۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
صفر تا ۱۰۰ احیای سیمان بیارجمند | ورود شستا و سیمان تامین گره گشا بود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صفر تا ۱۰۰ احیای سیمان بیارجمند | ورود شستا و سیمان تامین گره گشا بود

شاهرود- شرکت سیمان بیارجمند ۱۶ سال نیمه تمام رها شده است حالا اما ورود شستا و هلدینگ های سرمایه گذاری سیمانی دیگر امید را برای احیای این مجموعه در دل ۳۸ هزار سهام دار زنده کرده است.

بازار، گروه استان ها: سیمان بیارجمند یکی از پروژه های نیمه تمام صنعتی استان سمنان است که ۱۶ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد اما هرگز به نتیجه نرسید. این شرکت سیمان دارای ۳۸ هزار سهام دار است که سال های سال طلاها و دارایی شان را فروخته و در این شرکت سرمایه گذاری کردند اما هیچ اتفاقی برای سرمایه های مردمی رخ نداده است.

حالا اما با ورود مسئولان استانی و شهرستانی به سیمان بیارجمند، به نظر می رسد که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. طی یک سال اخیر شستا به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ های مالی کشور، به سیمان بیارجمند ورود کرده و حتی ترکیب چهره هیئت رئیسه و مدیریت سیمان را نیز تغییر داده است.

همین اتفاقات امیدها را برای احیای دوباره این کارخانه زنده کرده است چرا که سهام داران شاهد هستند که مجمع عمومی این شرکت بالاخره بعد از شش سال برگزار شد و اتفاقات خوبی نیز در حال برگزاری است موضوع دیگری که امیدهای مردم را درباره این طرح نیمه تمام زنده کرده تغییر کاربری این کارخانه از سیمان خاکستری به سیمان سفید است موضوعی که از همان اول باید انجام می شد اما مسئولان سابق با لجاجت خاصی بر روی ایده اشتباه خود ایستاده بودند و لذا سال های سال سرمایه های مردمی را به بیراهه بردند.

در گفتگو با محمدرضا بازوی مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود و کسی که موقتاً تا راه اندازی سیمان بیارجمند مجری پیگیری ها و اجرای امور مرتبط با سیمان بیارجمند است، به گفتگو نشستیم تا از نزدیک در جریان اتفاقات رخ داده در این شرکت عجیب و غریب قرار بگیریم.


* احیای سیمان بیارجمند از کجا آغاز شد؟ و شما به عنوان مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود در آنجا چه اقداماتی انجام می دهید؟

پروژه بیارجمند بیش از یک دهه نیمه کاره رها شده است لذا تلاش شد که به این طرح ورود داشته باشیم در نتیجه سیمان شاهرود پایلوت اجرای طرح سیمان بیارجمند تا زمان راه اندازی شده است به عبارت دیگر ما طرح را کمک می کنیم تا راه اندازی صورت گیرد مجمع برگزار شود و در نهایت شرکت سرپا شود از این بابت است که سیمان شاهرود هم اکنون مسئولیت اجرای سیمان بیارجمند را نیز دارد.

نخستین اقدامی که باید صورت می گرفت این بود که ما بتوانیم مجامع را برگزار کنیم که این مهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ انجام و مدیریت سیمان بیارجمند هم تغییر کرد

اما شروع ورود به پروژه بیارجمند حدوداً قبل از سفر رئیس جمهور (حجت الاسلام رئیسی) به استان سمنان نشست های متعددی برگزار شد تا بتوانیم این طرح را احیا کنیم همان زمان صولت مرتضوی (معاونت وقت رئیس جمهور) نیز به شاهرود آمد و با عبدالملکی وزیر سابق تعاون رفاه و امور اجتماعی نیز به واسطه شستا، نشست هایی برگزار کردیم تا راهکاری برای احیای سیمان بیارجمند بیابیم.

صفر تا ۱۰۰ احیای سیمان بیارجمند | ورود شستا و سیمان تامین گره گشا بود

* نتیجه همان پیگیری ها ورود شستا بود؟

بله؛با پیگیری هایی که انجام شد شستا به سیمان بیارجمند ورود کرد اما ورود شستا به راحتی هم نبود چرا که علیرغم دستور وزیر با آن شرایطی که سیمان بیارجمند داشت و نوع سرمایه گذاری که انجام شده بود، رغبتی برای شستا نمی گذاشت و حتی شاید برای آنان توجیه هم نداشت زیرا به هر صورت ۱۶ سال پیش کارخانه سیمان بیارجمند ساخته شده بود و هنور راه اندازی نشده بود و حتی دورنمایی هم نداشت.

جالب است بدانید که شستا در گزارش هایی که خودش برآورد کرده بود هم اعلام داشت که این طرح توجیهی برای ورود ندارد اما بازهم دست از پیگیری برنداشتیم بنابراین شستا هولدینگ سیمان تامین را مامور کرد تا کارشناسان آنها نیز به سیمان بیارجمند ورود کنند تا شاید راهی برای احیای این کارخانه پیدا شود در نتیجه کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اصلا سیمان خاکستری نباید در این کارخانه تولید شود زیرا توجیه اقتصادی ندارد لذا پیشنهاد شد که این کارخانه سیمان سفید تولید کند زیرا در شرق کشور حداقل ۱۰ کارخانه سیمان داریم که جمعیت هم آنقدر زیاد نیست.

در منطقه ای که در شاهرود، سبزوار، جوین، قائن، تربت، بجنورد و ... هستند کسی از بیارجمند دیگر خرید نمی کند. در مذاکرات مقرر شد که اگر سیمان سفید ملاک قرار گیرد، سرمایه گذاری انجام شود خوشبختانه همین موضوع پیگیری شد.

جلسات متعددی از سوی علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس با شستا، سیمان تامین و ... گذاشته شد و قانع شدند که طرح شروع شود اما شرایط در این کارخانه مانند یک ماراتن دشوار بود زیرا از همین ابتدا سرمایه گذاری در این کارخانه توجیه نداشت و تبدیل آن به سیمان سفید یک پروسه عظیمی می طلبید.

* درباره مجمع هم بگویید

از سوی دیگر مشکلات بیارجمند فقط ساخت و توجیه اقتصادی نیست بلکه از سال ۹۶ این شرکت حتی یک مجمع برگزار نکرده بود و در واقع افراد نتوانستند مجامع را به حد نصاب برسانند در حالی که این شرکت ۳۸ هزار سهام دار دارد و حتی نتوانسته بودند مجامع عادی سالانه را هم برگزار نمایند و این به دشواری ها می افزود.

مجمع عادی و فوق العاده سیمان بیارجمند همچنین هفته گذشته در تهران برگزار شد

نخستین اقدامی که باید صورت می گرفت این بود که ما بتوانیم مجامع را برگزار کنیم که این مهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ انجام و مدیریت سیمان بیارجمند هم تغییر کرد. کسانی که به سیمان بیارجمند ورود کرده و بر حسب سرمایه گذاری کرسی های مدیریت را نیز اخذ کردند همگی هلدینگ های قدر سیمان کشورمان هستند در نتیجه هیچ سیمانی را شاهد نیستید که همزمان دو هلدینگ بزرگ کشور سهام دار آن باشند و مضافاً بر آن بزرگترین شرکت سیمانی خاور میانه دیگر سهام دارش باشد.

هلدینگ سیمان تامین که یک سوم سیمان کشور را در اختیار دارد و بزرگترین هلدینگ در خاور میانه است، به سیمان بیارجمند ورود کرده که اتفاق مهمی است قطعاً این شرکت ها روی نداشته ها سرمایه گذاری نمی کنند.

سیمان خوزستان که ۱۶ شرکت سیمانی تحت پوشش خود دارد دیگر شرکتی است که به سیمان بیارجمند به عنوان سهام دار ورود کرد سیمان آبیک که بزرگترین کارخانه سیمان خاور میانه محسوب می شود دیگر شرکتی است که به این طرح ورود کرده است. این ورود نشان می دهد که سیمان بیارجمند با قدرت تمام راه اندازی خواهد شد.

صفر تا ۱۰۰ احیای سیمان بیارجمند | ورود شستا و سیمان تامین گره گشا بود

* و دیگر اقدامات؟

گام دیگری که در سیمان بیارجمند صورت گرفت این بود که به دلیل فقدان برگزاری مجامع طبیعتاً هیچ بازرسی نیز صورت نگرفته بود در نتیجه یکی از اقدامات اولیه ما انتخاب حساب رس در مجمع بود در این رابطه دو شرکت حساب رسی مورد اعتماد بورس هم هستند ورود کردند تا حساب رسی انجام شود.

بخشی از ماشین آلات سیمان خاکستری مازاد هستند و می توانیم بفروشیم

مجمع عادی و فوق العاده سیمان بیارجمند همچنین هفته گذشته در تهران برگزار شد خوشبتانه برای نخستین بار مجمع به حد نصاب رسیده است و امیدواریم که مقوله افزایش سرمایه نیز با یک مجمع دیگر، طی همین یک ماه آتی برگزار شود تا بتوانیم بخشی از منابع مورد نیاز سیمان بیارجمند را تامین کنیم.

* درباره چرخه تامین مالی شرکت هم بگویید

یکی از دلایلی که سیمان بیارجمند به مشکل برخورده بود این بود که افراد هیئت مدیره قبل نتوانسته بودند تامین مالی را صورت دهند و یکی از دلایل آن هم عدم برگزاری مجامع بود اقداماتی که بعد از برگزاری مجامع انجام دادیم، برگزاری نشست ها و مذاکرات با بانک ها بود و در نخستین گام هم نشست با بانک تجارت بانک عامل سیمان بیارجمند برگزار شد.

اتفاقی که رقم خورده این است که از سال ۹۹ تمام قراردادهای ارزی سیمان بیارجمند تمدید نشده بود لذا سیمان بیارجمند از سال ۹۹ مشمول جریمه های سنگین شده بود. با مذاکراتی که صورت گرفته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

مذاکراتی نیز با یک بانک دیگر انجام و تفاهم نامه همکاری امضا شده تا بتوانیم ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم با توجه به اینکه افزایش سرمایه هم خواهیم داشت و بخشی از ماشین آلات سیمان خاکستری مازاد هستند و می توانیم بفروشیم، منابعی در آینده نزدیک برای سیمان بیارجمند ایجاد خواهد شد.

* چقدر این پروژه پول می خواهد؟

پیش بینی اولیه تامین مالی پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با همین اقدامات تمام این میزان تامین شده است و مشکلاتی که وجود داشت و جلوی راه اندازی شرکت را گرفته بود امروز حل شده است.

کد خبر: ۲۴۷٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha