۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است
پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بازار:

احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است

یاسوج_ مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی گفت: پتروشیمی دهدشت پس از ۹ سال سهل انگاری اکنون با سرعت بالایی در حال پیشرفت است.

فردین بادام فیروز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پتروشیمی دهدشت که پس از کش و قوس های بسیار با بیش از ۹ سال سهل انگاری به دلایل مختلف مواجه شده بود، سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم، گرد و غبار کم توجهی از آن برداشته شد.

وی با بیان اینکه روند ساخت آن باسرعت بالایی به صورت شبانه روزی به همت متخصصان شرکت پتروپارس روبروست، گفت: طبق تفاسیر علمی می توان گفت که در سال۱۴۰۳، شاهد بهره برداری از این پتروشیمی که نقش مهمی را در توسعه شهرستان بزرگ کهگیلویه و استان ایفا می کند از جمله به کارگیری جوانان با استعداد و تحصیل کرده ای که گاها برای کار به شهرستانهای همجوار و جنوب کشور و در شرایط خیلی سخت قرار می گیرند ولی اکنون این فرصت در خانه برای آنان ایجاد شده است.

احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است

بادام فیروز تصریح کرد: زمانی که چرخ این پتروشیمی خوب بچرخد با توان مالی که دارد، بر زیرساخت های مختلف شهرستان بی تاثیر نخواهد بود و با پرداخت حداقل حق آلایندگی ها این امکان وجود دارد که کارهایی بسیار در شهر و شهرستان کهگیلویه انجام داد که بر زندگی همگان تاثیر خواهد داشت و ثمرات بسیار دیگری نیز دارد.

وی با بیان اینکه با نگاه به آمارهای جهانی، ایران جزو برترین کشورهایی است که از لحاظ منابع طبیعی و معدنی دارای تنوع و گستردگی بالایی است، گفت: ایران اسلامی علاوه بر منابع مادی، استعدادها و نیروی انسانی باهوش، جهادی، انقلابی و خلاقی را نیز در خود پرورش داده است که مجموع همه این ظرفیت ها نوید ایجاد دولت و جامعه ای اسلامی و نوین را می دهد.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی: در ششم ماه جاری مهمترین پروژه نفتی کشور که سالها به دلایل مختلف بر زمین مانده بود، در دولت سیزدهم و با اعتماد به توان داخلی، یعنی متخصصان شرکت پتروپارس به پایان رسید و قفل آن بعد از ۲۰ سال باز شد و اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت

بادام فیروز تصریح کرد: در ششم ماه جاری مهمترین پروژه نفتی کشور که سالها به دلایل مختلف بر زمین مانده بود، در دولت سیزدهم و با اعتماد به توان داخلی، یعنی متخصصان شرکت پتروپارس به پایان رسید و قفل آن بعد از ۲۰ سال باز شد و اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.

وی اظهار داشت: با بهره‌ برداری کامل از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌ شود که درآمدی پنج میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.

احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است

بادام فیروز افزود: فرصت های مادی کشور فهرستی طولانی را تشکیل می دهد که مدیران کارآمد و پرانگیزه و خردمند می توانند با فعال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی نیاز و به معنای واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف کنند. البته دولت سیزدهم با نگاه انقلابی و با تکیه بر توان داخلی که دارد، تا کنون این فعل را صرف کرده است.

وی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت جغرافیایی و پتانسیلی که این شهرستان دارد، این پتروشیمی شروعی برای آغازبکار بقیه صنایع هرچند خرد در این شهرستان و کل استان کهگیلویه و بویراحمد است.

۸۰ درصد نیروهای پتروشیمی دهدشت بومی هستند

بادام فیروز افزود: پتروشیمی دهدشت در مسیر خط لوله اتیلن غرب (باختر) کشور معروف به پتروشیمی های خط دنا قرار دارد. خط دنا از یک واحد الفین گچساران و چهار واحد تولید پلی اتیلن (HDPE) به نام‌ های پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این واحد پتروشیمی پس از بهره‌ برداری وارد زنجیره بالا دستی بیدبلند، گچساران و پایین دست گچساران می‌ شود، گفت: برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین ‌دستی و همچنین صادرات محصول به بازارهای جهانی، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین با استاندارد و لیسانس شرکت بازل آلمان تولید می شود.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد افزود: پروژه پتروشیمی دهدشت در نیمه نخست سال جاری به دلیل بازدیدهای مستمر مدیرعامل گروه پتروپارس، تغییرات مدیریتی، تزریق مالی، تامین عمده متریال مصرفی مورد نیاز شرکت های پیمانکار، حمل و ارسال تجهیزات ساخته شده به سایت، پرداخت منظم مطالبات پیمانکاران، شبانه روزی شدن فعالیت ها، ابلاغ بسته های کاری جدید و افزایش چند برابری نیروهای اجرایی شاغل در پروژه و رسیدن آن به ۸۱۸ نفر که در نوع خود، رکورد محسوب شده و بیش از ۸۰ درصد آنها از نیروهای بومی منطقه هستند با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده است.

احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است

بادام فیروز تصریح کرد: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، پیشرفت پتروشیمی دهدشت در مرداد ماه، بیش از دو برابر و در شهریور ماه بیش از چهار برابر متوسط پیشرفت در ماه های قبل و در مقایسه با روند پیشرفت پروژه از ابتدا تا تابستان سال جاری بوده است و اکنون پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۴.۵ درصد است.

پژوهشگر اقتصادی: صنعت پتروشیمی کشور در سال‌ های اخیر در زمینه تولید محصولات متعارف و پایه پتروشیمی به موفقیت‌ های عظیمی دست یافته و این صنعت موارد استفاده و کاربرد بیشماری در زندگی روزمره افراد دارد

وی افزود: صنعت پتروشیمی کشور در سال‌ های اخیر در زمینه تولید محصولات متعارف و پایه پتروشیمی به موفقیت‌ های عظیمی دست یافته و این صنعت موارد استفاده و کاربرد بیشماری در زندگی روزمره افراد دارد و اکنون ۸۰ درصد نیروهای پتروشیمی دهدشت، بومی هستند.

بادام فیروز تصریح کرد: صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌ آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد. موج تحولات در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام‌ فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌ آفرینی و اشتغال‌ زایی منجر شد و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی را به تصویر کشید.

کد خبر: ۲۴۷٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha