۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
گردشگری سلامت در تب ساماندهی می سوزد| ایران مرهم بیماران افغانستانی
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری سلامت در تب ساماندهی می سوزد| ایران مرهم بیماران افغانستانی

مشهد- شناسایی و رهگیری افرادی که به عنوان گردشگر سلامت وارد ایران می شوند با توجه به پیشرفت های اطلاعاتی کار چندان سخت و مبهمی نیست اما به نظر می رسد این حوزه هنوز متولی واحدی ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که می توان در هنگام ورود هر گردشگر به کشور قصد وی را از سفر جویا شد و با ثبت نام وی در سامانه جامع اطلاعات حتی نسبت به کاهش هزینه ها و نحوه استفاده از خدمات را به وی ارایه کرد اما متاسفانه گردشگران حضور یافته در ایران در همان سالن فرودگاه در تور مترجمان و یا راهنمایان محلی می افتند که نه تنها سودی برای دولت ندارد بلکه در بسیاری از اوقات منجر به زحمت و گرفتاری های قانونی می شود.

گردشگری سلامت یکی از حوزه هایی است که با وجود ظرفیت درآمدزایی بالا اما به دلیل تصمیم گیری های سلیقه ای و نبود مدیریت جامع دستخوش ناملایمات بسیاری شده است.

پیش از این به دلیل حضور گردشگران خارجی در این حوزه مقرر بود تا سامانه جامع اطلاعات راه اندازی و تمامی گردشگران خارجی با پشتیبانی این سامانه هدایت شود این در حالی است که بر اساس گفته های رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی پس از راه‌اندازی به دلیل پشتیبانی ضعیف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و عدم تامین بودجه موردنیاز، علی رغم هشت ماه فعالیت سامانه متوقف شد.

متاسفانه با وجود تبلیغات گسترده ای که در خصوص این حوزه وجود دارد اما انسجام قابل توجه ای در بین مسئولان برای نظم بخشی به گردشگران خارجی در حوزه سلامت وجود ندارد و همان طور که برای تمامی مسئولان مشهود است اغلب دلالان در قالب لیدر تور؛ راننده تاکسی و یا مترجم وارد عمل شده و لذا از همان بدو ورود گردشگر خارجی نسبت به جذب آن‌ها اقدام می‌کنند.

فعالیت دلالان خارجی

عضو انجمن جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران با اشاره به فعالیت دلالان خارجی و داخلی در این حوزه این موضوع را آسیب جدی و غیر قابل جبران به حوزه گردشگری می خواند.

گردشگری سلامت در تب ساماندهی می سوزد| ایران مرهم بیماران افغانستانی

حسین نیکونام با بیان اینکه فعالیت دلالان و بدون ضابطه عواقب ناگواری در بر دارد به بازار می گوید: بیش از ۶ هزار دلال و مترجم فعال در این حوزه در مشهد شناسایی شده اند که این موضوع آسیب ها و تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته است.

وی با اشاره به فعالیت دلالان عراقی اذعان می کند: این موضوع موجب خروج ارز و درآمد بخش گردشگری سلامت به خارج از کشور می شود.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه در عین حال گاه شاهد حضور راهنمایان و مترجمان فصلی نیز در مشهد هستیم می افزاید: در این رابطه راهنمایانی از استان های جنوبی در شهرهای مشهد، قم و شیراز در این حوزه فعالیت دارند که متاسفانه فعالیت آن ها در پاره ای از اوقات منجر به سوء استفاده های مالی از گردشگران حوزه سلامت شده است.

گره کور ساماندهی

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت یکپارچه گردشگری سلامت تاکنون دستخوش فراز و نشیب های متفاوتی بوده است به بازار می گوید: تاکنون شاهد مدیریت یکپارچه ای از طرف وزارت خانه ها و همکاری و تعامل سازنده ای به طور منسجم در این رابطه نبودیم و لذا مشاهده می شود که برخی از وزارت خانه ها در این مسیر چندان تمکین نمی کنند!

عضو انجمن جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران: تاکنون عوامل و حوادث مختلفی ازجمله کرونا؛ اغتشاشات خیابانی و یا تیرگی روابط با عربستان موجب آسیب به تعداد گردشگران حوزه سلامت شده است

حسین نیکونام ابراز می کند: بار ها ما از طرق متفاوت مثل مصاحبه، جلسه با وزرای کشور و گفت وگو، سعی به درخواست حمایت داشته‌ایم اما متأسفانه دلسوزی در این حوزه نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه گردشگری سلامت دستخوش چه مشکلات و فراز و نشیب هایی است بیان می کند: تاکنون عوامل و حوادث مختلفی ازجمله کرونا؛ اغتشاشات خیابانی و یا تیرگی روابط با عربستان موجب آسیب به تعداد گردشگران حوزه سلامت شده است.

وی اذعان می کند: خوشبختانه پس از رخت بربستن بیماری کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها گردشگری سلامت در ایران بارونقی مجدد همراه شد تا اینکه ناآرامی در عراق و بی‌ثباتی در این کشور موجب ریزش گردشگران شد.

گردشگری سلامت در تب ساماندهی می سوزد| ایران مرهم بیماران افغانستانی

نیکونام بابیان اینکه در زمان کرونا بسیاری از شرکت‌های پزشکی و مراکز خدمات درمانی به دلیل نبود مشتری مجبور شدند نیروهای خود را تعدیل کنند اما بارونق گرفتن این صنعت دوباره این مراکز سعی کردند تا نیروهای خود را بازیابی و مراکز خود را برای پذیرش بیماران تجهیز کنند ادامه می دهد: متأسفانه برخی اتفاقات سیاسی مانند اعتراضات و ناآرامی های داخلی موجب شد تا این صنعت دچار ریزش مشتری و بسیاری از سرمایه‌گذاران تا ثبات این صنعت از سرمایه‌گذاری دست بکشند.

آمار متناقض

وی محدود شدن صدور ویزا برای اتباع افغانستانی و یا تیرگی رئوابط ایران و عربستان در طی چند سال گذشته را یکی دیگر از موانع حضور گردشگران به خراسان رضوی اعلام کرده و می افزاید: متاسفانه به دلیل اینکه هنوز سامانه جامعی برای ثبت و ضبط آمار گردشگران شکل نگرفته است لذا موضوع آمار در هاله ای از ابهام قرار دارد.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی: با وجود اینکه شاهد از سرگیری روابط ایران و عرستان و بازگشایی سفارت خانه ها هستیم اما واقعیت اینست که هنوز به وضعیت گذشته بازنگشته و حضور گردشگران عربستانی در مشهد پررنگ نیست

وی با اشاره به این موضوع که تخمین زده می شود تعداد ۷۰ هزار نفر گردشگر سلامت در ۶ ماهه نخست امسال به مشهد مقدس سفر کرده باشند ادامه می دهد: در حال حاضر جمع بیماران ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۰ هزار گردشگر بوده که نمی‌توان تنها به این آمار اکتفا کرد، زیرا گردشگران سلامتی که به استان می‌آیند معمولا عراقی‌ها هستند که بدون ویزا وارد استان می‌شوند و به صورت آزاد خدمات درمانی خود را مانند پوست و مو، دندانپزشکی و دیگر خدمات درمانی که معمولا سرپایی است را دنبال می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا آمار دقیقی از حضورآن‌ها به استان نداشته باشیم.

نیکونام اذعان می کند: با توجه به پیگیری‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، بخش خصوصی و گردشگری در این زمینه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تا زمانی سامانه‌ای در این چهارچوب راه‌اندازی نشود، نمی‌توانیم به صورت دقیق و مستند متوجه تعداد ورود گردشگران سلامت به استان شویم.

ترمیم روابط ایران و عربستان

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا از سر گیری روابط ایران با عربستان توانسته در افزایش آمار گردشگری سلامت تاثیر گذار باشد یا خیر نیز اذعان می کند: با وجود اینکه شاهد از سرگیری روابط ایران و عرستان و بازگشایی سفارت خانه ها هستیم اما واقعیت اینست که هنوز به وضعیت گذشته بازنگشته و حضور گردشگران عربستانی در مشهد پررنگ نیست.

گردشگری سلامت در تب ساماندهی می سوزد| ایران مرهم بیماران افغانستانی

وی با بیان اینکه هنوز در این حوزه با نوعی بلاتکلیفی روبرو هستیم بیان می کند: هنوز فعالیت های گردشگری به طور رسمی در بین دو کشور آغاز نشده و هم بخش خصوصی و هم گردشگران عربستانی با احتیاط در این حوزه فعالیت می کنند.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی از سر گیری مجدد روابط، حضور سفرا و رایزن های فرهنگی دو کشور و هم چنین برقراری تور های گردشگری را در پر رنگ شدن روابط و حضور گردشگران عربستانی تاثیر گذار دانشته و می افزاید: بدون شک تا پایان سال شاهد حضور بیشتر گردشگران در این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه هنوز پروازها در این مسیر راه نیافتاده اما تا حدودی کمک‌کننده بوده و تاثیر مثبت گذاشته است اما تا زمانی که پروازها به صورت مستقیم صورت نگیرد انتظارات ما نیز محقق نخواهد شد.

نیکونام یادآور می شود: بهر ترتیب اگر روابط ما با هر کشوری در دنیا بهتر شود قطعا چالش‌های ما نیز کمتر می‌شود و قطعا به بهبود وضعیت گردشگری در مشهد کمک می‌کند.

ضرورت سرمایه گذاری در افغانستان

به گزارش خبرنگار بازار؛ براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰ بخش از ولایات افغانستان هیچ‌گونه مراکز درمانی ندارند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی: در حال حاضر بخشی از داروهای ایران به ویژه داروهای سوبسیددار به صورت غیررسمی و قاچاق به افغانستان وارد می‌گردد که باید برای این موضوع نیز تدبیری اندیشیده شود

بر اساس این گزارش، افغانستان حدود ۱۱۷ مرکزدرمانی و بیمارستان داشته که از این تعداد ۹۷ مرکز دولتی، تعداد ۹ بیمارستان خصوصی و ۱۱ بیمارستان از کشورهایی مانند مصر، پاکستان، فرانسه، آمریکا و ناتو احداث و فعالیت می‌کنند که از این میان، می‌توان به بیمارستان درمانی فرانسه که مخصوص کودکان است، اشاره کرد.

در همین راستا عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است توجه به نیاز های پزشکی و درمانی این کشور و ساماندهی گردشگری سلامت نقش بسیار مهمی می تواند در اقتصاد کشور ایفا کند.

محمد حسین روشنک با بیان اینکه واسطه‌گری درحوزه سلامت ازجمله نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود به بازار می گوید: درحال حاضر در حوزه خدمات پزشکی و توریسم درمانی دست واسطه‌ها و دلالان بسیار باز است و این مسئله باعث شده که درآمد این حوزه به جیب دلالان سرازیر شود.

وی یاد آور می شود: این مسئله قطعا بدبینی بسیاری درسطح جامعه ایجاد می‌کند. توریست‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند،به دام واسطه‌ها می‌افتند که این مسئله تبعات بسیاری ناخوشایندی به همراه دارد.

وی اذعان می کند: تعرفه های خدمات پزشکی در ایران پایین است و پزشکان می‌توانند با ارائه خدمات پزشکی به سایرکشورها از انتفاع مالی برخوردار شوند و از سوی دیگر جلوی موج مهاجرت پزشکان از ایران گرفته شود.

روشنک با اشاره به اینکه مشهد می بایست در حوزه توریسم درمانی ورود جدی‌تری داشته باشد تاکید می کند: معتقدم ضروری است تا نیاز مردم افغانستان در این حوزه سنجیده شود و از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

وی می گوید: در حال حاضر بخشی از داروهای ایران به ویژه داروهای سوبسیددار به صورت غیررسمی و قاچاق به افغانستان وارد می‌گردد که باید برای این موضوع نیز تدبیری اندیشیده شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha