۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
سیاست‌های ضدتحریم دولت سیزدهم موفق بود| پیامدهای مثبت برای فعالان اقتصادی
قائم مقام سابق وزیر صمت:

سیاست‌های ضدتحریم دولت سیزدهم موفق بود| پیامدهای مثبت برای فعالان اقتصادی

مفتح، قائم مقام سابق وزیر صمت گفت: پیوستن به پیمان‌های بزرگ جهانی مثل بریکس می‌تواند برای ایران، نوعی تحریم شکنی تلقی شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد صادق مفتح در خصوص تاثیر عضویت رسمی ایران در گروه بریکس و سازمان شانگهای بر تجارت و فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی و بهبود روابط دیپلماسی گفت: در شرایط کنونی ایران و با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب، تفاهم نامه‌های بین المللی و پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند در بی‌اثر کردن تحریم‌ها بسیار موثر واقع شود. بی تردید همین شرایط که نوعی تحریم شکنی برای کشورمان تلقی خواهد شد، برای فعالان اقتصادی و صنعتی پیامدهای مثبت بسیاری به دنبال دارد؛ چرا که می‌توانند با برطرف کردن بخش بزرگی از مشکلات معمول سال‌های اخیر، فعالیت تولیدی و صنعتی خود را توسعه دهند.

وی با تاکید بر اینکه با پیوستن ایران به پیمان‌های مهم و بزرگ منطقه‌ای و جهانی می‌توان روش‌های دور زدن تحریم را گسترش و بهبود داد، گفت: قطعا این موضوع یکی از تبعات مثبت در اقتصاد کشور محسوب می‌شود چراکه غرب و متحدانش همواره قصد داشته و دارند تا ما را منزوی کرده و مبادلات تجاری ایران را به حداقل برسانند، اما خوشبختانه کشورمان با راهکارهای مختلف اجازه نداده تا این کشورهای متخاصم به اهدافشان دست یابند.

قائم مقام پیشین وزیر صمت با اشاره به عضوبت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پیمان شانگ‌های و همچنین بریکس افزود: با نام بردن از این پیمان‌های بین المللی مهم و بزرگ می‌توان اثبات کرد که دولت سیزدهم با اجرای سیاست ضدتحریم پیش می‌رود و در آن نیز موفق عمل کرده است. به عنوان مثال می‌توان به نتیجه نهایی در عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد که نتایج بسیار خوبی را برای ما داشت و به اقتصاد ایران کمک شایانی کرد.

مفتح افزود: فراموش نمی‌کنیم که در نخستین روزهای پیوستن ایران به پیمان اوراسیا بسیاری از کارشناسان و منتقدان، نظر مثبتی به آن اتفاق نداشتند، اما رفته رفته با افزایش صادرات و واردات با کشورهای عضو اوراسیا، همان منتقدان تاثیر این مساله را دیدند و با آن همسو شدند. بی تردید در خصوص پیوستن ایران به بریکس شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود. به هر حال باید به نظر دیگران احترام گذاشت، اما شکی نیست آن دسته از منتقدان نیز به زودی با دیدن تاثیرات مثبت پیوستن به پیمان‌های بین المللی نظرشان تغییر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha