۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
طلای ارزان خریدار ندارد! | تداوم کاهش قیمت طلا در پی افت انس جهانی و ثبات نرخ ارز
گزارش « بازار» از وضعیت نرخ سکه، طلا و ارز

طلای ارزان خریدار ندارد! | تداوم کاهش قیمت طلا در پی افت انس جهانی و ثبات نرخ ارز

با وجودی که بهای طلا و سکه در پی افت نرخ انس جهانی و ثبات قیمت ارز کاهشی شده است اما معامله در این بازار چون گذشته رونق چندانی ندارد و مردم برای خرید، همچنان منتظر افت بیشتر قیمت ها هستند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با افزایش نرخ ارز و نوسان انس جهانی در یکسال گذشته، قیمت طلا و سکه نیز متاثر از قیمت این بازارها روندی افزایشی به خود گرفت تا جایی که در مقاطعی از سال نرخ دلار به بیش از ۵۸ هزار تومان رسید و بدنبال آن سکه نیز از مرز ۳۳ میلیون تومان عبور کرد.

افزایش قیمتی که باعث شده بود خیلی ها حتی در شرایطی که قیمت ها در بازار روندی افزایشی را می پیمودند، اقدام به خرید چنین کالاهایی کنند، چرا که نرخ ها بر مدار رشد قرار گرفته بودند و هر روز رقم جدیدی را به ثبت می رساندند، در چنین شرایطی بانک مرکزی با اجرای برنامه های اصولی، بازار طلا و ارز را سامان بخشد و مانع از رشد بی منطق و غیر واقعی قیمت این کالاها در بازار شد، به طوری که طی چند ماه نرخ دلار روندی نزولی را در پیش گرفت و به زیر ۵۰ هزار تومان سقوط کرد، همچنین قیمت سکه نیز که به صورت حبابی افزایش یافته بود کاهشی شد و به مرز ۲۶ میلیون تومان آمد.

با نزولی شدن قیمت ارز و ثبات نرخ آن در بازار، سایر بازرهای وابسته به تعین نرخ ارز نیز متاثر از چنین روندی در سراشیبی قیمت قرار گرفتند. این موضوع در کنار رکود بازارهای سرمایه گذاری نظیر مسکن، خودرو، بورس و ... هم تا حدی زمینه ساز توقف رشد نرخ ها شد تا قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز مسیر نزولی را در پیش گیرند.

سری افرادی که طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند علاوه بر استفاده از آن به عنوان فلزی گرانبها، زینتی و ارزشمند، پس از گذشت چند سال و در صورت فروش آن سود قابل توجهی را کسب می کنند

سودی آوری مناسب از طلا با خرید این کالا در شرایط کاهش قیمت

البته طلا و سکه به دلایل مختلف دارای مشتریان فراوانی است چرا که هر کسی به اندازه توان و وسع مالی یا میزان پس انداز و درآمدی که دارند به راحتی می تواند در چنین بازاری سرمایه گذاری کند، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که کسب سود در این بازار نیازمند گذشت زمان است و در کوتاه مدت عایده ای را نصیب سرمایه گذاران نخواهد کرد.

از طرفی نیز مشتریان طلا و سکه چنین کالاهایی را به عنوان کالایی مطمئن و بی دغدغه انتخاب می کنند و از آنجایی که ورود به بازار طلا را نسبت به دیگر بازارهای سرمایه گذاری کم ریسک می دانند، بنابراین هم سرمایه گذاران خرد و هم کلان با دید مثبتی به این بازار می اندیشند.

بازاری که از دیر باز مورد توجه همه بوده است و سری افرادی که طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند علاوه بر استفاده از آن به عنوان فلزی گرانبها، زینتی و ارزشمند، پس از گذشت چند سال و در صورت فروش آن سود قابل توجهی را کسب می کنند.

کارشناسان بازار طلا تاکید دارند؛ چون قیمت طلا و سکه ناشی از نوسانات قیمتی انس جهانی و بهای ارز در داخل است، بنا براین سرمایه گذاران خرد و کلان بایستی زمانی که قیمت ارز را در بازار نزولی است و قیمت طلا و سکه نیز کاهش می شود اقدام به خرید کنند.

معمولا طبق روال هر ساله با پایان ماههای محرم و صفر انتظار این است با برگزاری مراسمات عقد و عروسی، جشن و اعیاد، بازار داد و ستد طلا نیز پس از بی رقمی و سردی، رونق گیرد، اما هم اکنون حتی با وجود افت قیمت ها معامله چندانی در این بازار انجام نمی شود

بازار سرد داد و ستد طلا و سکه

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفتگویی با خبرگزری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه گفت: معمولا طبق روال هر ساله با پایان ماههای محرم و صفر انتظار این است با برگزاری مراسمات عقد و عروسی، جشن و اعیاد، بازار داد و ستد طلا نیز پس از بی رقمی و سردی، رونق گیرد، ولی با وجودی که حتی قیمت انس جهانی طلا طی یکی دو هفته اخیر روندی کاهشی را سپری می کند و نرخ طلا و سکه نیز متاثر از چنین موضوعی در بازار کاهشی شده است اما معامله چندانی در این بازار انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه برخلاف سالهای گذشته این روزها تقاضایی برای خرید طلا و سکه در بازار به چشم نمی خورد، اظهار داشت: عواملی چون تعطیلات چند روزه در هفته های گذشته، ثبات نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است تا همچنان شاهد سردی بازار و افت معاملات شویم. معاملاتی که به نظر می رسد با توجه به کاهش مستمر نرخ انس جهانی و تاثیر گذاری آن بر کاهش قیمت طلا بایستی بازار در چنین مواقعی مملو از خریدار باشد اما اینگونه نیست، چرا که با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، سکه و طلا در بازار خریداران این کالای سرمایه ای و زینتی نیز انگار منتظر کاهش بیشتر قیمت ها در چنین بازاری هستند.

نکته قابل توجه این است که طی ۱۰ روز گذشته انس جهانی طلا بیش از ۱۰۰ دلار افت کرده است، کاهش قیمتی که نرخ این کالا را در بازار داخلی نزولی کرده است اما با وجود کاهش قیمت طلا و سکه جاذبه چندانی از سوی سرمایه گذاران برای خرید طلا و سکه مشاهده نمی شود

کاهش بیش از ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی فقط طی ۱۰ روز

این فعال بازار طلا در ادامه اظهار داشت: پس از افزایش قیمت ها در بازار طلا در ماههای ابتدایی سال اما مدتهاست قیمت طلا تا حدودی شرایط با ثباتی را سپری می کند، نکته قابل توجه این است که طی ۱۰ روز گذشته انس جهانی طلا بیش از ۱۰۰ دلار افت کرده است، کاهش قیمتی که نرخ این کالا را در بازار داخلی نزولی کرده است اما با وجود کاهش قیمت طلا و سکه جاذبه چندانی از سوی سرمایه گذاران برای خرید طلا و سکه مشاهده نمی شود این بدان معناست که انگیزه سرمایه گذاران تا حدی از دست رفته است.

کشتی آرای به ایجاد رکود و سردی معاملات در دیگر بازارهای سرمایه گذاری چون مسکن، خودرو، بورس و...اشاره کرد و اظهارداشت: به نظر می رسد رکود هم اکنون همه بازارهای سرمایه گذاری کشور را در برگرفته است، به طور مثال معاملات در بازار خودرو در پی ثبت نام خودرو ها همچنین وعده مسئولان در واردات این کالا، سرد شده است، وضعیت مسکن نیز به دلیل اجرای برنامه های تولید و تاکید بر افت قیمت آن به این شکل می باشد در چنین شرایطی است که بازار طلا نیز هم اکنون شرایط آرامی را سپری می کند و داد و ستدها حتی با اتمام ماههای محرم و صفر همچنین کاهش قیمت طلا و افت حباب سکه چون سالهای گذشته گرم نیست، هر چند سکه هنوز حدود ۵ میلیون تومان حباب دارد.

قیمت طلای ۱۸عیار متاثر از افت انس جهانی و ثبات قیمت ارز هم اکنون هر گرم ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است

سکه ۲۷ میلیونی، هر گرم طلا ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تومان

بنا به این گزارش، روند کاهش قیمت ها در بازار طلا در پی افت نرخ انس جهانی ادامه دارد چرا که امروز نیز قیمت انس جهانی کاهشی بود، آنطور که بهای هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۸۲۲ دلار و ۸۸ سنت رسیده است، کاهش قیمتی که در پی افزایش ارزش دلار و سود اوراق بهره قرضه خزانه داری آمریکا به دنبال بالا رفتن احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی این کشور، قیمت طلا را به پایین‌ترین رقم طی ۷ ماه گذشته رسانده است.

در بازار داخلی نیز قیمت طلای ۱۸عیار متاثر از افت انس جهانی و ثبات قیمت ارز هم اکنون هر گرم ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان همچنین قیمت سکه طرح قدیم ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۹ میلیون و ۹۰۰ و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است، در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا ۴۱ هزار و ۲۰۳ تومان بوده و دلار آزاد ۴۹ هزار ۴۵۰ تومان است.

کد خبر: ۲۴۷٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha