیلومتر تعمیم دادند. یکشنبه هفته جاری آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر جهت تصویب به هیات دولت ارسال شد. پیش بینی ما این است که امروز آیین نامه مذکور نهایی و تصویب شود.

* جهت واردات خودروهای کارکرده به کشور در قانون به تیراژ آن اشاره شده است؟

خیر، عددی را جهت واردات این محصولات در نظر نگرفتیم، باتوجه به اینکه موفق شدیم مسئولان امر را راضی به واردات خودروهای کارکرده با منشا ارز خارجی کنیم، روند واردات این محصولات به شدت تسهیل و تسریع می یابد. باتوجه به اینکه در واردات خودروهای صفر کیلومتر این چالش ها رفع شد، تصور دارم اگر دولت اراده قوی نسبت به روند واردات خودروهای دست دوم داشته باشد، فرآیند آن تسریع خواهد یافت.

امروز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب می شود| واردات تعداد خودروهای فرسوده را کاهش می دهد

دلیل اصلی افزایش خودروهای فرسوده افت قدرت خرید مشتریان در بازار بود

* به نظر شما با واردات خودروهای دست دوم از حجم خودروهای فرسوده در خیابان ها کاسته می شود؟

طبق قانون به ازای واردات یک دستگاه خودرو به بازار کشور باید سه خودرو فرسوده از رده خارج شود. دلیل اصلی افزایش خودروهای فرسوده افت قدرت خرید مشتریان در بازار بود. معتقدم با ورود خودروهای کارکرده و تعجیل در این امر، سرعت خروج محصولات فرسوده از بازار و خیابان ها افزایش می یابد. باتوجه به اینکه واردات خودروهای کارکرده الحاق به قانون است و فرآیند قانونی واردات خودروهای صفر کیلومتر سپری شده، انتظار داریم واردات این محصولات تسریع یابد. البته عده ای در این میان نیز نهایت تلاش خود را جهت سنگ اندازی به کار گرفتند.

متاسفانه عده ای با لابیگری مانع از واردات خودروهای مجهز به موتورهای با حجم بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی با بهانه مصرف سوخت بالا شدند

* به عنوان سوال پایانی، در قانون واردات خودروهای کارکرده محدودیت برای این محصولات تعیین شده است؟

در قانونی که برای واردات خودروهای دست دوم تصویب شد، محدودیت ارزی، تیراژی یا حجم موتوری درج نشد. متاسفانه عده ای با لابیگری مانع از واردات خودروهای مجهز به موتورهای با حجم بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی با بهانه مصرف سوخت بالا شدند. البته آیین نامه اجرایی واردات قانون نیست و می تواند تغییر کند.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهرام IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      بیشتر جلوی رانت وفساد ودزدی شرکتهی خودروساز وودلال هایش را خواهد گرفت